NMBS breidt treinaanbod uit in de provincie Antwerpen: meer treinen, ook na middernacht
NMBS breidt de komende drie jaar het treinaanbod verder uit, ook in de provincie Antwerpen. Dat staat zo in het nieuwe vervoersplan, dat loopt van december 2023 tot december 2026. In Antwerpen krijgen zowat alle stations een beter aanbod. Op weekdagen en tijdens het weekend zullen er meer treinen rijden, zowel rond Antwerpen, Mechelen als in de Kempen. Op vrijdag- en zaterdagavond rijden er van en naar Antwerpen-Centraal extra late treinen, voor sommige verbindingen tot na 1 uur ’s nachts. Tegen 2032 plant NMBS ook verschillende investeringen in de stations, met een oog op een betere toegankelijkheid en intermodaliteit.
Het nieuwe vervoersplan plan zal in verschillende opeenvolgende fasen worden uitgerold. Het is het resultaat van studies naar de verplaatsingsvraag en de behoeften en is ook gebaseerd op de ontwikkeling van de infrastructuur. Het plan is onlosmakelijk verbonden met het kunnen aanwerven op grote schaal. In deze context moeten in 2023 meer dan 500 treinbestuurders en treinbegeleiders worden aangeworven. Het impliceert ook dat treinbouwer Alstom zijn verbintenissen inzake het leveringsschema en de kwaliteit van het nieuwe rollend materieel volledig nakomt.
Nadat de raad van bestuur van NMBS het nieuwe plan al heeft goedgekeurd, wordt dit nu overgemaakt aan de Voogdijminister voor goedkeuring door de Ministerraad.
Het nieuwe vervoersplan en de investeringsplannen van NMBS en Infrabel zijn vandaag voorgesteld tijdens een informatiesessie voor de lokale en federale vertegenwoordigers en de mobiliteitsactoren.
Meer treinen tijdens de week en het weekend
Dit vervoersplan ligt volledig in lijn met de groeiambities van het openbaredienstcontract. Het wil de reizigersgroei stimuleren (+30% tegen 2032), zowel voor het woon-werk, woon-school als voor het vrijetijdssegment.
Vanaf december 2023 rijdt er op weekdagen de hele dag in beide richtingen een tweede trein per uur tussen Antwerpen-Centraal en het station Noorderkempen. Op zaterdag rijdt de S32 tussen Puurs, Antwerpen en Essen voortaan om het halfuur in plaats van om het uur.
Vanaf december 2024 wordt het weekendaanbod fors uitgebreid. Er rijden vanaf dan zowel op vrijdag- als zaterdagavond extra late S-treinen vanuit Antwerpen-Centraal naar verschillende stations in de provincie en daarbuiten, voor sommige verbindingen tot na 1 uur ‘s nachts. Deze treinen rijden onder meer richting Puurs, Essen, Mol, Sint-Niklaas, Leuven en Brussel. Ook reizigers vanuit Brussel naar o.a. Mechelen en Antwerpen zullen op vrijdag en zaterdag een latere S-trein kunnen nemen.
Nog vanaf december 2024 legt NMBS tijdens het weekend een nieuwe IC-trein in tussen Antwerpen-Centraal en Leuven, met halte in Antwerpen-Berchem, Lier, Heist-op-den-Berg en Aarschot. Het gaat om een tweede trein per uur tussen Antwerpen en Leuven. De huidige IC-trein tussen Antwerpen-Centraal, Lier en Hasselt zal niet langer stoppen in Aarschot waardoor de reistijd tussen Antwerpen-Centraal en Hasselt ongeveer een kwartier korter wordt.
Vanaf december 2024 rijdt er ook in het weekend een S33-trein tussen Antwerpen-Centraal en Mol. Hierdoor wordt het station van Wolfstee ook bediend in het weekend en krijgen de stations van Boechout, Olen, Geel en Mol een tweede trein per uur. Ook de stations van Kessel, Nijlen en Bouwel zullen door de S33 bediend worden, maar niet langer door de IC Turnhout – Antwerpen-Centraal. Voor de reizigers tussen Antwerpen en Turnhout zal de reistijd hierdoor afnemen.
Tot slot rijdt vanaf december 2024 de trein tussen Mol en Hasselt op zondag voortaan elk uur, in plaats van om de twee uur. Nu is dat ook al zo op weekdagen en op zaterdag.
Vanaf december 2025 rijdt de S5 Mechelen – Brussel-Schuman – Edingen op zaterdag een tweede keer per uur. Dat zal ook zo zijn tijdens de schoolvakanties. Nu rijdt de S5 tijdens de vakantieperiodes één keer per uur.
Nog vanaf december 2025 wordt ook op weekdagen het treinaanbod van en naar Mol uitgebreid. De S33 Antwerpen-Centraal – Herentals – Mol rijdt vanaf dan een tweede keer per uur. Tijdens de spitsuren komt er in beide richtingen een tweede trein per uur tussen Mol en Hasselt.
Evolutie van het aantal aansluitingen
Tegen 2026 zal NMBS verspreid over het land niet minder dan 2.190 aansluitingen per uur hebben tussen haar treinen. Dat is 12% meer dan vandaag. NMBS versterkt ook haar samenwerking met de andere operatoren, zoals De Lijn, om de intermodale knooppunten verder te ontwikkelen. Vandaag bevindt 90% van de stations in België zich op minder dan 500 meter van een bus-, tram- of metrohalte.
Verbeterd reizigersonthaal
Tussen nu en 2032 plant NMBS belangrijke investeringen in verschillende stations in de provincie Antwerpen om de intermodaliteit, de toegankelijkheid en het comfort voor de reizigers te verbeteren. Zo wil NMBS verspreid over alle stations het aantal parkeerplaatsen voor fietsen met 50.000 verhogen tot 164.000, het aantal autoparkeerplaatsen met 5.000 tot 80.000 en het aantal stations dat toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit verdubbelen tot 176.
In Antwerpen:
- In 5 stations wordt de toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit verbeterd: verhogen van de perrons, plaatsing van geleidelijnen voor slechtzienden of de installatie van liften.
- In 12 stations worden de fietsparkings vernieuwd en uitgebreid.
- In 6 stations worden de autoparkings vernieuwd.
In het station van Mol bijvoorbeeld wordt in de periode 2025-2026 de bestaande onderdoorgang verlengd naar de noordzijde (richting Keirlandse Zillen). De parking van het station wordt vernieuwd en er komt een nieuwe fietsenstalling (300 plaatsen) aan de nieuwe uitgang van de verlengde onderdoorgang.
Bart Crols