NMBS breidt vanaf december haar treinaanbod in West-Vlaanderen uit

NMBS breidt vanaf december haar treinaanbod in West-Vlaanderen uit

 

  • Nieuwe IC-verbinding Kortrijk – Brussel
  • IC-trein De Panne – Gent rijdt tijdens vakantie door tot Antwerpen
  • L-trein Zeebrugge-Strand – Brugge – Gent-Sint-Pieters rijdt tijdens het weekend voortaan elk uur tussen Zeebrugge-Strand en Brugge

 Vanaf zondag 13 december 2020 breidt NMBS haar treinaanbod uit met 4,7%. Er komen nieuwe IC-verbindingen, meer treinen op bestaande verbindingen en 28 extra vroege en late treinen rond de steden. Ook het voorstedelijke treinaanbod rond Brussel, Gent, Antwerpen, Luik en Charleroi wordt verder uitgebreid. Wat de uitbreiding van het treinaanbod betekent voor de provincie West-Vlaanderen heeft NMBS vandaag toegelicht aan de betrokken steden, gemeenten en stakeholders.

De uitbreiding van het treinaanbod zal de komende jaren gefaseerd verlopen, rekening houdende met de beschikbare infrastructuur, het treinmaterieel en het personeel. Tegen 2023 moet het aanbod in totaal met 4,7% zijn uitgebreid, wat neerkomt op 3,77 miljoen aan bijkomende treinkilometers in vergelijking met het huidige vervoersplan.

Het nieuwe vervoersplan van NMBS is er gekomen na overleg met de reizigersverenigingen, gewesten, burgemeesters en lokale verkozenen. De uitbreidingen zijn ook afgestemd met de regionale vervoersmaatschappijen, zodat hun dienstregelingen aansluiten op die van NMBS en reizigers naadloos kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere. 

Kerncijfers:

Story image

Impact Coronacrisis beperkt

Een groot deel van de projecten wordt reeds in december van dit jaar uitgevoerd. Voor de projecten voorzien in 2021 en 2022 geeft NMBS in het eerste kwartaal van 2021 een geactualiseerde planning.

Ondanks alle onzekerheden die de Coronacrisis met zich teweegbrengt, wil NMBS de impact daarvan op de geplande uitbreidingen van haar treinaanbod tot een minimum beperken.

NMBS is er vandaag meer dan ooit van overtuigd dat de trein de ruggengraat is van de duurzame mobiliteit in België. NMBS heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de treinen zijn blijven rijden, ook in het diepst van de Coronacrisis. Sinds de start van de afbouwmaatregelen zit het aantal treinreizigers opnieuw in stijgende lijn. Vandaag nemen elke werkdag gemiddeld meer dan 615.000 reizigers de trein.

Specifiek voor West-Vlaanderen

Vanaf december 2020

  • Nieuwe IC-verbinding Kortrijk-Brussel:

Kortrijk krijgt vanaf december 2020 een nieuwe IC-verbinding met Brussel. Deze verbinding vervangt de huidige snelle P-treinen. De IC rijdt via  Oudenaarde, Zottegem, en Denderleeuw. Tijdens het weekend stopt de IC ook niet langer te Herzele, Burst en Haaltert waardoor de reistijd tussen Kortrijk en Brussel met ongeveer 5 minuten wordt ingekort.

  • IC De Panne – Gent-Sint-Pieters verlengd tot Antwerpen tijdens vakanties:

Momenteel wordt de IC De Panne – Gent-Sint-Pieters – Antwerpen-Centraal beperkt tot Gent tijdens de vakantieperiodes (kerst-, paas- en zomervakantie). Vanaf 12/2020 zal deze verbinding ook tijdens de vakantieperiodes tot Antwerpen rijden.  Wegens de beperkte spoorcapaciteit tussen Antwerpen en Gent neemt de IC-verbinding tijdens de week de plaats in van de ICT-treinen Blankenberge – Antwerpen. In Gent wordt een alternatieve reismogelijkheid met overstap voorzien. Tijdens het weekend blijft het aanbod ongewijzigd.

  • P-treinen Blankenberge – Kortrijk:

Blankenberge krijgt zowel ’s ochtends als ’s avonds een rechtstreekse P-trein naar Kortrijk. ’s Ochtends wordt de bestaande P-trein Blankenberge – Brugge gekoppeld aan de P-trein Brugge -– Kortrijk. ’s Avonds vertrekt de bestaande P-trein Brugge – Kortrijk voortaan vanuit Blankenberge.

  • L-trein Zeebrugge – Gent rijdt elk uur tijdens het weekend:

Tijdens het weekend rijdt de L-trein Zeebrugge-Strand – Brugge – Gent-Sint-Pieters voortaan elk uur tussen Zeebrugge-Strand en Brugge (in plaats van elke 2 uur).

 

Reizigers kunnen deze verbeteringen nu al zien via de routeplanner van NMBS; via de website en de mobiele applicatie.

In periode 2021-2022 (timing nader te bepalen):

  • Extra late en vroege treinen tijdens het weekend en tijdens de zomer:

Na 2020 zullen er in het weekend ’s avonds en ’s ochtends bijkomende treinen rijden. Het gaat om een bijkomende trein zaterdagochtend van De Panne naar Gent en zaterdagavond van Gent naar De Panne. Daarnaast wordt zowel op zaterdag- als zondagavond een bijkomende trein ingelegd tussen Oostende en Kortrijk, in beide richtingen.

Deze projecten zullen tijdens het eerste kwartaal van 2021 een geactualiseerde planning krijgen.

Bart Crols
Bart Crols Woordvoerder NMBS

 

Over NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.