NMBS breidt treinaanbod uit in West-Vlaanderen: meer treinen tussen Brugge en Kortrijk tijdens het weekend
NMBS breidt de komende drie jaar het treinaanbod verder uit, ook in West-Vlaanderen. Dat staat zo in het nieuwe vervoersplan, dat loopt van december 2023 tot december 2026. In West-Vlaanderen krijgen acht stations tijdens het weekend een beter aanbod. Dat komt doordat er vanaf december 2025 elk uur een tweede IC-trein zal rijden tussen Brugge en Kortrijk. Tegen 2032 plant NMBS ook verschillende investeringen in de West-Vlaamse stations, met een oog op een betere toegankelijkheid en intermodaliteit.
Het nieuwe vervoersplan plan zal in verschillende opeenvolgende fasen worden uitgerold. Het is het resultaat van studies naar de verplaatsingsvraag en de behoeften en is ook gebaseerd op de ontwikkeling van de infrastructuur. Het plan is onlosmakelijk verbonden met het kunnen aanwerven op grote schaal. In deze context moeten in 2023 meer dan 500 treinbestuurders en treinbegeleiders worden aangeworven. Het impliceert ook dat treinbouwer Alstom zijn verbintenissen inzake het leveringsschema en de kwaliteit van het nieuwe rollend materieel volledig nakomt.
Nadat de raad van bestuur van NMBS het nieuwe plan al heeft goedgekeurd, wordt dit nu overgemaakt aan de Voogdijminister voor goedkeuring door de Ministerraad.
Het nieuwe vervoersplan en de investeringsplannen van NMBS en Infrabel zijn vandaag voorgesteld tijdens een informatiesessie voor de lokale en federale vertegenwoordigers en de mobiliteitsactoren
Meer treinen tijdens het weekend
Dit vervoersplan ligt volledig in lijn met de groeiambities van het openbaredienstcontract. Het wil de reizigersgroei stimuleren (+30% tegen 2032), zowel voor het woon-werk, woon-school als voor het vrijetijdssegment.
Vanaf december 2025 zal er zowel op zaterdag als op zondag elk uur in beide richtingen een tweede IC-trein rijden tussen Brugge en Kortrijk. Nu is dat slechts om de twee uur. Deze trein zal ook stoppen in Zedelgem, Torhout, Lichtervelde, Roeselare, Izegem en Ingelmunster. Al deze stations krijgen zo tijdens het weekend een tweede rechtstreekse trein richting Brugge en Kortrijk.
Evolutie van het piekuuraanbod en van het aantal aansluitingen
Door de toename van het telewerk heeft NMBS beslist om in West-Vlaanderen de weinig gebruikte piekuurtrein (P-trein) van Kortrijk (5u28) naar Zottegem (6u11) niet meer te laten rijden. Het gaat om een trein die het basisaanbod momenteel versterkt tijdens de ochtendspits en waarvoor er alternatieven bestaan zonder noemenswaardige wachttijd. Dankzij het materieel en personeel dat hierdoor vrijkomt, zal het mogelijk zijn om meer pertinente bedieningen van het vervoersplan mogelijk te maken.
Tot slot zal NMBS tegen 2026 verspreid over het land niet minder dan 2.190 aansluitingen per uur hebben tussen haar treinen. Dat is 12% meer dan vandaag. NMBS versterkt ook haar samenwerking met de andere operatoren, zoals De Lijn, om de intermodale knooppunten verder te ontwikkelen. Vandaag bevindt 90% van de stations in België zich op minder dan 500 meter van een bus-, tram- of metrohalte.
Verbeterd reizigersonthaal
Tussen nu en 2032 plant NMBS belangrijke investeringen in verschillende stations in West-Vlaanderen om de intermodaliteit, de toegankelijkheid en het comfort voor de reizigers te verbeteren. Zo wil NMBS verspreid over alle stations het aantal parkeerplaatsen voor fietsen met 50.000 verhogen tot 164.000, het aantal autoparkeerplaatsen met 5.000 tot 80.000 en het aantal stations dat toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit verdubbelen tot 176.
In West-Vlaanderen:
- In drie stations wordt de toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit verbeterd: verhogen van de perrons, plaatsing van geleidelijnen voor slechtzienden of de installatie van liften.
- In 6 stations worden de fietsparkings vernieuwd en uitgebreid.
- In 2 stations worden de autoparkings vernieuwd.
Zo worden in het station van Blankenberge in 2023 en 2024 de perrons verlengd om langere treinen te kunnen ontvangen. De dagkanten van bestaande perronboorden worden gerenoveerd en de bevloering van de perrons wordt vernieuwd. Perrons 4-5 en 6-7 zijn al vernieuwd.
Daarnaast worden in Blankenberge ook nieuwe schuilhuisjes geplaatst en blindegeleidelijnen voor reizigers met beperkte mobiliteit voorzien.
Bart Crols