NMBS lanceert de Kust-Express: rechtstreekse reservatietreinen van en naar de kust tijdens de zomervakantie

NMBS lanceert de Kust-Express: rechtstreekse reservatietreinen van en naar de kust tijdens de zomervakantie

NMBS zet tijdens de zomervakantie rechtstreekse reservatietreinen in van en naar de kust, en dat zowel tijdens de week als tijdens het weekend. Het bijkomende aanbod start op zaterdag 3 juli 2021 en volgt op een geslaagde test tijdens een weekend in juni. De treinen – genaamd de Kust-Express – rijden rechtstreeks naar hun eindbestemming, zonder te stoppen in de tussenliggende stations. Naast het bieden van een gegarandeerde zitplaats, zijn ze daarom ook sneller op hun eindbestemming.

NMBS wil met de reservatietreinen, die het gebruikelijk aanbod aanvullen, inspelen op de vraag van dagjestoeristen, waaronder gezinnen, die hun uitstap naar zee vooraf willen plannen en zeker willen zijn van hun plaats op een rechtstreekse trein.

Tijdens de zomerweekends gaat het om 20 rechtstreekse treinen per dag (10 heen ’s ochtends en 10 terug ‘s avonds). De treinen vertrekken ’s ochtends vanuit Luik-Guillemins, Brussel-Zuid, Gent-Sint-Pieters en Antwerpen-Centraal (4 stations van waaruit een groot aantal reizigers de trein neemt richting kust) en komen aan in Oostende, Blankenberge, De Panne en Knokke.

Op weekdagen rijden er vier reservatietreinen (2 heen en 2 terug) tussen Brussel-Zuid en Oostende.

Geslaagde test

De test tijdens het weekend van 5-6 juni was een succes, zowel operationeel als vanuit de klantentevredenheid. Meer dan 1.000 reizigers boekten een reservatie. De klanten waren ook tevreden, zo blijkt uit een bevraging van de klanten die de reservatietreinen hadden genomen (90% gaf een score van minstens 7 op 10, 87% was tevreden over het online boekingsproces, 92% was tevreden over de ervaring in het station en 94% was tevreden met de ervaring op de trein).

NMBS speelt met “De Kust Express” duidelijk in op de behoeften van de klant: de zekerheid van een zitplaats, vooral op drukkere trajecten tijdens de zomer, een snellere reistijd en het vermijden van treinen met een te hoge bezetting stonden met stip bovenaan genoteerd in de bevraging. Met een reservatie voor een rechtstreekse trein heeft de reiziger die een dag aan zee gaat doorbrengen een reiservaring met een maximaal comfort.

Sophie Dutordoir, CEO NMBS: “Bijna één op drie klanten geeft ook aan de wagen aan de kant te willen laten staan om de reservatietrein naar de kust te nemen. Dat betekent dat comfort en commerciële snelheid bijkomende klanten aantrekt, mogelijk nieuwe klanten. Dat bevestigt de rol van  de trein als hefboom voor een vlotte en duurzame mobiliteit.”
Georges Gilkinet, vicepremier en minister van Mobiliteit:“Ik ben zeer tevreden dat ik vandaag samen met NMBS dit nieuwe product, de Kust Express, kan lanceren. Op deze extra treinen naar zee geniet je met een gegarandeerde zitplaats van een comfortabelere, snellere en vlottere reis heen en terug naar de Belgische kust. Zeker voor families met kinderen, maar ook voor oudere mensen of mensen met een beperkte mobiliteit is het comfort en de tijdswinst echt een voordeel. Tussen Brussel en De Panne betekent dit voor een dagje naar zee bijna 2 uur winst: dat is 2 uur extra plezier voor jong en oud. De vrijheid die je terugwint dankzij de trein, wil ik in de toekomst nog meer versterken om zo nog meer Belgen voor de trein te laten kiezen, deze zomer of voor dagelijkse verplaatsingen.”
© NMBS
© NMBS

Bovenop klassiek aanbod

Dit aanbod vult dus het klassieke treinaanbod aan, waarbij verschillende soorten reizigers (pendelaars, studenten, occasionele reizigers, vrijetijdsreizigers,…) op eenzelfde traject in verschillende stations in- en uitstappen, en waarvoor een reservatie niet wordt overwogen. Op deze treinen werken met een reservatiesysteem zou namelijk een grote beperking zijn op de flexibiliteit van het hele Belgische treinsysteem, dat reizigers de vrijheid geeft de trein te nemen die ze willen, wanneer ze dat willen.

De reizigers zullen dus altijd de keuze hebben tussen een trein zonder reservatie die stopt in verschillende stations en een trein met reservatie die rechtstreeks rijdt.

