NMBS gestart met eerste werken voor grondige renovatie van stationsgebouw Lier

NMBS voert momenteel herstellingswerken uit aan het stationsgebouw van Lier. Deze gebeuren in afwachting van een grondige renovatie, die NMBS volgend jaar zal uitvoeren. Het stationsgebouw krijgt dan een volledig nieuw en geïsoleerd dak, waarbij de erfgoedkundige elementen worden gerestaureerd. Dankzij de renovatie zal het dak haar oorspronkelijke vorm van ruim 150 jaar geleden terugkrijgen.

Het stationsgebouw van Lier dateert uit 1860 en is daarmee één van de oudste nog bestaande stationsgebouwen van het land. De herstellingswerken die er momenteel plaatsvinden duren nog tot midden juni. Op dit moment wordt de gevelbepleistering hersteld, worden er ramen vervangen en schilderwerken uitgevoerd. Het dak werd de voorbije maanden al hersteld.

Erfgoedkundige waarde

In de loop van 2025 volgt een grondige renovatie. Het stationsgebouw krijgt dan een volledig nieuw dak. Elementen met een erfgoedkundige waarde worden gerestaureerd, zoals bijvoorbeeld de driehoekige frontons en de kroonlijsten, die momenteel niet overal meer goed zichtbaar zijn. Het nieuwe dak wordt ook volgens de geldende normen geïsoleerd.

Voor deze renovatie staat NMBS in nauw contact met het Agentschap Onroerend Erfgoed en de Stad Lier.

Foto's: Het stationsgebouw van Lier vroeger en nu. Bij de renovatie van het dak volgend jaar krijgt het gebouw onder meer de typische driehoekige frontons.

Nieuwe invulling

De wachtzaal, de loketten en het sanitair in het stationsgebouw blijven zowel tijdens de huidige herstellingswerken als tijdens de dakrenovatie toegankelijk voor de reizigers. In een volgende fase verhuizen deze functies naar een nieuw stationsgebouw, dat NMBS in 2026 wil bouwen. Het historische en gerestaureerde stationsgebouw krijgt dan een volledig nieuwe invulling, wat zowel voor de reizigers, de buurtbewoners als de stad een meerwaarde zal zijn.

www.nmbs.be