NMBS breidt treinaanbod uit in Vlaams-Brabant: meer treinen, zowel op weekdagen als tijdens het weekend

NMBS breidt de komende drie jaar het treinaanbod verder uit, ook in Vlaams-Brabant. Dat staat zo in het nieuwe vervoersplan, dat loopt van december 2023 tot december 2026. Ruim de helft van de stations in Vlaams-Brabant krijgt een beter aanbod. Zo wordt het voorstedelijke S-aanbod verder ontwikkeld, komen er tijdens het weekend meer treinen tussen de grote steden, komt er een nieuwe verbinding met de luchthaven van Charleroi en zullen er op vrijdag- en zaterdagavond extra late treinen rijden van en naar verschillende stations in Vlaams-Brabant. Tegen 2032 plant NMBS ook verschillende investeringen in de stations, met een oog op een betere toegankelijkheid en intermodaliteit.

Het nieuwe vervoersplan plan zal in verschillende opeenvolgende fasen worden uitgerold. Het is het resultaat van studies naar de verplaatsingsvraag en de behoeften en is ook gebaseerd op de ontwikkeling van de infrastructuur. Het plan is onlosmakelijk verbonden met het kunnen aanwerven op grote schaal. In deze context moeten in 2023 meer dan 500 treinbestuurders en treinbegeleiders worden aangeworven. Het impliceert ook dat treinbouwer Alstom zijn verbintenissen inzake het leveringsschema en de kwaliteit van het nieuwe rollend materieel volledig nakomt.

Nadat de raad van bestuur van NMBS het nieuwe plan al heeft goedgekeurd, wordt dit nu overgemaakt aan de Voogdijminister voor goedkeuring door de Ministerraad.

Het nieuwe vervoersplan en de investeringsplannen van NMBS en Infrabel zijn vandaag voorgesteld tijdens een informatiesessie voor de lokale en federale vertegenwoordigers en de mobiliteitsactoren. ​

Meer treinen tijdens de week en het weekend

Dit vervoersplan ligt volledig in lijn met de groeiambities van het openbaredienstcontract. Het wil de reizigersgroei stimuleren (+30% tegen 2032), zowel voor het woon-werk, woon-school als voor het vrijetijdssegment.

Vanaf december 2023 krijgt Leuven een nieuwe verbinding met de luchthaven van Charleroi. Vanaf dan rijdt er zeven dagen op zeven een nieuwe IC-trein tussen Leuven, Fleurus en Charleroi-Centraal. In Fleurus kunnen reizigers onmiddellijk overstappen op een bus van de TEC richting de luchthaven. Bovendien behouden 82 stations in het land een rechtstreekse treinverbinding met Brussels Airport.

Vanaf december 2024 wordt het weekendaanbod fors uitgebreid. Tijdens het weekend komt er in beide richtingen een tweede IC-trein per uur tussen Luik, Leuven en Brussel. Ook tussen Leuven en Antwerpen zal er tijdens het weekend in beide richtingen een tweede IC-trein per uur rijden.

Daarnaast zullen er vanaf december 2024 zowel op vrijdag- als zaterdagavond tot na 1 uur ’s nachts extra late S-treinen rijden vanuit Brussel en Antwerpen naar verschillende stations in Vlaams-Brabant.

Zowel op vrijdag- als zaterdagavond gaat het om extra late S-treinen vanuit Brussel-Centraal naar onder meer Leuven, Diegem, Vilvoorde, Halle, Liedekerke en Linkebeek. Vanuit Antwerpen-Centraal rijdt op vrijdag- en zaterdagavond een extra late S-trein richting Brussel-Zuid. Deze trein stopt onder meer in Vilvoorde. Nog vanuit Antwerpen-Centraal rijden op vrijdagavond twee extra late S-treinen richting Leuven, die ook stoppen in Aarschot & Wezemaal.

Vanaf juni 2025 zal het traject tussen Brussel en Ottignies deels viersporig zijn. Daardoor kan op weekdagen het S-aanbod tussen Brussel en Ottignies worden uitgebreid. Er rijdt dan twee keer per uur een S4 Aalst – Brussel-Schuman – Louvain-la-Neuve. Dit wil zeggen dat vanaf dat moment de S4 vanaf Brussel-Schuman niet langer verder rijdt naar Mechelen, maar wel tot ​ Louvain-la-Neuve. Ook de S7 Halle – Merode – Mechelen zal vanaf dat moment een tweede keer per uur rijden. Deze trein vervangt de S4 tussen Delta en Mechelen.

Vanaf december 2025 wordt het S-aanbod tijdens het weekend verder uitgebreid. De S9 Leuven – Brussel-Schuman – Nijvel rijdt vanaf dat moment ook op zaterdag. De S5 Mechelen – Halle, die ook stopt in Vilvoorde, rijdt dan ook op zaterdag en tijdens de schoolvakanties een tweede keer per uur.

Aansluitingen

Tot slot zal NMBS tegen 2026 verspreid over het land niet minder dan 2.190 aansluitingen per uur hebben tussen haar treinen. Dat is 12% meer dan vandaag. NMBS versterkt ook haar samenwerking met de andere operatoren, zoals De Lijn, om de intermodale knooppunten verder te ontwikkelen. Vandaag bevindt 90% van de stations in België zich op minder dan 500 meter van een bus-, tram- of metrohalte.

Verbeterd reizigersonthaal

Tussen nu en 2032 plant NMBS belangrijke investeringen in verschillende stations in om de intermodaliteit, de toegankelijkheid en het comfort voor de reizigers te verbeteren. Zo wil NMBS verspreid over alle stations het aantal parkeerplaatsen voor fietsen met 50.000 verhogen tot 164.000, het aantal autoparkeerplaatsen met 5.000 tot 80.000 en het aantal stations dat toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit verdubbelen tot 176.

In Vlaams-Brabant:

  • In 11 stations wordt de toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit verbeterd: verhogen van de perrons, plaatsing van geleidelijnen voor slechtzienden of de installatie van liften.
  • In 7 stations worden de fietsparkings vernieuwd en uitgebreid.
  • In 7 stations worden de autoparkings vernieuwd.

In het station van Tienen bijvoorbeeld, wordt in de periode 2024-2026 het station integraal toegankelijk gemaakt door de verdere verhoging en vernieuwing van de perrons en het aanbrengen van toegangshellingen en trappen. Daarnaast komen er onder andere nieuwe perronluifels, schuilhuisjes en windschermen. Aan de oostkant van het station komt een fietsenstalling met ruimte voor 800 plaatsen (uitbreidbaar tot 1.300).

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.