NMBS behaalt 9 van de 12 doelstellingen in rapport FOD Mobiliteit

 

De FOD Mobiliteit en Vervoer heeft onlangs voor het eerst haar rapport gepubliceerd over de jaarlijkse prestatiedialoog tussen de federale overheid en NMBS. Daarin heeft ze beoordeeld of de beoogde indicatoren – of doelstellingen – die zijn opgenomen in het Openbaredienstcontract tussen NMBS en de overheid zijn bereikt. Tijdens het eerste jaar van het Openbaredienstcontract heeft NMBS negen van de twaalf vooropgestelde prestatie-indicatoren waaraan een financiële bonus/malus is verbonden, behaald.

In 2023 heeft NMBS voor het merendeel van de twaalf doelstellingen het beoogde resultaat bereikt. Voor twee indicatoren doet ze het beter dan vooropgesteld: de geleverde reizigersinformatie bij verstoord treinverkeer en het energieverbruik van de elektrische tractievoertuigen. Zeven indicatoren voldoen aan de doelstelling. Het gaat bijvoorbeeld om de toename van het aantal autonoom toegankelijke stations en het aantal fiets- en autoparkeerplaatsen, dat over het algemeen hoger ligt dan de contractueel vastgelegde groeipercentages.

De resultaten uiten zich ook in de klantentevredenheid, die met een score van 7,17 op 10 volgens het rapport van de FOD Mobiliteit “globaal positief” blijft.

Drie andere indicatoren - waaronder de stiptheid – bleven onder de voor 2023 vastgelegde streefwaarden.

Verwacht wordt dat de verschillende resultaten jaar na jaar zullen verbeteren. NMBS blijft alleszins de nodige inspanningen leveren om de doelstellingen te behalen en te zorgen voor een continue verbetering.

Tot slot presteerden de vijf prestatie-indicatoren die niet gekoppeld zijn aan een financiële stimulans in lijn met, en in sommige gevallen zelfs beter dan, de contractueel overeengekomen kwaliteitsdrempels (schoonmaak, beschikbaarheid van verkoopautomaten, opknappen van toegangsuitrustingen van stations en perrons) en de geplande trajecten (ETCS-uitrusting van het rollend materieel en geplande treinkilometers).

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

 

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be