NMBS op zoek naar meer dan 80 treinbestuurders in Brussel

Geïnteresseerden nemen zelf plaats in treinsimulator tijdens Discover Day

NMBS is dit jaar nog op zoek naar meer dan 80 nieuwe treinbestuurders (V/M/X) in Brussel. Om die te vinden, organiseert ze zaterdag 9 maart een Discover Day in Brussel-Zuid. Tijdens dit jobevenement krijgen geïnteresseerde kandidaten er meer info over de job en kunnen ze in een treinsimulator zelf een trein besturen. Wie vervolgens de smaak te pakken heeft, krijgt meteen de nodige informatie om te solliciteren.

Wie zich inschrijft voor de Discover Day krijgt een tijdstip wanneer hij of zij wordt verwacht aan het station Brussel-Zuid. De plaatsen voor de Discover Day zijn beperkt: dus snel inschrijven is de boodschap. Dat kan nog tot en met donderdag 7 maart, via nmbs.be/jobs. Deze Discover Day is er specifiek voor Nederlandstalige kandidaten. De Franstalige discover Day wordt de komende weken georganiseerd.

Treinbestuurder word je niet op de schoolbanken. Wie wordt aangeworven, krijgt van NMBS een betaalde opleiding van een jaar. Het gaat om een gevarieerde job, met heel wat verantwoordelijkheid en een grote maatschappelijke impact. Er hangt ook een mooi salaris aan vast, want een beginnende treinbestuurder start aan een nettoloon van 2.300 euro.

Tal van vacatures in Brussel

Naast de ruim 80 vacatures voor treinbestuurders heeft NMBS in Brussel nog tal van andere vacatures. Zo wordt er dit jaar gezocht naar een meer dan tien techniekers voor de werkplaats in Vorst, waar NMBS internationale treinen onderhoudt. Er zijn ook een twintigtal vacatures dispatchers in de alarmcentrales van Securail, een tiental vacatures voor de NMBS-klantendienst en een tiental vacatures voor commercieel bedienden in de Brusselse stations. Ook voor andere profielen, zoals ingenieurs of project managers, zijn er nog mogelijkheden.

Jeroen Decoster - aan de treinsimulator - is treinbestuurder sinds oktober 2023. "Een jongensdroom die in vervulling is gegaan", aldus Jeroen.

In heel het land 1.300 vacatures

NMBS werft in 2024 in heel het land 1.300 nieuwe medewerkers aan. Het gaat daarbij om meer dan louter vervangingen, want voor het tweede jaar op rij wil NMBS het aantal medewerkers op het terrein sterk uitbreiden.

Van de 1.300 vacatures zijn er ruim 400 voor treinbestuurders, 300 voor treinbegeleiders en 300 voor techniekers die instaan voor het onderhoud en het vernieuwen van de treinen. NMBS gaat ook op zoek naar een honderdtal mensen om de veiligheid in de stations en op de treinen te kunnen garanderen. ​ ​

Alle vacatures invullen is niet eenvoudig in deze krappe arbeidsmarkt. Er worden dan ook continue inspanningen geleverd. Zo worden ook in andere provincies Discover Days en Job Days georganiseerd. Daarnaast zijn er ook mediacampagnes, is NMBS aanwezig op veel jobbeurzen en wordt er samengewerkt met onder meer Actiris en Bruxelles Formation.

Meer informatie over de verschillende jobs bij NMBS en de eerstvolgende jobdagen is terug te vinden via nmbs.be/jobs