NMBS breidt vanaf december haar treinaanbod uit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

NMBS breidt vanaf december haar treinaanbod uit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

  • Uitbreiding S-aanbod: nieuw station Anderlecht
  • Nieuwe IC-trein Kortrijk - Brussel - Schaarbeek
  • Nieuwe S3 Zottegem - Brussel - Schaarbeek tijdens het weekend

Vanaf zondag 13 december 2020 breidt NMBS haar treinaanbod uit met 4,7%. Er komen nieuwe IC-verbindingen, meer treinen op bestaande verbindingen en 28 extra vroege en late treinen rond een aantal steden. Ook het voorstedelijke treinaanbod rond Brussel, Gent, Antwerpen, Luik en Charleroi wordt verder uitgebreid. Wat de uitbreiding van het treinaanbod betekent voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft NMBS vandaag toegelicht aan de betrokken steden, gemeenten en stakeholders.

De uitbreiding van het treinaanbod zal de komende jaren gefaseerd verlopen, rekening houdende met de beschikbare infrastructuur, het treinmaterieel en het personeel. Tegen 2023 moet het aanbod in totaal met 4,7% zijn uitgebreid, wat neerkomt op 3,77 miljoen aan bijkomende treinkilometers in vergelijking met het huidige vervoersplan.

Het nieuwe vervoersplan van NMBS is er gekomen na overleg met de reizigersverenigingen, gewesten, burgemeesters en lokale verkozenen. De uitbreidingen zijn ook afgestemd met de regionale vervoersmaatschappijen, zodat hun dienstregelingen aansluiten op die van NMBS en reizigers naadloos kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere.  

Kerncijfers:

Story image

Impact Coronacrisis beperkt

Een groot deel van de projecten wordt reeds in december van dit jaar uitgevoerd. Voor de projecten voorzien in december 2021 en december 2022 geeft NMBS in het eerste kwartaal van 2021 een geactualiseerde planning.

Ondanks alle onzekerheden die de Coronacrisis met zich teweegbrengt, wil NMBS de impact daarvan op de geplande uitbreidingen in het vervoersplan 2020-2023 tot een minimum beperken.

NMBS is er vandaag meer dan ooit van overtuigd dat de trein de ruggengraat is van de duurzame mobiliteit in België. NMBS heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de treinen zijn blijven rijden, ook in het diepst van de Coronacrisis. Sinds de start van de afbouwmaatregelen zit het aantal treinreizigers opnieuw in stijgende lijn. Vandaag nemen elke werkdag gemiddeld meer dan 615.000 reizigers de trein.

Specifiek voor Brussel

  • Uitbreiding S-aanbod

In Brussel wordt het voorstedelijk treinaanbod verder uitgebreid. Het Brusselse S-net krijgt met het nieuwe station van Anderlecht vanaf 13 december haar 144ste station, waarvan het 35ste in Brussel. De bestaande S3-trein tussen Zottegem, Brussel-Centraal en Dendermonde zal er elk uur stoppen. Nieuw is dat deze trein ook tijdens het weekend zal rijden tussen Zottegem en Schaarbeek, met haltes in Anderlecht, Brussel-Zuid, Brussel-Centraal en Brussel-Noord.

De S4, die rijdt tussen Aalst en Vilvoorde, via Jette, Brussel-Schuman, Etterbeek en Merode, rijdt vanaf december op werkdagen verder tot Mechelen. De S7, die nu nog rijdt tussen Halle en Mechelen, wordt dan weer beperkt in Vilvoorde.

Tussen Brussel-Luxemburg en Mechelen rijdt op werkdagen ’s avonds een bijkomende trein, en dat in beide richtingen.

  • Nieuwe IC-treinen

Tussen Kortrijk, Brussel en Schaarbeek rijdt vanaf december op werkdagen een nieuwe IC-trein. Deze vervangt een aantal bestaande piekuurtreinen en zal voortaan de hele dag rijden. Tijdens het weekend rijdt de IC-trein tussen Brussel en Kortrijk ongeveer 5 minuten sneller. Dat komt omdat deze trein niet langer zal stoppen in Herzele, Burst en Haaltert. Deze reizigers kunnen voortaan gebruikmaken van de nieuwe S3-verbinding, die vanaf december ook tijdens het weekend zal rijden tussen Schaarbeek en Zottegem.

Reizigers kunnen deze verbeteringen nu al zien via de routeplanner van NMBS; via de website en de mobiele applicatie.

Periode 2021 - 2023 (timing te bepalen)

Tegen 2023 wil NMBS op werkdagen een tweede S3-trein per uur laten rijden tussen Zottegem en Brussel, met een halte in het nieuwe station van Anderlecht. De S9 tussen Eigenbrakel en Leuven moet dan net zoals tijdens de spits nu ook tijdens de daluren verder rijden tot Landen, met haltes in Vertrijk, Tienen, Ezemaal en Neerwinden. En naar Brussel komen er ’s avonds vanuit Gent twee bijkomende treinen.

Deze projecten zullen tijdens het eerste kwartaal van 2021 een geactualiseerde planning krijgen.

Dimitri Temmerman
Dimitri Temmerman Woordvoerder NMBS

 

 

 

Over NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.