NMBS, De Lijn, TEC en MIVB bieden “Vrijkaarten Solidariteit” aan de zwaarst getroffen slachtoffers van de overstromingen

16 augustus 2021 - De openbaarvervoermaatschappijen nemen deel aan de solidariteitsbeweging voor de mensen getroffen door de watersnood in ons land. Een ”Vrijkaart Solidariteit” zal hen toegang geven tot het nationale netwerk van NMBS en de regionale netwerken van De Lijn, TEC en MIVB.

De overstromingen van 14, 15 en 16 juli en hun verschrikkelijke gevolgen op menselijk en materieel vlak laten niemand onverschillig. Naast deze menselijke en materiële tol zijn de openbaarvervoersmaatschappijen zich bewust van de mobiliteitsproblemen die deze situatie met zich meebrengt, vooral met de start van het schooljaar in het verschiet.

In overleg met de federale, Vlaamse, Waalse en Brusselse ministers van Mobiliteit en de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur stellen NMBS, De Lijn, TEC en MIVB speciale vervoerbewijzen ter beschikking van de zwaarst getroffen gemeenten en slachtoffers, zodat die laatsten in het hele land kosteloos kunnen reizen.

Deze steunmaatregel is bedoeld voor de slachtoffers waarvan de mobiliteit werd aangetast, namelijk

  • diegenen die wonen in de door de overstromingen getroffen gemeenten
  • en van wie het huis onbewoonbaar is en/of waarvan het persoonlijk vervoermiddel onbruikbaar is geworden.

Wie deze ”Vrijkaart Solidariteit” wil bekomen, kan daarvoor een aanvraag indienen bij zijn of haar gemeentebestuur. Zij beslissen over de toekenning en leveren in voorkomend geval de vervoerbewijzen op naam af.

De vrijkaarten zijn beschikbaar vanaf woensdag 25 augustus, de datum waarop ze door het gemeentebestuur kunnen worden afgeleverd aan de betrokkenen. De “Vrijkaarten Solidariteit” zijn geldig op de volledige netten van NMBS, De Lijn, TEC en MIVB, en dat tot en met 31 oktober 2021.

Reizigers die in Brussel de metro willen gebruiken en de poortjes moeten kunnen openen, moeten zich eerst met hun Vrijkaart Solidariteit naar een KIOSK of BOOTIK van de MIVB begeven waar een toegang tot de metro op hun MOBIB-kaart zal worden opgeladen (of waar ze een MOBIB-kaart voor de metro zullen krijgen).

Bovendien kunnen de personen van wie de MOBIB-kaart door de overstromingen verloren ging of beschadigd werd, kosteloos een nieuwe krijgen, met daarop het abonnement of de trajecten die erop geladen waren. Dan kan bij de maatschappij die ze heeft uitgegeven: aan de NMBS-loketten voor wie ze bij NMBS kocht, in een ‘Lijnwinkel’ voor wie ze bij de Lijn kocht, via de E-Shop of een TEC-verkooppunt voor wie ze bij TEC kocht of in een BOOTIK- of KIOSK-verkooppunt van MIVB voor wie ze bij MIVB kocht.

Persdiensten:

!! De e-mailadressen en telefoonnumers zijn er enkel voor de pers !!

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS
Stéphane Thiery

Stéphane Thiery

Marketing Director & Woordvoerder, TEC
Marco Demerling

Marco Demerling

woordvoerder, De Lijn
Guy Sablon

Guy Sablon

woordvoerder, MIVB
Litte Frooninckx

Litte Frooninckx

Woordvoerster, Kabinet Georges Gilkinet
Eric Biérin

Eric Biérin

woordvoerder, Kabinet van Waals minister van Mobiliteit Philippe Henry
Machteld Claerhout

Machteld Claerhout

woordvoerster, Kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters
Marie Thibaut de Maisières

Marie Thibaut de Maisières

woordvoerster, Kabinet van Brussels Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt
Arthur Orlians

Arthur Orlians

woordvoerder, Kabinet van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.