NMBS houdt grootschalige controleactie om nogmaals te wijzen op belang van geldig vervoersbewijs

Om de trein te nemen heb je een geldig vervoersbewijs nodig. Het gaat om een basisregel, die de treinreis voor iedereen aangenaam maakt. Bovendien draagt dit bij aan een veilige omgeving voor zowel de reizigers als het NMBS-personeel, maar is dit ook positief voor het financiële evenwicht van de onderneming. Met deze actie wil NMBS aantonen dat de aanpak van fraude één van haar prioriteiten is.
Dagelijks staan de NMBS-medewerkers klaar in de treinen en stations om de veiligheid te garanderen en informatie te verstrekken aan de 900.000 reizigers die elke dag de trein nemen.
Daarnaast spelen het personeel aan boord en de Securail-veiligheidsagenten ook een sleutelrol in de strijd tegen fraude en de preventie van overlast. Het controleren van de vervoersbewijzen vormt daar een noodzakelijk onderdeel van. Om de trein te nemen heb je een geldig ticket of abonnement nodig. Dat is de basisregel in het openbaar vervoer. Een geldig vervoersbewijs hebben, vermijdt (soms verhitte) discussies en draagt bij aan het comfort van alle reizigers. Het komt ook de veiligheid van de medewerkers ten goede, want discussies over het al dan niet hebben van een geldig vervoersbewijs vormen de voornaamste aanleiding voor agressie tegenover NMBS-medewerkers. Bovendien heeft fraude ook een financiële impact op de onderneming.
40% meer controles dit jaar
Gedurende meerdere dagen voert NMBS een grootscheepse controleactie uit op meer dan 400 treinen op verschillende lijnen en op perrons verspreid over het hele land. Die controles worden uitgevoerd door treinbegeleiders, mobiele controleteams en agenten van Securail, de veiligheidsdienst van NMBS. Ook de spoorwegpolitie en de lokale politie werken hieraan mee, elk binnen het kader van hun bevoegdheden. Het doel: reizigers eraan herinneren dat reizen met een geldig vervoersbewijs essentieel is.
De aanpak van fraude is een prioriteit voor NMBS. Deze actie kadert in een bredere versterking van de controles: dit jaar zullen er 40% meer reizigers worden gecontroleerd ten opzichte van vorig jaar. Deze extra controles worden overigens geapprecieerd door de reizigers. Ze zorgen namelijk voor meer zichtbaarheid van onze treinbegeleiders en van de Securailagenten, wat bijdraagt tot een grotere klantentevredenheid.
In 2024 heeft NMBS het aantal Securailagenten uitgebreid is ze gestart met de inzet van mobiele controleteams om de treinbegeleiders bij te staan bij de ticketcontroles, vooral op de fraudegevoeligere treinen.
Tal van aankoopmogelijkheden
De afgelopen jaren zijn de mogelijkheden om een ticket te kopen sterk uitgebreid en vereenvoudigd. Reizigers kunnen terecht aan de loketten en de meer dan 700 ticketautomaten in de stations. Daarnaast kunnen ze hun ticket waar en wanneer ze kopen via de NMBS-app of -website. Als een reiziger ondanks al deze opties toch pas in de trein zijn ticket aanschaft, wordt een toeslag van 9 euro aangerekend. Wie geen ticket heeft en dit om welke reden dan ook niet in de trein koopt, moet binnen de 14 dagen zijn situatie regulariseren door een forfaitair bedrag van 90 euro te betalen. Bij laattijdige betaling kan de boete oplopen tot 500 euro.