NMBS en Infrabel dragen bij tot mobiliteitsoplossing om de Antwerpse regio bereikbaar te houden

Naar aanleiding van de buitendienststelling van de premetrokoker onder de Schelde in Antwerpen zullen er vanaf mei 2026 zes maanden lang geen trams rijden tussen Linker- en Rechteroever. Om deze impact op te vangen, werden bereikbaarheidsoplossingen uitgewerkt om de nodige capaciteit te kunnen blijven bieden voor de reizigers, via een aanbod van alternatieven. NMBS en Infrabel zullen gedurende de periode van de werken de volgende maatregelen nemen om alternatieven te bieden voor de getroffen tramreizigers.

  • Het inrichten, in samenwerking met spoornetbeheerder Infrabel, van een tijdelijke stopplaats op Antwerpen-Linkeroever, met parkeergelegenheid. Op weekdagen zullen hier in beide richtingen twee treinen per uur stoppen, één S34-trein en één IC-trein komende van De Panne over Gent naar Antwerpen. Tijdens het weekend gaat het in beide richtingen om één S34-trein per uur. Tijdens de weekdagen van de zomervakantie 2026 gaat het over één IC-trein per uur.
  • Tijdens de spitsuren ‘s ochtends en ‘s avonds wordt de capaciteit van de S34-treinen tussen Dendermonde en Antwerpen-Centraal in beide richtingen uitgebreid, waarbij de S-trein 560 in plaats van 280 zitplaatsen zal aanbieden. Deze treinen stoppen in Dendermonde, Zele, Lokeren, Sinaai, Belsele, Sint-Niklaas, Nieuwkerken-Waas, Beveren, Melsele, Zwijndrecht, Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Centraal. Vanaf het station van Melsele volgt de trein quasi hetzelfde traject als tramlijn 3, die tijdens de werken niet zal kunnen rijden. Wie normaal gebruik maakt van de tram, kan daardoor eenvoudig overschakelen naar de trein.
  • De amplitude wordt tijdens de weekdagen uitgebreid van 19u30 naar 23 uur om te komen tot een halfuurdienst tussen 6u en 23u op de S34-verbindingen waarvan er één ook stopt in de tijdelijke halte van Antwerpen-Linkeroever. De amplitude van de IC-verbinding wordt tijdens de weekdagen van de zomervakantie 2026 uitgebreid tot na 22 uur.

Voor deze tijdelijke stopplaats zullen NMBS en Infrabel nu de vergunningsaanvragen indienen bij de geëigende instanties, met de bedoeling de werken in januari 2026 op te starten en ze tijdig rond te krijgen.

Alle bestuursniveaus zijn vastberaden om de reizigers in de Antwerpse regio van de nodige oplossingen te voorzien.

Jean-Luc Crucke, federaal minister van Mobiliteit: “Met dit initiatief tonen NMBS en Infrabel zich opnieuw als betrouwbare partners in de aanpak van grote mobiliteitsuitdagingen. Door op korte termijn een concreet en comfortabel alternatief aan te bieden voor de duizenden reizigers die door deze werken worden getroffen, slagen we erin hinder om te buigen tot een kans. Dit is een mooi voorbeeld van hoe samenwerking en vooruitdenken kunnen leiden tot slimme en duurzame oplossingen. In mijn beleid streef ik er altijd naar om oplossingen te vinden die rekening houden met élke reiziger, ongeacht hoe of van waar die zich verplaatst. Vandaag is dit een oplossing die we voor Antwerpen hebben gevonden, maar ik twijfel er niet aan dat afhankelijk van de problemen die zich voordoen er ook voor andere steden in het land oplossingen kunnen worden gevonden. Tegelijk blijf ik aandringen op een doeltreffende samenwerking tussen de federale overheid en de regio’s in dossiers van algemeen belang – want alleen samen kunnen we echte vooruitgang boeken."
Bart De Wever, Premier:Ik ben blij dat er zo constructief kan worden samengewerkt om aanslepende problemen op te lossen in het belang van de Antwerpse regio en de Port of Antwerp-Bruges.”
Annick De Ridder, Vlaams minister voor Mobiliteit: “Ik heb naar aanleiding van de komende werken aan de premetrotunnel een tijdje geleden het initiatief genomen om alle betrokken instanties samen te brengen en een pakket doordachte vervoersalternatieven en bereikbaarheidsmaatregelen uit te werken. Zo verhogen we de capaciteit van de veerboten, zetten we extra pendelbussen in en houden we de Sint-Annatunnel maximaal beschikbaar. ​ Dankzij deze constructieve samenwerking komt er ook een tijdelijke treinhalte aan Antwerpen-Linkeroever. De combinatie van al deze maatregelen zorgt ervoor dat we een capaciteit tot 2.220 reizigers per spitsuur zullen kunnen aanbieden, ruim meer dan de reguliere 1.700 reizigers die per spitsuur de premetro gebruiken. Ik dank uitdrukkelijk alle betrokken partners voor hun constructieve samen- en medewerking om de mobiliteit voor de Waaslanders en Antwerpenaars vlot te houden tijdens de werken.
Koen Kennis, Antwerps schepen voor Mobiliteit en voorzitter van de Antwerpse vervoerregio: “Fantastisch nieuws voor de Antwerpenaar! Ik ben heel dankbaar dat men met onze voorzet om weer treinen te laten stoppen op Linkeroever doelgericht aan de slag is gegaan. Deze stopplaats met regelmatige verbinding geeft een stevige impuls aan de verbinding tussen rechter- en linkeroever. Dankzij een sterke samenwerking tussen de verschillende bestuursniveaus die met de nieuwe legislaturen ook de complexe Antwerpse mobiliteitscontext bijzonder goed begrijpen, is veel mogelijk.”

Samenwerken aan een bereikbaar en leefbaar Antwerpen

In de Antwerpse regio werken bouwheren, mobiliteitspartners en overheden samen om infrastructuur te vernieuwen en de mobiliteit te verbeteren. Door werven op elkaar af te stemmen en slimme vervoersalternatieven aan te bieden, beperken we hinder en stimuleren we duurzame mobiliteit. Via platforms zoals Slim naar Antwerpen informeren we reizigers en zetten we in op multimodaliteit, en slimme verkeerssturing. Deze brede samenwerking tussen De Lijn, NMBS, Infrabel, het Agentschap Wegen en Verkeer, Lantis, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, stad Antwerpen, het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, De Vlaamse Waterweg nv en andere (mobiliteits)partners houdt Antwerpen bereikbaar, leefbaar en klaar voor de toekomst.

Meer info: www.slimnaarantwerpen.be

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS
Frédéric Petit

Frédéric Petit

Woordvoerder Infrabel

Share

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be