NMBS breidt treinaanbod uit in Brussels Gewest
NMBS breidt de komende drie jaar haar treinaanbod verder uit, ook in het Brussels Gewest. Dat staat zo in het nieuwe vervoersplan, dat loopt van december 2023 tot december 2026. In totaal krijgen 26 stations in Brussel een beter aanbod. Er komen betere verbindingen tussen verschillende grote steden, frequentere S-treinen en op vrijdag- en zaterdagavond extra late treinen van en naar de hoofdstad. Tegen 2032 plant NMBS ook verschillende investeringen in de Brusselse stations, met een oog op een betere toegankelijkheid en intermodaliteit.
Het nieuwe vervoersplan plan zal in verschillende opeenvolgende fasen worden uitgerold. Het is het resultaat van studies naar de verplaatsingsvraag en de behoeften en is ook gebaseerd op de ontwikkeling van de infrastructuur. Het plan is onlosmakelijk verbonden met het kunnen aanwerven op grote schaal. In deze context moeten in 2023 meer dan 500 treinbestuurders en treinbegeleiders worden aangeworven. Het impliceert ook dat treinbouwer Alstom zijn verbintenissen inzake het leveringsschema en de kwaliteit van het nieuwe rollend materieel volledig nakomt.
Nadat de raad van bestuur van NMBS het nieuwe plan al heeft goedgekeurd, wordt dit nu overgemaakt aan de Voogdijminister voor goedkeuring door de Ministerraad.
Het nieuwe vervoersplan en de investeringsplannen van NMBS en Infrabel zijn vandaag voorgesteld tijdens een informatiesessie voor de lokale en federale vertegenwoordigers en de mobiliteitsactoren.
Meer treinen tijdens de week en tijdens het weekend
Dit vervoersplan ligt volledig in lijn met de groeiambities van het openbaredienstcontract. Het wil de reizigersgroei stimuleren (+30% tegen 2032), zowel voor het woon-werk, woon-school als voor het vrijetijdssegment.
Vanaf december 2024 rijden er op vrijdag- en zaterdagavond tot na 1 uur extra late treinen waardoor het makkelijker wordt om in de late uurtjes te reizen tussen de hoofdstad, de naburige gemeenten en de andere steden in het land. In de omgekeerde richting rijdt er zowel op vrijdag als zaterdag een extra late trein vanuit Antwerpen richting Brussel.
De S4 Aalst – Brussel-Luxemburg rijdt voortaan ook tijdens het weekend en vormt zo een bijkomende rechtstreekse verbinding tussen Jette en de Europese wijk. Het S-aanbod rond Brussel wordt ook van en naar Dendermonde versterkt doordat de S3 tussen Brussel, Jette en Dendermonde ook op zaterdag rijdt.
Tijdens het weekend verdubbelt NMBS de frequentie van de IC-treinen tussen Luik, Leuven en Brussel en van de IC-treinen tussen Brussel en Charleroi. Deze treinen rijden daardoor twee keer per uur. Zowel vrijetijdsreizen als verplaatsingen met de trein naar de luchthaven van Charleroi via een vlotte overstap in Luttre worden op die manier eenvoudiger.
Vanaf juni 2025 zal het baanvak tussen Brussel en Ottignies gedeeltelijk uit vier sporen bestaan. Daardoor kan het S-aanbod tussen Brussel en Ottignies op weekdagen worden uitgebreid. De S4 Aalst – Brussel-Schuman - Mechelen rijdt dan een tweede keer per uur en rijdt vanaf Brussel-Schuman verder naar Ottignies en Louvain-la-Neuve in plaats van naar Delta en Mechelen. De stations tussen Aalst en Brussel-Schuman krijgen dankzij die frequentieverhoging een extra trein per uur en er komen zo twee rechtstreekse treinen per uur tussen Jette en de Europese wijk. Het exacte halteschema van deze trein moet afhankelijk van de beschikbare spoorinfrastructuur op dat moment nog worden bepaald. De S7 Halle – Merode – Mechelen zal eveneens twee keer per uur rijden, en vervangt de S4 tussen Delta en Mechelen.
Vanaf december 2025 rijdt de S5 tussen Halle en Mechelen op zaterdag een tweede keer per uur. Deze trein stopt ook in de Europese wijk. De S9 Nijvel – Brussel-Schuman - Leuven rijdt vanaf dan ook op zaterdag.
Nog vanaf december 2025 rijdt de S5 Mechelen – Edingen ook tijdens schoolvakanties een tweede keer per uur.
Tot slot verdubbelt NMBS in het weekend de frequentie van de IC-treinen tussen Bergen en Brussel, waardoor er op die verbinding twee treinen per uur rijden.
Evolutie van de bedieningen en de aansluitingen
Indien de werken waartoe Infrabel zich heeft geëngageerd tijdig zijn afgewerkt zal NMBS de stopplaats Moensberg verplaatsen en in juni 2025 in gebruik nemen en de stopplaats Braine-Alliance in december 2025 openen.
Daarnaast zal NMBS tegen 2026 verspreid over het land niet minder dan 2.190 aansluitingen per uur hebben tussen haar treinen. Dat is 12% meer dan vandaag. NMBS versterkt ook haar samenwerking met de andere operatoren waaronder MIVB, de TEC en de Lijn om de intermodale knooppunten verder te ontwikkelen.
Verbeterd reizigersonthaal
Tussen nu en 2032 plant NMBS belangrijke investeringen in verschillende Brusselse stations om de intermodaliteit, de toegankelijkheid en het comfort voor de reizigers te verbeteren. Zo wil NMBS verspreid over het hele land het aantal parkeerplaatsen voor fietsen met 50.000 verhogen tot 164.000, het aantal autoparkeerplaatsen met 5.000 tot 80.000 en het aantal staions dat toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit verdubbelen tot 176.
In het Brussels Gewest:
- In twintig stations wordt de toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit verbeterd: verhogen van de perrons, plaatsing van geleidelijnen voor slechtzienden of de installatie van liften.
- In dertien stations worden de fietsparkings vernieuwd en uitgebreid.
- In vier stations worden de autoparkings vernieuwd.
In het station van Schaarbeek bijvoorbeeld zitten de werken voor het verlengen van de onderdoorgang in een laatste fase. Om de toegankelijkheid te verbeteren zullen de komende jaren de perrons worden verhoogd en vernieuwd en komen er naar elk perron ook liften.
Ook het station van Etterbeek wordt beter toegankelijk. De perrons worden er vernieuwd en er wordt een voetgangers- en fietsersbrug gebouwd die de Pleinlaan en Kroonlaan met elkaar zal verbinden. Vanaf deze brug komt er een lift naar elk perron. Daarnaast wordt ook het stationsgebouw gerenoveerd en worden de fietsparkings vernieuwd.
Dimitri Temmerman