NMBS lanceert pilootproject voor flexibele woon-werkabonnementen

19 mei 2021 - NMBS start in juni met een pilootproject dat een geknipt antwoord biedt op de gewijzigde vervoersvraag als gevolg van toenemend telewerken en de andere evoluties in de arbeidsmarkt (bv mobiliteitsbudgetten). NMBS lanceert een flexibel treinabonnement (Flex Abonnement) voor enkele dagen in de week, wat een antwoord moet bieden op de mix van thuiswerk en fysieke aanwezigheid op kantoor. Dit nieuwe product moet het gebruik van de trein nog aantrekkelijker maken.

Werknemers waren reeds voor de coronacrisis al lang niet meer vijf dagen per week fysiek aanwezig op hun werk. De gezondheidscrisis heeft dit fenomeen van telewerken versneld. NMBS wil binnen haar productgamma een voorname plaats inruimen voor een flexibel en aantrekkelijk vervoersbewijs dat inspeelt op die vraag om twee tot drie keer per week de treinreis naar de vaste werkplek te maken.

Het pilootproject gaat van start in juni en zal via de werkgever worden voorgesteld aan de medewerkers (zo’n 6.000 à 7.000) van een aantal grote ondernemingen. Begin 2022 zal het product verder worden uitgerold, zowel voor particulieren als voor bedrijven en instellingen in alle sectoren, zowel openbaar als privé.

Voor de ondernemingen biedt dit product het voordeel van een flink vereenvoudigde administratieve afhandeling, via een business portaal voor het beheer van de Flex Abonnementen van het betrokken personeel.

Vier flexibele abonnementskeuzes

Flex Abonnement is een product dat ruime mogelijkheden biedt: de klant kan kiezen voor een abonnement dat hem of haar toelaat ofwel 80 of 120 dagen naar keuze binnen een periode van 12 maanden van en naar het werk te reizen, of 6 of 10 dagen naar keuze per maand. De klant kiest zelf de dagen uit waarop hij of zij wil reizen tijdens de looptijd van zijn of haar abonnement, en dat tussen twee bepaalde stations.

Het abonnement is verkrijgbaar via de NMBS-app en zeer gemakkelijk in gebruik. Telkens wanneer de klant de trein neemt, selecteert hij of zij vooraf de dag. Vervolgens wordt dit door de treinbegeleider gescand via een QR-code.

Flex Abonnement is in de eerste plaats een product dat gericht is op de pendelaars, waar het gebruik van smartphones (nodig voor de app) vrijwel volledig is ingeburgerd. De bestaande abonnementen (via MOBIB of op papier) blijven bestaan. Het pilootproject zal eind 2021 worden geëvalueerd.

Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: "Covid heeft invoering van telewerk bij veel bedrijven versneld. Telewerk zal ongetwijfeld ook na de pandemie blijven bestaan en het is belangrijk dat NMBS het aanbod van woon-werkabonnementen aanpast aan deze nieuwe realiteit. Ik ben tevreden over het aanpassingsvermogen van NMBS, die met het proefproject "Flex abonnement" inspeelt op de groeiende vraag van talrijke treinreizigers en ondernemingen. Dankzij dit flexibele abonnement voor werknemers kunnen pendelaars die regelmatig telewerken, rekenen op aantrekkelijke tarieven die aan hun noden zijn aangepast. De lancering van Flex abonnement na dit pilootproject zal ertoe leiden dat nog meer mensen de trein ontdekken en er regelmatig gebruik van maken en daar ben ik blij om."