NMBS breidt vanaf december haar treinaanbod uit in Oost-Vlaanderen

NMBS breidt vanaf december haar treinaanbod uit in Oost-Vlaanderen

  • Meer S-treinen
  • Nieuwe IC-trein Kortrijk - Brussel - Schaarbeek
  • Bijkomende  late treinen van en naar Gent

Vanaf zondag 13 december 2020 breidt NMBS haar treinaanbod uit met 4,7%. Er komen nieuwe IC-verbindingen, meer treinen op bestaande verbindingen en 28 extra vroege en late treinen rond de steden. Ook het voorstedelijke treinaanbod rond Brussel, Gent, Antwerpen, Luik en Charleroi wordt verder uitgebreid. Wat de uitbreiding van het treinaanbod betekent voor de provincie Oost-Vlaanderen heeft NMBS vandaag toegelicht aan de betrokken steden, gemeenten en stakeholders.

De uitbreiding van het treinaanbod zal de komende jaren gefaseerd verlopen, rekening houdende met de beschikbare infrastructuur, het treinmaterieel en het personeel. Tegen 2023 moet het aanbod in totaal met 4,7% zijn uitgebreid, wat neerkomt op 3,77 miljoen aan bijkomende treinkilometers in vergelijking met het huidige vervoersplan.

Het nieuwe vervoersplan van NMBS is er gekomen na overleg met de reizigersverenigingen, gewesten, burgemeesters en lokale verkozenen. De uitbreidingen zijn ook afgestemd met de regionale vervoersmaatschappijen, zodat hun dienstregelingen aansluiten op die van NMBS en reizigers naadloos kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere.  

Kerncijfers:

Story image

Impact Coronacrisis beperkt

Een groot deel van de projecten wordt reeds in december van dit jaar uitgevoerd. Voor de projecten voorzien in december 2021 en december 2022 geeft NMBS in het eerste kwartaal van 2021 een geactualiseerde planning.

Ondanks alle onzekerheden die de Coronacrisis met zich teweegbrengt, wil NMBS de impact daarvan op de geplande uitbreidingen in het vervoersplan 2020-2023 tot een minimum beperken.

NMBS is er vandaag meer dan ooit van overtuigd dat de trein de ruggengraat is van de duurzame mobiliteit in België. NMBS heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de treinen zijn blijven rijden, ook in het diepst van de Coronacrisis. Sinds de start van de afbouwmaatregelen zit het aantal treinreizigers opnieuw in stijgende lijn. Vandaag nemen elke werkdag gemiddeld meer dan 615.000 reizigers de trein.

Specifiek voor Oost-Vlaanderen

  • Meer S-treinen, ook tijdens het weekend

De S3-trein tussen Zottegem en Brussel zal voortaan ook rijden het weekend. Deze trein zal elk uur rijden en stoppen in de stations van Hillegem, Terhagen, Ede en Welle, vier stations waar nu nog geen treinen rijden tijdens het weekend. Daarnaast zal de S3 zowel tijdens de werkweek als het weekend stoppen in het nieuwe station van Anderlecht.

De S52 tussen Geraardsbergen, Zottegem en Gent zal tijdens het weekend bijkomend stoppen in Landskouter en Balegem-Zuid.

Tussen Sint-Niklaas en Antwerpen komt er een nieuwe S34-trein, met haltes in Beveren, Melsele, Zwijndrecht, Antwerpen-Zuid en -Berchem. Tijdens de spits stopt deze trein ook in Nieuwkerken-Waas. De nieuwe S34 vervangt de bestaande P-treinen (piekuurtreinen). De trein rijdt niet tijdens de kerst-, paas- en zomervakantie en ook niet tijdens het weekend.

In het station van Oudenaarde komt er voor reizigers uit Kortrijk en Brussel een betere aansluiting met de S51 richting Gent. 

  • Nieuwe IC-trein Kortrijk - Brussel - Schaarbeek

Tussen Kortrijk, Brussel en Schaarbeek rijdt vanaf december op weekdagen een nieuwe IC-trein. Deze vervangt een aantal bestaande piekuurtreinen. De nieuwe IC-verbinding stopt ook in Oudenaarde, Zottegem, Burst en Denderleeuw.

Tijdens het weekend rijdt de bestaande IC-trein tussen Kortrijk en Brussel, met haltes in Oudenaarde, Zottegem en Denderleeuw ongeveer 5 minuten sneller. Dat komt omdat deze trein niet langer zal stoppen in Herzele, Burst en Haaltert. Deze stations worden tijdens het weekend voortaan bediend door de nieuwe S3-verbinding Zottegem – Brussel.

  • Acht bijkomende late treinen

Op zaterdag komen er acht extra late treinen bij, van en naar Gent-Sint-Pieters op S-verbindingen met aankomst en/of vertrek in Lokeren, Eeklo, Oudenaarde en Geraardsbergen.

Reizigers kunnen deze verbeteringen nu al zien via de routeplanner van NMBS; via de website en de mobiele applicatie.

Periode 2021 - 2023 (timing te bepalen)

Tegen 2023 wil NMBS op werkdagen een tweede S3-trein per uur laten rijden tussen Zottegem en Brussel. Ook het aantal extra vroege en late treinen rond Gent moet dan verder zijn uitgebreid.

Beide projecten zullen tijdens het eerste kwartaal van 2021 een geactualiseerde planning krijgen.

Dimitri Temmerman
Dimitri Temmerman Woordvoerder NMBS

 

 

 

Over NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.