NMBS en Brussels Airport Company openen rechtstreekse toegang tussen treinstation en vele bedrijven op luchthaventerrein.

22 oktober 2019 - Sophie Dutordoir, CEO van NMBS, en Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company, hebben vandaag, in aanwezigheid van Federaal minister van Mobiliteit François Bellot, de opening van een nieuwe rechtstreekse toegang tussen het station van Brussels Airport - Zaventem en het Business District van Brussels Airport ingehuldigd. Deze toegang zorgt ervoor dat de duizenden dagelijkse pendelaars, die in een van de vele bedrijven op de site werken, nu sneller op hun werkplek kunnen geraken.

De trein is op vlak van mobiliteit, veiligheid, snelheid en comfort de ideale oplossing om op de luchthaven te geraken. Brussels Airport bestaat natuurlijk uit de luchthaven, maar huisvest ook meer dan 300 bedrijven met bijna 24.000 rechtstreekse medewerkers. Ongeveer 10% van hen gebruikt de trein als belangrijkste vervoermiddel om naar het werk te gaan. NMBS en Brussels Airport wilden de verplaatsingen van deze pendelaars vereenvoudigen door een toegang te creëren die het station van Brussels Airport rechtstreeks verbindt met het Business District. Deze nieuwe toegang scheidt de passagiers van de luchthaven van de pendelaars die op de site werken. Deze alternatieve, efficiënte en veilige uitgang, uitsluitend voorbehouden aan de betrokken medewerkers, betekent een tijdwinst van 10 tot 20 minuten.

Sophie Dutordoir, CEO van NMBS: "Brussels Airport is op vlak van het aantal reizigers een zeer belangrijke bestemming. Tijdens de week biedt NMBS van en naar de luchthaven 330 treinen per dag aan, die alle grote steden en Amsterdam met elkaar verbinden. Het centrum van Brussel wordt om de 7 min 30 bediend, met een reistijd van 16 minuten. Tegenwoordig kiest meer dan 25% van de passagiers ervoor om met de trein naar de luchthaven te komen. In absolute cijfers gaat het om 5 miljoen passagiers in 2018 en dit jaar verwachten we 5,3 miljoen passagiers te bereiken. Dit komt neer op een groei van meer dan 20% sinds 2015. Het is ook een belangrijke bestemming voor het personeel van de 300 bedrijven op de site. Deze nieuwe toegang is opengesteld om de doorstroming tussen passagiers en werknemers te vergemakkelijken en hen tijd te besparen op weg naar hun werk."
Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company: "Het Business District van Brussels Airport is de laatste jaren blijven groeien, waardoor het aantal medewerkers op de site van Brussels Airport aanzienlijk is toegenomen. Deze nieuwe toegang vergemakkelijkt hun dagelijks leven aanzienlijk en stelt hen vooral in staat om hun werkplek sneller te bereiken, waardoor de trein een ideaal vervoermiddel voor het woon-werkverkeer is. Nu kiest al 10% van de werknemers die op Brussels Airport werken voor deze oplossing."

Een proactieve B2B-aanpak

Om bedrijven en werknemers, onder meer in het Business District van Brussels Airport, aan te moedigen om met de trein naar het werk te komen, heeft NMBS een specifiek aanbod voor haar B2B-klanten ontwikkeld en biedt ze mobiliteitsadvies op maat aan.

Het platform Business Portal laat bedrijven bijvoorbeeld toe om online hun tickets te bestellen, hun lopende bestellingen op te volgen, facturen te zoeken, abonnementen van werknemers te raadplegen, alle contracten te bekijken, ... Meer dan 8.200 bedrijven zijn momenteel actief op dit portaal, dat meer dan 20.000 gebruikers per maand heeft en meer dan 150 nieuwe contracten per maand registreert. Met het "Mobility Pack" biedt NMBS haar B2B-klanten een alles-in-één NMBS-product aan dat al haar diensten omvat: abonnementen, parking, combinatie van trein en auto en e-ticketing voor occasionele of zelfs internationale reizen.

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.