NMBS breidt vanaf december haar treinaanbod in Vlaams-Brabant uit

NMBS breidt vanaf december haar treinaanbod in Vlaams-Brabant uit

  • Leuven krijgt extra snelle piekuurverbindingen met Brussel
  • Na 2020: Diest krijgt elk uur een rechtstreekse snelle verbinding met Antwerpen
  • Na 2020: Ook treinaanbod Leuven – Fleurus (bediening luchthaven Charleroi                                            

Vanaf zondag 13 december 2020 breidt NMBS haar treinaanbod uit met 4,7%. Er komen nieuwe IC-verbindingen, meer treinen op bestaande verbindingen en 28 extra vroege en late treinen rond de steden. Ook het voorstedelijke treinaanbod rond Brussel, Gent, Antwerpen, Luik en Charleroi wordt verder uitgebreid. Wat de uitbreiding van het treinaanbod betekent voor de provincie Vlaams-Brabant heeft NMBS vandaag toegelicht aan de betrokken steden, gemeenten en stakeholders.

De uitbreiding van het treinaanbod zal de komende jaren gefaseerd verlopen, rekening houdende met de beschikbare infrastructuur, het treinmaterieel en het personeel. Tegen 2023 moet het aanbod in totaal met 4,7% zijn uitgebreid, wat neerkomt op 3,77 miljoen aan bijkomende treinkilometers in vergelijking met het huidige vervoersplan.

Het nieuwe vervoersplan van NMBS is er gekomen na overleg met de reizigersverenigingen, gewesten, burgemeesters en lokale verkozenen. De uitbreidingen zijn ook afgestemd met de regionale vervoersmaatschappijen, zodat hun dienstregelingen aansluiten op die van NMBS en reizigers naadloos kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere. 

Kerncijfers:

Story image

Impact Coronacrisis beperkt

Een groot deel van de projecten wordt reeds in december van dit jaar uitgevoerd. Voor de projecten voorzien in 2021 en 2022 geeft NMBS in het eerste kwartaal van 2021 een geactualiseerde planning.

Ondanks alle onzekerheden die de Coronacrisis met zich teweegbrengt, wil NMBS de impact daarvan op de geplande uitbreidingen van haar treinaanbod tot een minimum beperken.

NMBS is er vandaag meer dan ooit van overtuigd dat de trein de ruggengraat is van de duurzame mobiliteit in België. NMBS heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de treinen zijn blijven rijden, ook in het diepst van de Coronacrisis. Sinds de start van de afbouwmaatregelen zit het aantal treinreizigers opnieuw in stijgende lijn. Vandaag nemen elke werkdag gemiddeld meer dan 615.000 reizigers de trein.

Specifiek voor Vlaams-Brabant

Vanaf december 2020

  • Bijkomende snelle piekverbindingen met Brussel voor Leuven

Leuven krijgt vanaf december 2020 zowel ’s ochtends als ‘s avonds twee bijkomende snelle verbindingen met de hoofdstad. De P-treinen Wezet – Luik-Guillemins – Brussel-Zuid stoppen immers voortaan ook in Leuven (zowel tijdens de ochtend- en avondspits).

  • Extra aanbod op lijn tussen Mechelen – Leuven

De IC 21 Mechelen – Leuven stopt voortaan tijdens het weekend ook in Hever

  • Opening nieuwe stopplaats te Anderlecht

De S3 Zottegem – Brussel – Dendermonde stopt voortaan ook in Anderlecht, waar in december een nieuw station wordt geopend.

  • Herschikking S-aanbod tussen Vilvoorde en Mechelen

De S4 Aalst – Brussel-Schuman – Vilvoorde rijdt verder tot Mechelen. Tegelijk wordt de S7 Halle – Merode – Mechelen voortaan beperkt tot Vilvoorde. Dat betekent dat de bediening van Eppegem, Hofstade en Muizen met ± 30 minuten verschuift. De treinen tussen Brussel-Luxemburg en Mechelen rijden ‘s morgens ± 30 minuten vroeger en ‘s avonds ± 30 minuten later.​

Vanaf december 2020 vervolgt de S5 Geraardsbergen - Edingen – Vilvoorde - Mechelen dan weer haar normale reisweg tussen Vilvoorde en Mechelen met haltes in Eppegem en Weerde na de beëindiging van een tussenfase van de werken in het station van Mechelen.

Reizigers kunnen deze verbeteringen nu al zien via de routeplanner van NMBS; via de website en de mobiele applicatie.

Na december 2020

  • Extra aanbod tussen Leuven en Landen

De bestaande S9 Eigenbrakel – Brussel-Schuman – Leuven wordt tijdens weekdagen ook buiten de spits verlengd tot Landen, met halte in Vertrijk, Tienen, Ezemaal, Neerwinden en Landen.

  • Diest krijgt ook tijdens daluren snelle verbinding met Antwerpen en Hasselt

Diest krijgt tijdens weekdagen ook buiten de piek een snellere verbinding met Antwerpen-Centraal en Hasselt dankzij een snelle IC-verbinding (via de bocht van Aarschot) tussen beide provinciehoofsteden die de hele dag zal rijden (en dus de bestaande P-treinen vervangt).

  • IC verbinding Leuven-Charleroi met stop te Fleurus (link naar luchthaven van Charleroi)

Na 2020 wordt (zowel tijdens de week als tijdens het weekend) een nieuwe IC verbinding ingezet tussen Leuven – Waver – Ottignies en Charleroi-Zuid. Op die manier wordt Leuven rechtstreeks verbonden met het multimodale station van Fleurus, dat tegen 2023 zal klaar zal zijn. Vanuit Fleurus is er per bus een vlottere bereikbaarheid van Brussels South Charleroi Airport. Daarnaast leidt de nieuwe IC ook tot nieuwe en snellere reismogelijkheden tussen Leuven en Louvain-la-Neuve via Ottignies.

  • IC Hasselt – Brussels Airport – Antwerpen elk uur tussen Hasselt en Leuven

De IC Hasselt – Leuven – Zaventem – Brussels Airport – Antwerpen-Centraal rijdt voortaan ook op zondag elk uur tussen Leuven en Hasselt.

Deze projecten zullen tijdens het eerste kwartaal van 2021 een geactualiseerde planning krijgen.

Bart Crols
Bart Crols Woordvoerder NMBS
Over NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.