NMBS, De Lijn, TEC en MIVB bieden “Vrijkaarten Solidariteit” aan de zwaarst getroffen slachtoffers van de overstromingen

NMBS, De Lijn, TEC en MIVB bieden “Vrijkaarten Solidariteit” aan de zwaarst getroffen slachtoffers van de overstromingen

De openbaarvervoermaatschappijen nemen deel aan de solidariteitsbeweging voor de mensen getroffen door de watersnood in ons land. Een ”Vrijkaart Solidariteit” zal hen toegang geven tot het nationale netwerk van NMBS en de regionale netwerken van De Lijn, TEC en MIVB.

De overstromingen van 14, 15 en 16 juli en hun verschrikkelijke gevolgen op menselijk en materieel vlak laten niemand onverschillig. Naast deze menselijke en materiële tol zijn de openbaarvervoersmaatschappijen zich bewust van de mobiliteitsproblemen die deze situatie met zich meebrengt, vooral met de start van het schooljaar in het verschiet.

In overleg met de federale, Vlaamse, Waalse en Brusselse ministers van Mobiliteit en de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur stellen NMBS, De Lijn, TEC en MIVB speciale vervoerbewijzen ter beschikking van de zwaarst getroffen gemeenten en slachtoffers, zodat die laatsten in het hele land kosteloos kunnen reizen.

Deze steunmaatregel is bedoeld voor de slachtoffers waarvan de mobiliteit werd aangetast, namelijk

  • diegenen die wonen in de door de overstromingen getroffen gemeenten
  • en van wie het huis onbewoonbaar is en/of waarvan het persoonlijk vervoermiddel onbruikbaar is geworden.

Wie deze ”Vrijkaart Solidariteit” wil bekomen, kan daarvoor een aanvraag indienen bij zijn of haar gemeentebestuur. Zij beslissen over de toekenning en leveren in voorkomend geval de vervoerbewijzen op naam af.

De vrijkaarten zijn beschikbaar vanaf woensdag 25 augustus, de datum waarop ze door het gemeentebestuur kunnen worden afgeleverd aan de betrokkenen. De “Vrijkaarten Solidariteit” zijn geldig op de volledige netten van NMBS, De Lijn, TEC en MIVB, en dat tot en met 31 oktober 2021.

Reizigers die in Brussel de metro willen gebruiken en de poortjes moeten kunnen openen, moeten zich eerst met hun Vrijkaart Solidariteit naar een KIOSK of BOOTIK van de MIVB begeven waar een toegang tot de metro op hun MOBIB-kaart zal worden opgeladen (of waar ze een MOBIB-kaart voor de metro zullen krijgen).

Bovendien kunnen de personen van wie de MOBIB-kaart door de overstromingen verloren ging of beschadigd werd, kosteloos een nieuwe krijgen, met daarop het abonnement of de trajecten die erop geladen waren. Dan kan bij de maatschappij die ze heeft uitgegeven: aan de NMBS-loketten voor wie ze bij NMBS kocht, in een ‘Lijnwinkel’ voor wie ze bij de Lijn kocht, via de E-Shop of een TEC-verkooppunt voor wie ze bij TEC kocht of in een BOOTIK- of KIOSK-verkooppunt van MIVB voor wie ze bij MIVB kocht.

Persdiensten:

!! De e-mailadressen en telefoonnumers zijn er enkel voor de pers !!

Dimitri Temmerman
Dimitri Temmerman Woordvoerder NMBS
Stéphane Thiery
Stéphane Thiery Marketing Director & Woordvoerder, TEC
Marco Demerling
Marco Demerling woordvoerder, De Lijn
Guy Sablon
Guy Sablon woordvoerder, MIVB
Litte Frooninckx
Litte Frooninckx Woordvoerster, Kabinet Georges Gilkinet
Eric Biérin
Eric Biérin woordvoerder, Kabinet van Waals minister van Mobiliteit Philippe Henry
Machteld Claerhout
Machteld Claerhout woordvoerster, Kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters
Marie Thibaut de Maisières
Marie Thibaut de Maisières woordvoerster, Kabinet van Brussels Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt
Arthur Orlians
Arthur Orlians woordvoerder, Kabinet van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers
Over NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.