Nieuwste NMBS-dubbeldekstrein overschrijdt de kaap van meer dan 50.000 zitplaatsen

De M7, de nieuwste dubbeldekstrein van NMBS, duikt almaar vaker op langs het Belgische spoor. Deze week wordt het 445ste rijtuig in gebruik genomen. Een belangrijke mijlpaal, want daardoor biedt dit type trein nu al meer dan 50.000 zitplaatsen aan. Steeds meer reizigers kunnen daardoor gebruik maken van deze trein, die zowel qua veiligheid, comfort als toegankelijkheid beter voldoet aan de huidige en toekomstige noden.

NMBS vernieuwt tegen 2032 de helft van haar vloot. Daarvoor worden bestaande rijtuigen gerenoveerd, maar worden er ook nieuwe in dienst genomen, waaronder de M7. In december 2015 werden de eerste rijtuigen besteld. Dat waren er toen 445, wat ook de rijtuigen zijn waarvan deze week het laatste in gebruik wordt genomen. Intussen heeft NMBS de bestelling uitgebreid tot 750 rijtuigen, goed voor meer dan 80.000 zitplaatsen en een investering van ruim drie miljard euro.

Dankzij de M7 kan NMBS oudere treinen, die gevoeliger zijn voor pannes, buiten dienst nemen. Leverancier Alstom belooft om tegen eind 2026 alle rijtuigen te hebben geleverd. De M7 zal dan de meest voorkomende trein zijn in ons land.

Veilig, comfortabel en toegankelijk

Voor de reiziger heeft de M7 heel wat troeven. Qua veiligheid is de trein standaard uitgerust met het Europese veiligheidssysteem ETCS, dat zorgt voor een continue snelheidsmeting en de trein indien nodig automatisch afremt of tot stilstand brengt.

Ook op het vlak van comfort is er een merkbare evolutie. Het interieur oogt eigentijds, er is meer beenruimte, er zijn meer stopcontacten en in elk rijtuig hangen informatieschermen, waarop reizigers realtime informatie over hun reis te zien krijgen.

De M7 is ook de eerste trein met een autonome toegang voor reizigers met een beperkte mobiliteit. 130 van de 750 rijtuigen krijgen daardoor een toegangsdeur op dezelfde hoogte als de nieuwste perrons en worden uitgerust met een trede die automatisch naar buiten schuift en zo de afstand tussen het perron en de trein overbrugt. Ook binnenin het rijtuig zijn de nodige aanpassingen gebeurd. De eerste van deze rijtuigen worden dit jaar nog geleverd. Wanneer eind 2026 alle rijtuigen in dienst zijn, zal elke nieuwe M7-trein beschikken over minstens één autonoom toegankelijk rijtuig.

Daarnaast zal elke trein beschikken over een multifunctioneel rijtuig met plaats voor fietsen en kinderwagens. Daardoor zal er in elke M7-trein plaats zijn voor minstens zestien fietsen.

Trein met stiltezone(s)

Intussen is ook de uitrol begonnen van de stiltezones op de M7- en M6-treinen. Elke trein krijgt één of meerdere rijtuigen met een stiltezone. Deze bevindt zich telkens op de benedenverdieping van het rijtuig en is duidelijk herkenbaar aan de stickers die zowel aan de binnen- als de buitenkant van de trein hangen.

Voor de drukste treinverbindingen

De M7 wordt voornamelijk ingezet voor treinen met veel reizigers die via de Brusselse Noord-Zuidverbinding moeten. Zo wordt de trein al gebruikt voor de IC-verbindingen tussen Eupen en Oostende, tussen Blankenberge en Genk, tussen Luik en Quiévrain, tussen Kortrijk en Sint-Niklaas, tussen Brussel, Namen en Luik en tussen Gent en Tongeren.

www.nmbs.be