NMBS krijgt Europese subsidie voor upgrade ETCS niveau

Het waarborgen van de veiligheid van haar reizigers is een van de belangrijkste bekommernissen van NMBS. Zij zet dan ook de upgrade van het Europese veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System) op haar vloot voort. Dit automatisch beveiligingssysteem voor treinen garandeert permanent dat de trein de veilige snelheid niet overschrijdt. NMBS krijgt daarvoor de steun van de Europese Unie, die haar zojuist via CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) een subsidie van 27,83 miljoen EUR heeft toegekend voor de migratie van 506 voertuigen naar de nieuwe ETCS-versie, dat moet toelaten op het ganse Belgische spoornet dat met ETCS uitgerust is, te rijden
Het door de Europese Commissie opgerichte CINEA agenschap ondersteunt NMBS sinds 2020 bij het migreren van 4 prototypes (met de ETCS-versie, baseline 2) naar ETCS-niveau 2, baseline 3. Het betreft hierbij een locomotief T18-19, een Desiro-motorstel, een stuurpostrijtuig type M6 en een stuurpostrijtuig type I11.
CINEA heeft nu besloten de industrialisatie van deze migratie te steunen, die de hele vloot zal bestrijken. Het gaat om 506 extra voertuigen: 119 T18-19 locomotieven, 304 Desiro-motorstellen, 63 M6-stuurpostrijtuigen en 20 I11-stuurpostrijtuigen.
Dit rollend materieel rijdt in België, maar kan ook de grens oversteken naar Luxemburg, Nederland, Duitsland en Frankrijk. De ontwikkeling van deze prototypes draagt dus bij tot een verhoogde interoperabiliteit op het Europese net en zal de efficiëntie en veiligheid van het grensoverschrijdend verkeer verhogen.
Dit industrialisatieproject is in het najaar van 2024 gestart voor HLE18-19- en AM08-voertuigen en zal naar verwachting eind 2026 worden afgerond.
Bart Crols