NMBS past treinaanbod zowel structureel als tijdelijk aan

NMBS past treinaanbod zowel structureel als tijdelijk aan

NMBS versterkt het aanbod vanaf 12 december. Tijdelijk kunnen de treinen echter nog niet volledig rijden, omdat ook het NMBS-personeel, net als de rest van de samenleving, getroffen wordt door de pandemie.

2 december 2021 - Door de evolutie van de pandemie en het stijgend aantal besmettingen wordt NMBS net zoals andere economische sectoren op dit ogenblik geconfronteerd met medewerkers die afwezig zijn door ziekte of die thuis in quarantaine verblijven. Dit brengt met zich mee het tijdelijk en georganiseerd schrappen van een honderdtal treinen op een totaal van 3.800 treinen (ongeveer 2,5%). NMBS wil de hinder voor haar reizigers beperken door haar treinaanbod tijdelijk aan te passen: op die manier wil ze voorkomen dat dagelijks treinritten onvoorzien moeten worden geschrapt.

Zo werden vanaf maandag 29 november al een twintigtal P-treinen (piekuurtreinen) van en naar Brussel uit het aanbod geschrapt. Vanaf maandag 6 december komen daar dagelijks een honderdtal treinen uit 5 treinrelaties bij. In functie van de evolutie van de ziektecijfers zal zo snel mogelijk worden teruggekeerd naar het totale aanbod.

De tijdelijke schrapping in het treinaanbod moet ervoor zorgen dat reizigers kunnen blijven rekenen op een transparant, overzichtelijk aanbod dat beantwoordt aan hun mobiliteitsnoden. NMBS zal de treinsamenstelling van het bestaande aanbod overigens waar nodig versterken om het comfort van de klant te verzekeren.

- Zo wordt vanaf maandag 6 december, bovenop de schrapping van sommige P-treinen, tijdens de week één van de vier IC-treinen per uur tussen Antwerpen en Brussel geschrapt.

- De S32-verbinding tussen Puurs,  Essen en Roosendaal schakelt over op een trein elk uur in plaats van elk half uur: de verbinding naar Roosendaal wordt tussen 6 december en 10 december vervangen door een busdienst tussen Essen en Roosendaal. Tussen Puurs en Antwerpen wordt voor het woon-schoolverkeer voor en na schooltijd  een tweede trein per uur behouden; één heen richting Antwerpen rond 8u en één terug richting Puurs na 16u. Tussen maandag 6 december en vrijdag 10 december zal het station van Kijkuit de ganse dag door de IC-trein Charleroi-Zuid – Brussel – Antwerpen – Essen bediend worden in plaats van de S32 treinen Puurs – Antwerpen – Essen – Roosendaal, die daar enkel tijdens de piekuren halt houden. Reizigers die in het station Kijkuit de trein nemen naar Wildert, St-Mariaburg en andere stations tussen Antwerpen-Zuid en Puurs, worden tijdens de daluren verwezen naar het station van Kalmthout dat op 1,5 km afstand ligt.

- De S53 trein tussen Gent-Sint-Pieters en Lokeren valt voorlopig weg (de halte te Beervelde wordt verzekerd door een extra halte van een IC-trein).

- Ook de IC-treinen tussen Bergen en Aulnoye en tussen Namen-Charleroi en Maubeuge worden voorlopig geschrapt (tijdens de week als tijdens het weekend). Reizigers richting Frankrijk reizen best via Rijsel.

NMBS volgt de situatie op de voet op en zal de nodige maatregelen blijven nemen zodat treinen niet onvoorzien moeten worden geschrapt.

Door de verstrenging van de COVID-maatregelen is het aantal reizigers opnieuw gedaald tot 70% van het aantal van voor de COVID-crisis. In september en oktober was de reizigersfrequentie nog goed voor 80% in vergelijking met de volumes vastgesteld in dezelfde periode voor de COVID-crisis. NMBS zal haar essentiële rol, zoals van haar wordt verwacht, onverminderd blijven uitvoeren. Iets wat ze al doet sinds het begin van de coronacrisis en ondanks de zware financiële impact van een maximaal treinaanbod.

Verdere uitbreiding dienstregeling

De noodgedwongen tijdelijke aanpassingen aan de bestaande treindienst omwille van de pandemie staan de structurele verdere uitbreiding vanaf 12 december 2021 van het aanbod in het kader van het vervoersplan december 2020-2023 niet in de weg. Dit plan verloopt in verschillende fases die steeds in december doorgevoerd worden. Een groot deel van de aanpassingen gebeurde al in december 2020. De online reisplanner van NMBS houdt reeds rekening met het uitgebreide treinaanbod van december 2021.

