Nieuw ticketaanbod NMBS vanaf vandaag beschikbaar

Reizigers krijgen automatisch goedkoopste ticket aangeboden

Vanaf vandaag is het nieuwe ticketaanbod van NMBS van kracht. Treintickets zijn nu globaal goedkoper, vooral tijdens de daluren en het weekend en voor wie vaker de trein neemt. Zowel aan de automaten, online als aan de loketten krijgt de reiziger automatisch het goedkoopste treinticket te zien. En met de Train+ kaart, die eveneens vanaf vandaag te koop is, zijn er extra kortingen en een voordelig maximumtarief, ook tijdens de spits.

Wie een treinticket wil aankopen moet niet meer zelf uitzoeken welk ticket voor hem of haar de beste optie is. Via de verschillende verkoopkanalen hoeven reizigers aan te duiden of ze een volwassene (26-64 jaar), een jongere (12-25 jaar) of een senior (65+) zijn, en of ze tijdens de daluren of op eender welk moment van de dag willen reizen. Op basis daarvan toont het systeem hen automatisch het goedkoopste treinticket.

Daluren? Aangeduid in de reisplanner

Of een reiziger tijdens of buiten de daluren reist, hangt af van het moment wanneer hij in zijn vertrekstation de trein neemt. Om te reizen tijdens de daluren kan hij op weekdagen een trein nemen tot en met 6 uur, van 9 uur tot en met 16 uur, en vanaf 18 uur. Dit staat ook telkens aangeduid in de reisplanner via de website en app van NMBS.

In de online reisplanner wordt duidelijk aangetoond of het gaat om een reis tijdens de daluren.

Extra hulp in de stations, online en aan de telefoon

Voor NMBS en haar reizigers is het nieuwe ticketaanbod de grootste verandering van haar tarievengamma van de afgelopen jaren. Om de reizigers daarin maximaal wegwijs te maken, worden zij via verschillende kanalen geïnformeerd.

Zo staat er op de NMBS-website sinds vorige week een simulator, waarmee reizigers eenvoudig kunnen berekenen of en vanaf hoeveel treinritten Train+ voor hen interessant is.

De klantendienst is versterkt om reizigers telefonisch bij te staan. En in de stations zijn vanaf vandaag en nog zeker tot eind dit jaar extra medewerkers aanwezig om de reizigers te informeren. Daarbij zijn ook 250 medewerkers die normaal een heel andere job doen bij NMBS, en zich vrijwillig hebben aangemeld om tijdens de drukste momenten van de dag te helpen in de stations.

Train+ vanaf vandaag te koop

De Train+ kaart is vanaf vandaag beschikbaar via alle verkoopkanalen van NMBS (online, automaten, loketten). De kaart is verkrijgbaar op drie manieren: gekoppeld aan de persoonlijke MoBIB-kaart, gekoppeld aan het My NMBS-account (digitaal) of als losse QR-code (digitaal of op papier).

Nog tot en met 4 januari 2026 is Train+ via een lanceringsaanbod te koop aan de helft van de prijs. Jongeren, senioren en wie recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming betalen zo slechts 2 euro voor een maandversie en 16 euro voor een jaarversie. Voor de andere reizigers is dat 3 euro voor een maandversie en 24 euro voor een jaarversie.

Prijs per kilometer, en extra voordelig buiten de spits

In het nieuwe ticketaanbod zijn alle tarieven voortaan berekend op basis van de afstand. Iedereen betaalt dus per kilometer. En wie reist tijdens de daluren en het weekend, reist goedkoper. Reizigers met een Train+ kaart, krijgen tijdens de daluren en het weekend extra korting en een voordelig maximumtarief, ook tijdens de spits. Voor volwassenen is dat 14 euro, voor jongeren, senioren en rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming 5,5 euro.

Voor jongeren, senioren en rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming komt de korting met Train+ bovenop de 40% korting die ze altijd hebben, ongeacht de afstand of het moment van hun treinrit. En in tegenstelling tot het vorige ticketaanbod reizen senioren nu ook voor 9 uur ’s ochtends aan een verminderd tarief en zijn ze niet langer verplicht een heen-en-terugticket te kopen.

Het nieuwe ticketaanbod verandert niets aan de prijzen van de abonnementen. Ook voor de Student Multi, gebruikt door de kotstudenten, verandert er niets. De tienrittenkaarten zijn vanaf niet meer te koop. Wie nog een Standard Multi, Youth Multi of Local Multi heeft, kan deze nog gebruiken tot de vervaldag vermeld op het ticket.

Om vlot gebruik te kunnen maken van de nieuwe tarieven en van Train+, is het belangrijk dat reizigers hun NMBS-app updaten.

 

 

 

Delen

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be