NMBS en SNCF Voyageurs plannen nieuwe verbinding Parijs-Brussel

NMBS en SNCF Voyageurs onderzoeken de mogelijkheid om tegen eind 2024 samen een nieuwe reguliere reizigersdienst met klassieke treinen op te zetten. Hiermee willen ze reizigers een nieuwe dienst aanbieden, in aanvulling op de bestaande hogesnelheidsverbindingen. De twee treinoperatoren hebben hun voornemen om deze nieuwe dienst te exploiteren aangemeld bij hun respectieve spoorwegregulatoren.

Dit nieuwe alternatief voor het wegvervoer, met een reistijd die tussen die van een verplaatsing via de weg en die met een hogesnelheidstrein ligt, zou de reizigers meerdere heen-en-terugreizen per dag aanbieden. Op het traject zouden klassieke treinen (locomotieven en reizigersrijtuigen) worden ingezet die zijn aangepast aan internationaal verkeer. De beoogde treindienst zou Brussel-Zuid en Parijs-Noord met elkaar verbinden.

Momenteel loopt de studie om de haalbaarheid van het project te bevestigen, met als doel de nieuwe treindienst zo snel mogelijk op te starten. De dienstregeling en eventuele tussenstops moeten eveneens nog worden bevestigd. Het is de ambitie om een zo groot aantal mogelijk reizigers de mogelijkheid te bieden om op dit internationale traject te reizen, tegen een competitieve prijs en met de best mogelijke reistijd.

NMBS en SNCF Voyageurs tonen zich hiermee sleutelspelers in de ontwikkeling van het spoorvervoer in Europa ... En dat is niet nieuw, want in 1846 waren Brussel en Parijs ook al de twee eerste hoofdsteden die per trein met elkaar verbonden werden. Dit project voor een nieuwe verbinding past ontegensprekelijk binnen de ambities die beide operatoren en de beleidsmakers koesteren op het vlak van de modal shift om zo hun klimaatdoelstellingen te realiseren. Milieubewuste reizigers zouden er met de nieuwe treindienst dus een extra koolstofarme mobiliteitsoplossing bij krijgen. ​ ​