NMBS breidt treinaanbod uit in Limburg: meer treinen tussen Hasselt en Mol en ook tijdens het weekend sneller van Hasselt naar Antwerpen

NMBS breidt de komende drie jaar het treinaanbod verder uit, ook in Limburg. Dat staat zo in het nieuwe vervoersplan, dat loopt van december 2023 tot december 2026. In Limburg komt er een beter treinaanbod in zeven stations. Zo komen er tussen Hasselt en Mol meer treinen, zowel op weekdagen als op zondag. En tijdens het weekend zullen de reizigers tussen Hasselt en Antwerpen een kwartier sneller op hun bestemming zijn. Tegen 2032 plant NMBS ook verschillende investeringen in de Limburgse stations, met een oog op een betere toegankelijkheid en intermodaliteit.

Het nieuwe vervoersplan zal in verschillende opeenvolgende fasen worden uitgerold. Het is het resultaat van studies naar de verplaatsingsvraag en de behoeften en is ook gebaseerd op de ontwikkeling van de infrastructuur. Het plan is onlosmakelijk verbonden met het kunnen aanwerven op grote schaal. In deze context moeten in 2023 meer dan 500 treinbestuurders en treinbegeleiders worden aangeworven. Het impliceert ook dat treinbouwer Alstom zijn verbintenissen inzake het leveringsschema en de kwaliteit van het nieuwe rollend materieel volledig nakomt.

Nadat de raad van bestuur van NMBS het nieuwe plan al heeft goedgekeurd, wordt dit nu overgemaakt aan de Voogdijminister voor goedkeuring door de Ministerraad.

Het nieuwe vervoersplan en de investeringsplannen van NMBS en Infrabel zijn vandaag voorgesteld tijdens een informatiesessie voor de lokale en federale vertegenwoordigers en de mobiliteitsactoren.

Meer treinen tijdens de week en in het weekend

Dit vervoersplan ligt volledig in lijn met de groeiambities van het openbaredienstcontract. Het wil de reizigersgroei stimuleren (+30% tegen 2032), zowel voor het woon-werk, woon-school als voor het vrijetijdssegment.

Vanaf december 2024 rijdt de IC-trein tussen Hasselt en Antwerpen niet meer via Aarschot. Daardoor zullen de reizigers ook op zaterdag en zondag in één uur kunnen sporen van Hasselt naar Antwerpen. Dat is een kwartier sneller dan nu.

Nog vanaf december 2024 rijdt de L-trein tussen Hasselt en Mol op zondag in beide richtingen om het uur, in plaats om de twee uur. Deze trein zal ook stoppen in Zonhoven, Zolder, Heusden, Beringen, Beverlo, Leopoldsburg en Balen. Op zaterdag en op weekdagen rijdt deze trein al om het uur.

Vanaf december 2025 komt er op weekdagen zowel tijdens de ochtend- als de avondspits in beide richtingen een tweede trein per uur tussen Hasselt en Mol. Deze treinen zullen stoppen in alle tussenliggende stations.

Evolutie van het piekuuraanbod en van het aantal aansluitingen

Door de toename van het telewerk heeft NMBS beslist om in Limburg vijf weinig gebruikte P-treinen tussen Hasselt en Genk niet meer te laten rijden. Het gaat om treinen die het basisaanbod momenteel versterken tijdens de avondspits en waarvoor er alternatieven bestaan zonder een noemenswaardige wachttijd. Dankzij het materieel en personeel dat hierdoor vrijkomt, zal het mogelijk zijn om meer pertinente uitbreidingen van het vervoersplan mogelijk te maken.

Tot slot zal NMBS tegen 2026 verspreid over het land niet minder dan 2.190 aansluitingen per uur hebben tussen haar treinen. Dat is 12% meer dan vandaag. NMBS versterkt ook haar samenwerking met de andere operatoren, zoals De Lijn, om de intermodale knooppunten verder te ontwikkelen. Vandaag bevindt 90% van de stations in België zich op minder dan 500 meter van een bus-, tram- of metrohalte.

Verbeterd reizigersonthaal

Tussen nu en 2032 plant NMBS belangrijke investeringen in verschillende stations in Limburg om de intermodaliteit, de toegankelijkheid en het comfort voor de reizigers te verbeteren. Zo wil NMBS verspreid over alle stations het aantal parkeerplaatsen voor fietsen met 50.000 verhogen tot 164.000, het aantal autoparkeerplaatsen met 5.000 tot 80.000 en het aantal stations dat toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit verdubbelen tot 176.

In Limburg:

  • In zes stations wordt de toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit verbeterd: verhogen van de perrons, plaatsing van geleidelijnen voor slechtzienden of de installatie van liften.
  • In drie stations worden de fietsparkings vernieuwd en uitgebreid.
  • In twee stations worden de autoparkings vernieuwd.

In het station van Hasselt bijvoorbeeld werkt NMBS samen met Infrabel verder aan de vernieuwing van de perrons en de onderdoorgang. Het station wordt integraal toegankelijk, met verhoogde perrons en een lift naar elk perron. De perrons 4 tot en met 9 zijn reeds vernieuwd. Momenteel wordt er gewerkt aan de perrons 1-A (dit laatste wordt een nieuw perron met doodlopend spoor). Vanaf de lente van volgend jaar wordt het perron 2-3 aangepakt, het laatste perron dat dan nog moet worden vernieuwd. Vervolgens wordt ook de fietsparking vernieuwd en uitgebreid, tot 800 fietsparkeerplaatsen in totaal.

In het station van Sint-Truiden komt er een nieuwe onderdoorgang, toegankelijk via hellingen. De perrons in Sint-Truiden werden de afgelopen jaren al vernieuwd, net zoals de fietsparking.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be