NMBS breidt treinaanbod uit in Oost-Vlaanderen: meer treinen, ook na middernacht

NMBS breidt de komende drie jaar het treinaanbod verder uit, ook in Oost-Vlaanderen. Dat staat zo in het nieuwe vervoersplan, dat loopt van december 2023 tot december 2026. In Oost-Vlaanderen krijgt de helft van de stations een beter treinaanbod. Zowel op weekdagen als tijdens het weekend zullen er meer treinen rijden. Op vrijdag- en zaterdagavond komen er extra late treinen vanuit Brussel en Antwerpen richting verschillende stations in Oost-Vlaanderen. Daarnaast plant NMBS tegen 2032 verschillende investeringen in de stations, met een oog op een betere toegankelijkheid en intermodaliteit.

Het nieuwe vervoersplan zal in verschillende opeenvolgende fasen worden uitgerold. Het is het resultaat van studies naar de verplaatsingsvraag en de behoeften en is ook gebaseerd op de ontwikkeling van de infrastructuur. Het plan is onlosmakelijk verbonden met het kunnen aanwerven op grote schaal. In deze context moeten in 2023 meer dan 500 treinbestuurders en treinbegeleiders worden aangeworven. Het impliceert ook dat treinbouwer Alstom zijn verbintenissen inzake het leveringsschema en de kwaliteit van het nieuwe rollend materieel volledig nakomt.

Nadat de raad van bestuur van NMBS het nieuwe plan al heeft goedgekeurd, wordt dit nu overgemaakt aan de Voogdijminister voor goedkeuring door de Ministerraad.

Het nieuwe vervoersplan en de investeringsplannen van NMBS en Infrabel zijn vandaag voorgesteld tijdens een informatiesessie voor de lokale en federale vertegenwoordigers en de mobiliteitsactoren. ​

Meer treinen tijdens de week en het weekend

Dit vervoersplan ligt volledig in lijn met de groeiambities van het openbaredienstcontract. Het wil de reizigersgroei stimuleren (+30% tegen 2032), zowel voor het woon-werk, woon-school als voor het vrijetijdssegment.

Vanaf december 2023 rijdt - in functie van het aantal beschikbare perrons in Gent-Sint-Pieters door de vernieuwing van het station - op weekdagen de S53 tussen Lokeren en Gent-Sint-Pieters verder tot Oudenaarde. Het gaat om een tweede trein per uur tussen Oudenaarde en Gent. Tijdens de piekuren rijdt deze trein verder tot Ronse.

Vanaf december 2024 wordt het weekendaanbod fors uitgebreid. Op vrijdag- en zaterdagavond zullen er extra late S-treinen rijden vanuit Brussel-Centraal naar Zottegem en Aalst en dat tot na 1 uur ’s nachts. Op zaterdagavond komt er een extra late S-trein vanuit Antwerpen-Centraal naar Sint-Niklaas. Deze trein zal onder meer ook stoppen in Melsele, Beveren-Waas en Nieuwkerken-Waas.

Daarnaast zal de S4 tussen Aalst en Brussel vanaf december 2024 ook tijdens het weekend rijden. Zo krijgen Aalst en Brussel ook tijdens het weekend een rechtstreekse treinverbinding met de Europese wijk. De S3 tussen Dendermonde en Brussel rijdt vanaf dan ook op zaterdag, waardoor onder meer de stations van Sint-Gillis, Lebbeke en Heizijde twee keer per uur zullen worden bediend. De S51 tussen Eeklo, Gent, en Ronse rijdt vanaf december 2024 net als op zaterdag ook op zondag elk uur, in plaats van om de twee uur nu.

Vanaf juni 2025 kan er deels op vier sporen worden gereden tussen Brussel en Ottignies. In functie daarvan kan er op weekdagen elk uur een tweede S4 tussen Aalst en Brussel-Schuman rijden. Ook het S-aanbod tussen Ninove, Geraardsbergen en Edingen kan in functie daarvan worden uitgebreid naar twee treinen per uur.

Evolutie van het piekuuraanbod en het aantal aansluitingen

Door de toename van het telewerk heeft NMBS beslist om in Oost-Vlaanderen een weinig gebruikte piekuurtrein (P-trein) tussen Kortrijk (5u28) en Zottegem (6u11) niet meer te laten rijden. Het gaat om een trein die het basisaanbod momenteel versterkt tijdens de ochtendspits en waarvoor er alternatieven bestaan zonder een noemenswaardige wachttijd.

Daarnaast zullen de P-treinen Aalst (12u23) – Burst (12u39) en Burst (13u38) – Aalst (13u54) enkel nog op woensdag rijden en dus niet meer op andere weekdagen. Dankzij het materieel en personeel dat hierdoor vrijkomt, zal het mogelijk zijn om ook in Oost-Vlaanderen meer pertinente bedieningen van het vervoersplan mogelijk te maken.

Tot slot zal NMBS tegen 2026 verspreid over het land niet minder dan 2.190 aansluitingen per uur hebben tussen haar treinen. Dat is 12% meer dan vandaag. NMBS versterkt ook haar samenwerking met de andere operatoren, zoals De Lijn, om de intermodale knooppunten verder te ontwikkelen. Vandaag bevindt 90% van de stations in België zich op minder dan 500 meter van een bus-, tram- of metrohalte.

Verbeterd reizigersonthaal

Tussen nu en 2032 plant NMBS belangrijke investeringen in verschillende stations in Oost-Vlaanderen om de intermodaliteit, de toegankelijkheid en het comfort voor de reizigers te verbeteren. Zo wil NMBS verspreid over het hele land het aantal parkeerplaatsen voor fietsen met 50.000 verhogen tot 164.000, het aantal autoparkeerplaatsen met 5.000 tot 80.000 en het aantal stations dat toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit verdubbelen tot 176.

Oost-Vlaanderen:

  • In vijf stations wordt de toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit verbeterd: verhogen van de perrons, plaatsing van geleidelijnen voor slechtzienden of de installatie van liften.
  • In zes stations worden de fietsparkings vernieuwd en uitgebreid.
  • In vier stations worden de autoparkings vernieuwd.

Zowel in de stations van Gent-Sint-Pieters en Denderleeuw bijvoorbeeld worden de vernieuwingswerken verdergezet. De stations worden in de eerste plaats integraal toegankelijk, met verhoogde perrons en liften naar elk perron. In beide stations wordt ook het aantal fietsparkeerplaatsen fors uitgebreid.

Ook de stations van Dendermonde en De Pinte worden integraal toegankelijk. De perrons worden er verhoogd en er komt een lift naar elk perron. In Dendermonde komen ook twee nieuwe fietsparkings, met in totaal 1.600 plaatsen.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.