Nieuwe ondergrondse fietsenstalling station Leuven markeert nieuwe stap in transformatie station

Meer dan 10.000 fietsstallingen in onmiddellijke stationsomgeving

MicrosoftTeams-image (1).png

29 september 2022 - De opening van de nieuwe ondergrondse fietsparking van NMBS onder het Martelarenplein versterkt niet enkel het multimodale karakter van het station van Leuven maar markeert tevens een nieuwe belangrijke stap in de verdere transformatie van het station en de stationsomgeving.

Het station van Leuven neemt een centrale plaats in in het treinverkeer met vier snelle IC-verbindingen naar Brussel per uur, aangevuld met voorstedelijke S-treinen (onder andere naar de Europese wijk). Maar ook naar Antwerpen, Hasselt, Luik en Brussels Airport zijn er vlotte verbindingen. Dat maakt dat Leuven tot een van de grootste stations van het land is uitgegroeid.

De aantrekkelijkheid van de universiteitsstad als wetenschappelijke en economische ontwikkelingspool zorgt voor extra nood aan (duurzame) mobiliteit waarop NMBS volop inspeelt. NMBS is partner van een projectvennootschap met de stad Leuven en de KU Leuven om een lang stuk grond langs de spoorweg, vlakbij het station, om te vormen in een duurzaam wetenschapspark, Leuven-Noord.

NMBS heeft de afgelopen jaren ook geïnvesteerd in de toegankelijkheid van het station. Zo werden de oude roltrappen aan de oostkant van het station vorig jaar nog vervangen.

De opening van de nieuwe ondergrondse fietsparking moet de first and last mile (het verkeer van en naar het station dat uiteindelijk het treinverkeer voedt) ondersteunen. De nieuwe fietsparking (met plaats voor meer dan 3.700 fietsen) komt bovenop de al bestaande fietsparkings onder het Stadskantoor en aan de andere kant van de sporen. Dat betekent dat ​ reizigers in de onmiddellijke stationsomgeving voortaan hun rijwiel in meer dan 10.000 fietsstallingen kwijt kunnen.

“De opening van de nieuwe fietsparking brengt het aantal fietsstallingen rond het station van Leuven in één klap tot boven de 10.000. In een stad waar het fietsgebruik hand over hand toeneemt en die bovendien beschikt over het zesde grootste station van het land is die uitbreiding goed besteed. NMBS wil het aantal treinreizigers de volgende 10 jaar immers met 30% doen groeien. Daarom dienen onze stations verder uit te groeien tot multimodale knooppunten waar de reiziger vlot van het ene vervoersmiddel op het andere kan overstappen,” zegt Sophie Dutordoir, CEO van NMBS.
Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: "Als we van het spoor de ruggengraat van de mobiliteit willen maken, moeten we ook investeren in goed voor- en natransport, met makkelijke overstappen op bus en metro maar ook met goede fietsinfrastructuur. Met 4.000 extra fietsparkeerplaatsen is Leuven een concreet voorbeeld van mijn ambities. In het nieuwe contract van openbare dienst zullen we die ambities verder uitbouwen, met duizenden nieuwe fietsparkeerplaatsen in het hele land."
“De uitbreiding van het aantal fietsenstallingen in de stationsomgeving sluit aan bij de ontwikkelingen die we op Leuven-Noord plannen”, zegt burgemeester Mohamed Ridouani. “Die site bevindt zich op fietsafstand van het station en zal voor heel wat nieuwe jobs zorgen. Met meer dan 10.000 fietsstallingen in de Leuvense stationsomgeving is deze fietsenstalling een van de grootste van het land. Het maakt pendelen van of naar Leuven met fiets en trein nog aantrekkelijker.”
“Deze nieuwe fietsenstalling is een belangrijke stap voorwaarts voor fietsmobiliteit in onze stad. Er was in de stationsomgeving al lang vraag naar meer fietsparkeerplaatsen”, reageert schepen van mobiliteit David Dessers. “Deze nieuwe stalling, met plaats voor meer dan 3.700 fietsen, is niet alleen goed nieuws voor iedereen die met de fiets naar het centrum komt. Ook de vele pendelaars hebben er baat bij. Dankzij deze nieuwe fietsenstalling kunnen ze hun fiets nog dichter bij de perrons stallen en wordt de combinatie fiets + trein/bus nog aantrekkelijker. Als één van de drukste stations van Vlaanderen, is goede parkeergelegenheid voor fietsers cruciaal voor duurzame combimobiliteit.”
 
 

 

 
 
 
 

 

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.