NMBS betrekt grote publiek bij testen nieuwe functies van NMBS-app
Vanaf vandaag kan nu ook het grote publiek nieuwe functies van de NMBS-app testen en helpen verbeteren, nog voor ze eventueel in de officiële app worden geïntegreerd. Dat gebeurt via NMBS Lab, een app die lijkt op de officiële NMBS-app, maar dan zonder de mogelijkheid om tickets te kopen. NMBS breidt de functies van haar app al enkele jaren systematisch uit. Nieuwe specificaties worden daarbij zowel intern als door externe gebruikers telkens uitvoerig getest en geëvalueerd.
De voordelen van NMBS Lab zijn legio. Reizigers kunnen nieuwe mogelijkheden enkele weken testen en hun feedback zorgt ervoor dat de functionaliteiten na een positieve evaluatie ook veel sneller aan de officiële app kunnen worden toegevoegd.
De Lab App kan via de App Store en Google Play worden gedownload.
Twee nieuwe functies om te testen
Gebruikers kunnen via NMBS Lab meteen twee nieuwe functies testen: “Train Composition” en “Don’t Miss My Stop”. Beide functies zijn tijdelijk aanwezig in de NMBS Lab App. In functie van de evaluatie ervan wordt beslist om deze al dan niet in de NMBS-app te integreren.
“Train Composition” verschaft heel wat praktische informatie over de trein die de reiziger wil nemen. Zo toont het bijvoorbeeld of de trein is uitgerust met airco of waar het rijtuig met plaats voor fietsen of het eersteklas rijtuig zich bevindt. Het grootste deel van de vloot wordt onmiddellijk in de test betrokken; de rest volgt in een tweede fase.
Wie het aankomst- of overstapstation zeker niet wil missen, schrijft zich in voor “Don’t Miss My Stop”. De reiziger krijgt dan een melding wanneer het volgende station het aankomst- of overstapstation is of wanneer de trein dat station binnenrijdt.
NMBS Lab is de jongste ontwikkeling van het Innovation Lab van NMBS dat nieuwe projecten selecteert, test en lanceert om de klantervaring systematisch te verbeteren.
Bart Crols