NMBS nog op zoek naar 40 nieuwe treinbestuurders in Antwerpen

Geïnteresseerden nemen zelfs plaats in treinsimulator tijdens Discover Day

NMBS is dit jaar nog op zoek naar 40 nieuwe treinbestuurders (V/M/X) in de provincie Antwerpen. Om die te vinden, organiseert ze op woensdag 5 juli een Discover Day in Antwerpen-Centraal. Tijdens dit jobevenement krijgen geïnteresseerde kandidaten er meer info over de job en kunnen ze in een treinsimulator ook zelf een trein besturen.

Wie zich inschrijft voor de Discover Day, wordt door NMBS gecontacteerd en krijgt ook een tijdstip wanneer hij of zij wordt verwacht in het station van Antwerpen-Centraal.

Treinbestuurder word je niet op de schoolbanken. Wie wordt aangeworven, krijgt van NMBS een betaalde opleiding van 10 à 12 maanden. Het gaat om een gevarieerde job, met een grote verantwoordelijkheid.

De plaatsen voor de Discover Day zijn beperkt. Inschrijven kan nog tot en met maandag 3 juli, via nmbs.be/jobs.

Inge Michielsen, treinbestuurster in opleiding. Tot vorig jaar werkte ze in een kinderopvang, maar nu is ze bijna aan het einde van haar opleiding tot treinbestuurster.

1.600 vacatures in 2023

NMBS kondigde begin dit jaar meer dan 1.600 vacatures aan. Intussen zijn al ruim 1.000 mensen geselecteerd, waarvan het merendeel ook al daadwerkelijk is gestart of de komende weken en maanden aan boord komt. Bij die 1.600 vacatures waren er ook zestig voor treinbestuurders in de provincie Antwerpen. Ruim twintig vacatures zijn al ingevuld, voor de overige veertig wordt nog gezocht naar een geschikte kandidaat.

De 1.600 vacatures invullen is niet eenvoudig in een krappe arbeidsmarkt zoals we die vandaag in aantal regio’s kennen, zoals ook in Antwerpen. Het hele jaar door worden er inspanningen geleverd. Deze Discover Day wordt ook in andere provincies georganiseerd. Daarnaast zijn er ook campagnes, is NMBS aanwezig op veel jobbeurzen en wordt er samengewerkt met verschillende arbeidsbemiddelingsdiensten, zoals VDAB.

www.nmbs.be