Dankzij de reservatietreinen kan er beter worden geanticipeerd en kunnen de reizigersstromen naar de verschillende kustbestemmingen beter worden gespreid. Daarbij is er ook een nauwkeurig beeld van het aantal reizigers op deze treinen.

Reservatie voor juli vanaf 24 juni 2021

Reizigers moeten vooraf reserveren via de NMBS-website, aan een tarief van 1 euro, en over een geldig vervoersbewijs beschikken. Begeleide kinderen jonger dan 12 jaar reizen dienen niet over een vervoersbewijs te beschikken, maar dienen eveneens te reserveren, ook aan een tarief van 1 euro. Om de Kust-Express te kunnen nemen moet iedere reiziger zowel over een reservatiebewijs als een treinticket beschikken (of een ander geldig vervoersbewijs voor dat traject).

Reserveren kan tot 15 minuten voor het vertrek van de trein.

Alle assistentieprocedures die er zijn voor personen met een beperkte mobiliteit, zijn er ook voor de Kust-Express.

De voorwaarden voor het meenemen van een fiets op de trein zijn dezelfde voor de Kust-Express. Vouwfietsen kunnen gratis worden meegenomen, indien ze onder een stoel worden opgeborgen. Voor andere fietsen dient een Fiets Supplement te worden aangekocht.

Reserveren voor de rechtstreekse treinen die rijden in juli kan vanaf donderdag 24 juni op de NMBS-website. Boeken voor treinen in augustus kan vanaf midden juli. Met een reservatie zijn reizigers zeker van hun plek op de trein, al blijven ze vrij te kiezen waar op de trein ze zullen gaan zitten.

Reizigers kunnen reserveren voor volgende treinen:

Weekend:

  • 2 treinen (heen-en-terug) Luik-Guillemins – Oostende  
  • 2 treinen (heen-en-terug) Brussel-Zuid – Oostende
  • 2 treinen (heen-en-terug) Gent-Sint-Pieters – Blankenberge
  • 2 treinen (heen-en-terug) Antwerpen-Centraal – Blankenberge
  • 1 trein (heen-en-terug) Brussel-Zuid – De Panne
  • 1 trein (heen-en-terug) Brussel-Zuid – Knokke

Week:

  • 2 treinen (heen-en-terug) Brussel-Zuid – Oostende

De dienstregeling vindt u via deze link.

Reizigers die een reservatietrein willen nemen, wordt gevraagd minstens 15 minuten voor het vertrek van de trein in het station te zijn. NMBS-personeel zal voor het betreden van het perron vragen het reservatiebewijs en een geldig vervoersbewijs te tonen.

Met de rechtstreekse reservatietreinen ben je sneller op je bestemming dan met een klassieke IC-trein. De reservatietreinen stoppen onderweg niet en rijden rechtstreeks naar hun eindbestemming. Daardoor zijn ze, afhankelijk van hun traject, enkele minuten tot bijna een uur sneller dan een klassieke IC-trein. Wie bijvoorbeeld van Antwerpen-Centraal naar Blankenberge wil, is met de reservatietrein 33 minuten sneller dan met een IC-trein. Wie van Brussel-Zuid naar De Panne wil, doet dat 54 minuten sneller dan een IC-trein.

Aan het einde van de zomer zal dit proefproject worden geëvalueerd om te kijken of hier een vervolg aan kan worden gegeven.

Drukteplan

NMBS blijft ook de nodige veiligheidsmaatregelen nemen, volgens het sanitair protocol, voor de treinen van en naar de toeristische bestemmingen, waaronder ook de kust. Tijdens de weekends en schoolvakanties kan het – zeker wanneer het mooi weer wordt – druk worden op deze bestemmingen.

In de grote stations zijn veiligheidsagenten van Securail, stationspersoneel en stewards aanwezig om de reizigers indien nodig te spreiden over de verschillende treinen.

NMBS raadt haar reizigers aan hun reis goed voor te bereiden en voor hun vertrek de NMBS-app te raadplegen om een idee te hebben van hoe druk het is op de trein die ze willen nemen. Het dragen van een mondmasker blijft verplicht, en dat zowel in het station, op de perrons als in de trein.

NMBS blijft ook de lokale politiezones aan de kust continue op de hoogte houden van het aantal reizigers dat onderweg is naar het betrokken kuststation. Sinds de paasvakantie gebeurt dat zelfs een dag eerder, op basis van de reisintenties die NMBS ziet in het aantal opzoekingen op de NMBS-app -en website. Initieel gebeurde dit als test enkel voor de verplaatsingen naar Oostende, maar intussen is dit systeem er ook voor Blankenberge, Knokke en De Panne.

© NMBS
© NMBS
Dimitri Temmerman
Dimitri Temmerman Woordvoerder NMBS
Over NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.