Nieuwe onderdoorgang in station Vilvoorde in gebruik genomen

In het station van Vilvoorde kunnen de treinreizigers sinds vandaag gebruik maken van de nieuwe onderdoorgang om de perrons te bereiken. Naast vaste trappen is er naar elk perron een roltrap en tegen het einde van de zomer ook een lift. De nieuwe onderdoorgang bevindt zich ter hoogte van het busstation, de autoparking en de nog te bouwen overdekte fietsparking. Reizigers zullen via de nieuwe onderdoorgang eenvoudig kunnen overstappen van de trein op een ander vervoersmiddel.

Iedereen die nu van en naar de perrons wil, kan dat voortaan via de nieuwe onderdoorgang. De oude is niet langer toegankelijk. Met een breedte van acht meter is de nieuwe onderdoorgang veel ruimer dan de vorige, wat het ook veel aangenamer maakt voor de reizigers.

Beter toegankelijk

Naar elk perron zijn er vanuit de nieuwe onderdoorgang twee vaste trappen en een roltrap. Tegen het einde van de zomer zal er naar elk perron ook een lift zijn. Het wordt zo voor iedereen eenvoudiger om van en naar de perrons te gaan, ook voor reizigers met een beperking of voor wie geladen met zware bagage of met een kinderwagen de trein wil nemen.

De perrons zelf zijn ook vernieuwd met nieuwe schuilhuisjes, zitbanken en luifels over bijna de volledige lengte van de perrons.

Centrale ligging

De onderdoorgang bevindt zich ter hoogte van het busstation vooraan het station en de autoparking achteraan het station. Begin volgend jaar starten de werken aan twee nieuwe overdekte fietsparkings vooraan het station. De grootste zal zich naast de nieuwe onderdoorgang bevinden. De kleinere fietsparking komt in de plaats van de huidige in de Benoit Hanssenslaan, die vandaag nog deels in openlucht is.

Doordat de onderdoorgang zo centraal is gelegen kunnen reizigers snel en eenvoudig overstappen van de trein op een ander vervoersmiddel.

Uitgebreid aanbod

In het station van Vilvoorde nemen elke weekdag gemiddeld zo’n 6.000 reizigers de trein. Op een weekdag stoppen er meer dan 250 treinen. Het gaat zowel om IC-treinen van en naar Antwerpen, Brussel en Mechelen als voorstedelijke S-treinen richting Halle, Mechelen, Brussel en de Europese wijk.