NMBS opent in Melle één van haar grootste werkplaatsen

Een efficiënter en performanter onderhoud van de treinen, ten dienste van de reizigers

27 maart 2019 - NMBS heeft vandaag de nieuwe werkplaats van Melle officieel geopend. Het gaat om één van de grootste werkplaatsen van NMBS, centraal gelegen op het spoornet. Driehonderd medewerkers onderhouden er 160 reizigerstreinen en 90 locomotieven, met een focus op de veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid. In totaal is bijna 160 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe werkplaats. Dit maakt deel uit van een globaal vernieuwingsprogramma van de werkplaatsen van NMBS.

Sophie Dutordoir, CEO NMBS: “Met de opening van de werkplaats in Melle zet NMBS een grote stap vooruit in een performanter en efficiënter onderhoud van de treinen. Dat is cruciaal nu we steeds meer treinreizigers hebben. Want een beter en efficiënter onderhoud zorgt voor meer veiligheid, een betere stiptheid en voor meer comfort voor de reizigers.”

Moderne voorzieningen voor een efficiënt onderhoud

De bouw van de nieuwe werkplaats in Melle startte vijf jaar geleden, in 2014. De site is dertig hectare groot en ligt centraal op het net, naast spoorlijn 50 tussen Gent, Aalst en Brussel. De nieuwe werkplaats vervangt de werkplaatsen van Gentbrugge en Merelbeke, die niet langer zijn aangepast aan de treinen van vandaag en morgen.

De werkplaats in Melle telt 17 kilometer aan sporen. Het onderhoud van de treinen gebeurt in twee moderne werkhallen, die samen 26 sporen hebben. Er is een werkhal voor de rijtuigen en goederenwagens en een werkhal voor het tractiematerieel, de treinen die rijden zonder locomotief. Beiden zijn bijna 200 meter lang, zodat lange treinen in één stuk binnen kunnen rijden en niet eerst moeten worden ontkoppeld. Over de volledige lengte van een aantal sporen zijn er uitschuifbare werkplatformen, zodat de medewerkers veilig kunnen werken aan de technische installaties die zich bij de nieuwste treinen op het dak bevinden.

In totaal werd bijna 160 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe werkplaats in Melle. NMBS investeerde 156 miljoen euro, Infrabel zo’n 3 miljoen euro voor onder meer de aanleg van wissels aan de inrit van de nieuwe werkplaats.

Nieuwe en meer efficiënte werkmethode: TIM

Vanaf midden april 2019 worden in Melle de meeste treinen onderhouden volgens een nieuw principe: TIM (Timetable Integrated Maintenance). Het gaat om een nieuwe en efficiëntere werkmethode, waarbij het onderhoud wordt ingepland in de dienstregeling van de trein en zo beter wordt georganiseerd en gespreid.

In tegenstelling tot bij het klassieke onderhoud, waarbij een trein één keer per maand wordt onderhouden en zo’n 24 uur buiten dienst is, maakt bij een TIM-onderhoud de trein gemiddeld elke tien dagen een soort pitstop, waarbij het onderhoud maximum vier uur duurt en de trein veel sneller opnieuw beschikbaar is voor het reizigersverkeer. De technici werken daarvoor ook ’s nachts, zodat de meeste treinen tijdens de spitsuren beschikbaar zijn.

De werkplaats in Melle is na die van Aarlen de tweede werkplaats waar NMBS TIM introduceert. Alleen al in Melle zorgt deze manier van werken ervoor dat elke dag acht extra treinen beschikbaar zijn voor de treindienst, goed voor 2.200 zitplaatsen per dag.

Technologische vernieuwing

De technici in de werkplaats van Melle werken met tablets en smartphones, om reeds gekende problemen aan de trein sneller te kunnen raadplegen of om een nieuw probleem eenvoudiger te kunnen melden.

Indien een herstelling nodig is, wordt gewerkt met telemetrie. Dat is een relatief nieuwe technologie die is ingebouwd in de nieuwste treinen en het toelaat om technische problemen vanop afstand op te sporen. De technici zien zo al tijdens de rit van de trein wat het precieze probleem is, zodat alles kan worden voorbereid om dit snel te herstellen.

Een duurzame werkplaats

Bij de bouw of vernieuwing van haar werkplaatsen, legt NMBS ook de focus op het duurzame karakter ervan. Dat is in Melle niet anders. Er is ledverlichting geplaatst en de werkhallen worden verwarmd met behulp van geothermische warmtepompen.

In de loop van 2019 worden er in samenwerking met PerPetum Energy ook 5.600 zonnepanelen geplaatst. Die zijn goed voor een jaarlijkse elektriciteitsproductie van 2,1 miljoen kWh, ofwel het gemiddelde energieverbruik van 600 gezinnen. Overdag volstaat deze stroom voor de elektriciteitsbehoefte van de volledige werkplaats. De overige stroom wordt gebruikt door de treinen die in de regio rijden. Dankzij deze installatie zal NMBS in totaal beschikken over meer dan 20.000 zonnepanelen.

 

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

 

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.