NMBS lanceert haar nieuwe mobiele app
Ook de tienrittenkaarten (de Multi's) zijn er in een digitaal formaat beschikbaar.
NMBS lanceert een nieuwe versie van haar app voor smartphone. Nieuw zijn onder meer een gloednieuw grafisch ontwerp en een "My NMBS"-profiel dat de gebruikers onder andere in staat stelt om direct de voordeligste tickets en Passen te ontdekken die het best bij hun reisprofiel passen. Ook werd de MoveSafe-applicatie - waarmee reizigers de bezetting van hun trein kunnen raadplegen - in deze nieuwe app geïntegreerd, en zijn de Multi's (Passen voor tien ritten) nu ook beschikbaar in een digitale versie, en dat aan een prijs die voordeliger is dan de papieren versie. Niet alleen moet dat het gebruik ervan stimuleren maar is het in overeenstemming met de regeringsverklaring die de digitale transitie als een van haar prioriteiten beschouwt.
De nieuwe app werd eerst uitgetest door een testgroep van 1500 reizigers. Voortaan is hij ook beschikbaar voor het grote publiek: in een modernere, intuïtievere, meer uitgebreide en personaliseerbare versie, met een volledig nieuw design.
Wanneer de reiziger een "My NMBS"-profiel aanmaakt, zal hij bij de aankoop van zijn vervoerbewijs voortaan de verschillende productmogelijkheden zien, op basis van zijn profiel. Hij zal kunnen kiezen tussen de optie 'ticket' en de optie 'Multi'. Zo zal hij kunnen vergelijken wat het interessantste tarief is (bijvoorbeeld als hij regelmatig hetzelfde traject aflegt, als hij jonger is dan 26 jaar ...).
Andere nieuwigheden: dankzij de nieuwe functie ‘favoriete bestemmingen’(bijvoorbeeld: thuis, werk ...) kan de gebruiker zijn traject makkelijk plannen, met de mogelijkheid om tot 6 stations in de favorieten te bewaren. De klant kan voortaan ook meerdere producten in een keer kopen dankzij de functie 'winkelmandje', die in de vorige versie niet bestond.
Daarnaast werden de Multi-producten geïntegreerd in de nieuwe toepassing. De Passes voor meerdere ritten zijn nu ook beschikbaar in een digitale versie: Standard Multi, Youth Multi en Local Multi. In plaats van met de hand lijn per lijn in te vullen, kan de reiziger nu voorafgaandelijk zeer eenvoudig en snel een rit activeren op de smartphone en deze vanop afstand aan de treinbegeleider tonen. Met de digitale versies van haar invulpassen wil NMBS inspelen op wat haar klanten willen: gebruiksvriendelijke treintickets, die ze altijd bij de hand hebben en die ook uit sanitair oogpunt beter zijn. Minder papier betekent ook minder vervuiling en minder gebruik van duurzame grondstoffen.
Om het gebruik van de digitale invulpassen zoveel mogelijk te promoten, zullen deze goedkoper zijn dan een papieren versie. Een digitale Standard Multi zal op het moment van de jaarlijkse algemene tariefaanpassing op 1 februari 3 euro goedkoper zijn dan een papieren, een digitale Youth Multi 2 euro goedkoper en een Local Multi 1 euro goedkoper. De prijzen van de digitale invulpassen zullen dus, in tegenstelling tot de bestaande papieren passen, ongewijzigd blijven bij de tariefaanpassing.
Tot slot werd de MoveSafe-app, die sinds september beschikbaar is, als functie ingebouwd in de app. Deze functie geeft reizigers de mogelijkheid om de bezetting van een trein te kennen voordat ze opstappen. De bezettingsgraad wordt aangegeven met een kleurcode, zodat de gebruiker kan beslissen om eventueel een andere trein te nemen.
Alle tools zijn dus geïntegreerd voor meer gebruiksgemak.
Waar is de nieuwe app verkrijgbaar?
Reizigers die de MoveSafe-app al gedownload hebben, krijgen via een update automatisch de nieuwe NMBS-app, zonder dat ze daar zelf iets voor hoeven te doen.
Aan gebruikers van de oude app wordt gevraagd de nieuwe app van de NMBS te downloaden.
Een innovatiecultuur
NMBS is niet enkel een bedrijf dat steeds performanter en efficiënter wordt, ze is ook een onderneming die innoveert. En dat doet ze via het Innovation Lab, dat een jaar geleden werd opgericht en dat tot doel heeft nieuwe technologieën te integreren ten dienste van de reizigers. De mobiliteitssector ondergaat een grondige transformatie: nieuwe technologieën en spelers komen op en de behoeften van de klanten evolueren (intermodaliteit, flexibiliteit, connectiviteit, realtime ...). NMBS schrijft zich in deze evolutie in. Het is in dit kader dat het Innovation Lab-team nieuwe trends analyseert, nieuwe technologieën test en werkt aan de implementatie van innovatieve projecten met directe positieve effecten voor de NMBS-klanten.
In het kader van deze innovatiecultuur heeft NMBS ook intern een Innovation Community opgericht. Deze mobiliseert een honderdtal medewerkers van de onderneming rond innovatieve projecten waarvoor NMBS nauw samenwerkt met externe partners, waaronder het programma Belgian Mobility Ecosystem (met de steun van Co.Mobility Ecosystem).