  • Zo wordt het voorstedelijk aanbod rond Brussel versterkt met de S8-treinen Louvain-la-Neuve – Brussel-Zuid die op weekdagen voortaan tot in Zottegem rijden. Deze treinen stoppen ook in Anderlecht, wat betekent dat het station van Anderlecht op weekdagen een tweede S-verbinding per uur krijgt in plaats van één nu. Reizigers die in de stations tussen Brussel-Zuid en Zottegem de trein nemen (Hillegem, Herzele, Terhagen, Burst, Ede, Haaltert, Welle en Denderleeuw) krijgen zo een rechtstreekse treinverbinding met de Europese wijk in Brussel, want deze treinen stoppen ook in de stations van Brussel-Schuman en Brussel-Luxemburg.
  • Op weekdagen komt er een nieuwe en snelle IC-verbinding tussen Hasselt en Antwerpen-Centraal. Dankzij deze verbinding kunnen treinreizigers de hele dag sneller reizen tussen Antwerpen, Hasselt en de daartussen liggende stations. Tussen Antwerpen en Hasselt zal de reistijd ongeveer één uur bedragen.
  • De S9-treinen Eigenbrakel – Brussel-Schuman – Leuven rijden voortaan tot in Landen. Deze treinen stoppen daardoor ook in Vertrijk, Tienen, Neerwinden en Ezemaal. Reizigers die in deze stations de trein nemen hebben dankzij deze uitbreiding een rechtstreekse trein richting de Europese wijk (stations Brussel-Schuman en Brussel-Luxemburg).
  • Op zon- en feestdagen zullen de IC-treinen Antwerpen-Centraal – Brussels Airport-Zaventem – Leuven/Hasselt voortaan elk uur rijden tussen Leuven en Hasselt. Nu is dat nog om de twee uur. Deze treinen stoppen daardoor ook in Wezemaal, Aarschot, Langdorp, Testelt, Zichem, Diest en Schulen. Op zaterdag rijden deze treinen al ieder uur tussen Leuven en Hasselt.
  • De treinrelatie S44 Borgworm – Luik-Guillemins wordt tijdens de week verlengd tot Seraing en Flémalle-Haute. Daardoor wordt de frequentie van de treinen die Seraing en Ougrée verbinden met Luik-Guillemins verhoogd tot 2 treinen per uur, en in elke richting, en dat gedurende gans de dag.

Extra vroege en late treinen (week en weekend)

Op weekdagen rijden er extra late en/of vroege treinen tussen volgende stations:

  • Gent-Sint-Pieters en Dendermonde (vroege en late treinen)
  • Gent-Sint-Pieters en Aalst
  • Vanuit Kortrijk en Gent-Sint-Pieters naar Brussel en terug (late treinen)
  • Vanuit Namen naar Luik (late treinen)
  • Vanuit Luik naar Hoei (late treinen)
  • Vanuit Ottignies/Charleroi naar Namen en omgekeerd naar Charleroi

Tijdens het weekend rijden er extra late en/of vroege treinen tussen volgende stations:

  • Extra vroege trein op zaterdag vanuit De Panne naar Lichtervelde en Gent-Sint-Pieters. Extra late trein in de omgekeerde richting, vanuit Gent-Sint-Pieters naar De Panne
  • Tussen Oostende en Kortrijk (late treinen)

Versterkt aanbod naar Amsterdam-Centraal

De IC-treinen Brussel-Zuid – Den Haag/Amsterdam rijden voortaan zowel op weekdagen als tijdens het weekend allemaal tot in Amsterdam-Centraal. Daardoor zullen er tussen Brussel en Amsterdam voortaan zestien in plaats van twaalf IC-treinen per dag rijden, en dat in beide richtingen. Deze treinen stoppen ook in Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal en Noorderkempen. Reizigers naar Den Haag kunnen overstappen in Breda of Rotterdam.

Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: "Als minister van Mobiliteit heb ik uitdrukkelijk aan NMBS gevraagd om haar vervoerplan voor 2022 toe te passen. Om meer mensen te overtuigen om de trein te nemen, is het belangrijk dat het treinaanbod structureel versterkt wordt. Dit is ook mijn ambitie: meer treinen, meer klanten voor NMBS, minder CO2 uitstoot en files, en ook meer eigen middelen voor NMBS en Infrabel. Samen met de federale regering wil ik van de trein de ruggengraat van onze mobiliteit maken!” Minister Gilkinet ziet in deze structurele verhoging een stap in de goede richting. Hij betuigt ook uitdrukkelijk zijn solidariteit met de medewerkers van NMBS: “Al mijn steun aan het treinpersoneel dat nu, net als de rest van de samenleving, hard getroffen wordt door de pandemie. Dankzij hen hebben de treinen al die maanden in alle veiligheid kunnen rijden. NMBS moet zich nu noodgedwongen organiseren om het treinverkeer zo vlot mogelijk te laten rijden, ook in deze moeilijke omstandigheden. Maar wij doen er alles aan om zo snel mogelijk opnieuw alle treinen in te zetten. Samen werken we aan de trein van de toekomst!”
Bart Crols
Bart Crols Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.