NMBS breidt tegen 2023 haar treinaanbod uit in Limburg

NMBS breidt tegen 2023 haar treinaanbod uit in Limburg

  • Vanaf juni 2021: P-treinen tussen Neerpelt en Brussel
  • Periode 2021 - 2023 (timing te bepalen):
    • Nieuwe IC-verbinding Hasselt - Antwerpen
    • Meer treinen op zondag

Vanaf zondag 13 december 2020 start NMBS met de verdere uitbreiding van 4,7% van haar treinaanbod. Deze uitbreiding zal de komende jaren gefaseerd verlopen, rekening houdende met de beschikbare infrastructuur, het treinmaterieel en het personeel. In de provincie Limburg vinden de eerste verbeteringen plaats in juni volgend jaar. Ook nadien staan nog projecten gepland. Wat dit precies betekent voor de Limburgse treinreiziger, heeft NMBS vandaag toegelicht aan de betrokken steden, gemeenten en stakeholders.

Tegen 2023 moet het treinaanbod in totaal met 4,7% zijn uitgebreid, wat neerkomt op 3,77 miljoen aan bijkomende treinkilometers in vergelijking met het huidige vervoersplan. Een groot deel van de projecten wordt reeds in december 2020 en in juni 2021 uitgevoerd. Voor de overige projecten voorzien in 2021 en 2022 geeft NMBS in het eerste kwartaal van 2021 een geactualiseerde planning.

Het nieuwe vervoersplan van NMBS is er gekomen na overleg met de reizigersverenigingen, gewesten, burgemeesters en lokale verkozenen. De uitbreidingen zijn ook afgestemd met de regionale vervoersmaatschappijen, zodat hun dienstregelingen aansluiten op die van NMBS en reizigers naadloos kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere.  

Kerncijfers:

Story image

Impact Coronacrisis beperkt

Ondanks alle onzekerheden die de Coronacrisis met zich teweegbrengt, wil NMBS de impact daarvan op de geplande uitbreidingen in het vervoersplan 2020-2023 tot een minimum beperken.

NMBS is er vandaag meer dan ooit van overtuigd dat de trein de ruggengraat is van de duurzame mobiliteit in België. NMBS heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de treinen zijn blijven rijden, ook in het diepst van de Coronacrisis. Sinds de start van de afbouwmaatregelen zit het aantal treinreizigers opnieuw in stijgende lijn. Vandaag nemen elke werkdag gemiddeld meer dan 615.000 reizigers de trein.

Specifiek voor Limburg

  • Vanaf juni 2021: P-treinen tussen Neerpelt en Brussel

Vanaf juni 2021 worden de twee bestaande P-treinen (piekuurtreinen) tussen Brussel en Mol verlengd tot Neerpelt. Het gaat om één P-trein ’s morgens richting Brussel en één P-trein ’s avonds vanuit Brussel.

Initieel was het de bedoeling om dit al vanaf december 2020 te doen, maar doordat de elektrificatiewerken van Infrabel door de Coronacrisis een begrijpelijke vertraging hebben opgelopen, is dit pas mogelijk vanaf juni volgend jaar.

Dankzij deze elektrificatie zullen er vanaf juni elektrische treinen rijden naar Lommel, Overpelt, Neerpelt en Hamont op de IC-verbinding Antwerpen – Mol – Hamont.

De IC-trein Hasselt – Mol, die nog met dieseltreinen rijdt, zal daardoor niet langer in Mol worden gekoppeld met de trein vanuit Hamont. De trein verandert ook van naam en zal vanaf juni rijden als L-trein tussen Hasselt en Mol. Voor de reizigers van en naar Antwerpen betekent dit dat ze vanaf juni – tijdelijk – moeten overstappen in Mol. Het gaat om een overgangsmaatregel, in afwachting van de voltooiing van de elektrificatiewerken door Infrabel tussen Mol en Hasselt.

  • Periode 2021 - 2023 (timing te bepalen): Nieuwe IC-verbinding Hasselt - Antwerpen

Tegen 2023 wil NMBS een nieuwe IC-verbinding tussen Hasselt en Antwerpen inleggen. Op deze manier zullen reizigers uit Hasselt en Diest elk uur sneller én rechtstreeks kunnen reizen naar Heist-op-den-Berg, Lier, Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Centraal. Deze nieuwe IC-verbinding vervangt de huidige piekuurtreinen, die door deze IC-trein worden vervangen.

Een exacte timing voor de nieuwe IC-trein is nog niet bekend. In het eerste kwartaal van 2021 geeft NMBS hiervoor een geactualiseerde planning.

  • Periode 2021 - 2023 (timing te bepalen): Meer treinen op zondag

Nog tegen 2023 wil NMBS op zondag de IC-verbinding Hasselt – Brussels Airport-Zaventem – Antwerpen tussen Hasselt en Leuven elk uur laten rijden in plaats van om de twee uur nu. Dat betekent dat Hasselt en Schulen op zondag elk uur via Aarschot een treinverbinding krijgen naar Leuven en Brussels Airport.

Ook dit project krijgt in het eerste kwartaal van 2021 een geactualiseerde planning.

Dimitri Temmerman
Dimitri Temmerman Woordvoerder NMBS

 

 

 

Over NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.