NMBS breidt vanaf december haar treinaanbod uit in de provincie Antwerpen

NMBS breidt vanaf december haar treinaanbod uit in de provincie Antwerpen

  • Uitbreiding S-aanbod
  • Uitbreiding IC-aanbod Antwerpen - Gent tijdens schoolvakanties
  • Extra vroege IC-trein Antwerpen - Turnhout

Vanaf zondag 13 december 2020 breidt NMBS haar treinaanbod uit met 4,7%. Er komen nieuwe IC-verbindingen, meer treinen op bestaande verbindingen en 28 extra vroege en late treinen rond de steden. Ook het voorstedelijke treinaanbod rond Brussel, Gent, Antwerpen, Luik en Charleroi wordt verder uitgebreid. Wat de uitbreiding van het treinaanbod betekent voor de provincie Antwerpen heeft NMBS vandaag toegelicht aan de betrokken steden, gemeenten en stakeholders.

De uitbreiding van het treinaanbod zal de komende jaren gefaseerd verlopen, rekening houdende met de beschikbare infrastructuur, het treinmaterieel en het personeel. Tegen 2023 moet het aanbod in totaal met 4,7% zijn uitgebreid, wat neerkomt op 3,77 miljoen aan bijkomende treinkilometers in vergelijking met het huidige vervoersplan.

Het nieuwe vervoersplan van NMBS is er gekomen na overleg met de reizigersverenigingen, gewesten, burgemeesters en lokale verkozenen. De uitbreidingen zijn ook afgestemd met de regionale vervoersmaatschappijen, zodat hun dienstregelingen aansluiten op die van NMBS en reizigers naadloos kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere.  

Kerncijfers:

Story image

Impact Coronacrisis beperkt

Een groot deel van de projecten wordt reeds in december van dit jaar uitgevoerd. Voor de projecten voorzien in december 2021 en december 2022 geeft NMBS in het eerste kwartaal van 2021 een geactualiseerde planning.

Ondanks alle onzekerheden die de Coronacrisis met zich teweegbrengt, wil NMBS de impact daarvan op de geplande uitbreidingen in het vervoersplan 2020-2023 tot een minimum beperken.

NMBS is er vandaag meer dan ooit van overtuigd dat de trein de ruggengraat is van de duurzame mobiliteit in België. NMBS heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de treinen zijn blijven rijden, ook in het diepst van de Coronacrisis. Sinds de start van de afbouwmaatregelen zit het aantal treinreizigers opnieuw in stijgende lijn. Vandaag nemen elke werkdag gemiddeld meer dan 615.000 reizigers de trein.

Specifiek voor Antwerpen

  • Vanaf december 2020
    • Uitbreiding S-aanbod
    Op weekdagen wordt de frequentie van de S34 tussen Antwerpen-Centraal en Sint-Niklaas uitgebreid van één naar twee treinen per uur. Deze treinen stoppen onder meer in Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Zuid en Zwijndrecht. De bijkomende S34-treinen vervangen tijdens de ochtend- en avondspits de bestaande P-treinen (piekuurtreinen). Tijdens de kerst- paas- en zomervakantie blijft het aanbod behouden op één S34 per uur.
    • Uitbreiding IC-aanbod Antwerpen - Gent tijdens vakantieperiodes
    Momenteel rijdt de IC-trein Antwerpen – Gent – De Panne tussen Antwerpen en Gent enkel tijdens het schooljaar. Vanaf december zal deze trein ook rijden de schoolvakanties. Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Zuid krijgen er zo elk uur een trein bij naar Gent, Brugge en De Panne.
    • Extra vroege IC-trein Antwerpen - Turnhout
    Vanaf december zal op weekdagen de eerste IC-trein van Antwerpen-Centraal naar Turnhout reeds vertrekken om 5u47. Dat is één uur vroeger dan in het huidige aanbod. Deze trein stopt in Antwerpen-Berchem, Lier, Herentals en Tielen en komt aan om 6u38 in Turnhout.

Reizigers kunnen de verbeteringen voor december 2020 nu al zien via de routeplanner van NMBS; via de website en de mobiele applicatie.

  • Vanaf juni 2021: P-treinen Brussel - Mol rijden tot Neerpelt

Vanaf juni 2021 worden twee bestaande P-treinen (piekuurtreinen) tussen Brussel en Mol verlengd tot Neerpelt. Het gaat om één P-trein ’s morgens richting Brussel en één P-trein ’s avonds vanuit Brussel.

Initieel was het de bedoeling om dit al vanaf december 2020 te doen, maar doordat    de elektrificatiewerken van Infrabel door de Coronacrisis een begrijpelijke vertraging hebben opgelopen, is dit pas mogelijk vanaf juni volgend jaar.

Dankzij deze elektrificatie moet de IC-verbinding Antwerpen – Mol – Hamont niet langer rijden met dieseltreinen, maar kan dat vanaf juni met elektrische treinen. Reizigers vanuit de Kempen die naar Hasselt willen, zullen tijdelijk moeten overstappen in Mol. Dat komt omdat tussen Mol en Hasselt nog niet kan worden gereden met elektrische treinen. Infrabel werkt wel aan de elektrificatie van deze spoorlijn.

  • Periode 2021 - 2023 (timing te bepalen)

Van onderstaande projecten is de exacte timing nog niet bekend. In het eerste kwartaal van 2021 geeft NMBS hiervoor een geactualiseerde planning.

Nieuwe IC-trein Antwerpen - Hasselt

Tegen 2023 wil NMBS een nieuwe IC-verbinding tussen Antwerpen-Centraal en Hasselt inleggen. Deze trein zal ook stoppen in Antwerpen-Berchem, Lier, Heist-op-den-Berg en Diest en vervangt de huidige piekuurtreinen tussen Antwerpen en Hasselt.

Dankzij deze nieuwe IC-verbinding krijgen zowel Heist-op-den-Berg als Lier elk uur een bijkomende IC-trein naar Antwerpen.

  • Elk halfuur een IC-trein Antwerpen - Noorderkempen

Nog tegen 2023 wil NMBS de bestaande P-treinen tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen vervangen door een klokvaste verbinding. Daardoor zullen er gedurende de hele dag elk uur in beide richtingen twee treinen rijden tussen Antwerpen en Brecht (station Noorderkempen).

  • Meer S-treinen op zaterdag

Het treinaanbod tussen Antwerpen-Centraal en Essen en tussen Antwerpen-Centraal en Puurs moet tegen 2023 zijn verdubbeld. Op beide verbindingen moeten per uur dan twee S32-treinen rijden, in plaats van één nu.

Dimitri Temmerman
Dimitri Temmerman Woordvoerder NMBS

 

 

 

Over NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.