NMBS lanceert nieuwe diversiteitscampagne rond het thema ‘Women in Rail’

Vandaag heeft NMBS bijna 20% vrouwen in dienst, een percentage dat jaar na jaar stijgt. Dit is het resultaat van een doorgedreven diversiteitsbeleid, dat het bedrijf samen met haar medewerkers ​ (m/v/x) uitbouwt. Bovendien tekende NMBS samen met heel wat andere Europese spooroperatoren het ambitieuze Women In Rail akkoord. Deze overeenkomst heeft o.a. als doel om de spoorwegsector aantrekkelijker te maken voor vrouwen. ​

De laatste jaren zette NMBS sterk in op communicatie om meer vrouwen aan te trekken. In élke campagne en op de jobsite nmbs.be/jobs toont NMBS mannelijke én vrouwelijke collega’s, in allerlei jobs. Ze vertellen over hun passie voor de job en waarom NMBS voor hen de ideale werkgever is.

Helaas hangen er anno 2022 nog steeds stereotypes rond bepaalde jobs. Treinbestuurder of technieker bijvoorbeeld, worden vaak als ‘mannenjobs’ bestempeld. Onterecht natuurlijk.

Om die vooroordelen te counteren, lanceerde NMBS deze week haar nieuwe diversiteitscampagne, waarin ze mensen uitdaagt om de treinbestuurder en de technieker te vinden in een groepje NMBS-collega’s. De campagne loopt nog tot 15 juli. Ook op de jobsite van NMBS kan je kennismaken met de medewerkers.

"Ze zijn met bijna 20% bij NMBS: jaar na jaar stijgt het aantal vrouwen. Ze hebben verschillende profielen. Ze zetten elke dag hun talent in in een reeks gevarieerde jobs, inclusief technische beroepen. Elke dag opnieuw maken ze gebruik van hun kwaliteiten en competenties in jobs die het verschil maken in een toekomstgerichte, duurzame en technologische sector," ​ zegt Sophie Dutordoir, CEO NMBS.

Communicatiecampagnes opzetten om meer vrouwen aan te trekken, volstaat uiteraard niet. De laatste jaren investeerde NMBS dan ook in haar diversiteitsbeleid en ontwikkelde diversiteitsplannen, die de concrete acties bundelen. Managers en HR-professionals konden hun inclusieve skills aanscherpen via workshops, tools, webinars en e-learnings, er werden cursussen georganiseerd rond genderinclusief taalgebruik, er liepen campagnes over respect op het werk etc.

Al deze inspanningen leverden resultaat op: vrouwen vertegenwoordigen nu bijna 20% van het personeel bij NMBS, tegenover 17% in 2019 vóór de uitvoering van het actieplan en 14% in 2015. ​

Intussen kreeg het bedrijf ook extern erkenning voor haar actieve diversiteitsbeleid: de diversiteitscampagne van vorig jaar won een Federal Diversity & Inclusion Award, in februari van dit jaar ontving het bedrijf het Brusselse Diversiteitslabel van Actiris en vorige week nog viel een video over diversiteit en inclusie bij NMBS in de prijzen tijdens de Video Experience Day.

NMBS zoekt dit jaar 1300 nieuwe collega’s.