Nieuwe look voor de infoschermen in de stations

Meer informatie bij verstoord treinverkeer en betere leesbaarheid

Wie de komende dagen de trein neemt, zal het wellicht meteen opmerken. De digitale infoschermen in de stations zullen er helemaal anders gaan uitzien. De vormgeving wordt veranderd, om meer informatie te kunnen geven wanneer het treinverkeer bijvoorbeeld verstoord is en om de leesbaarheid van de schermen te verhogen. Het nieuwe design werd de afgelopen maanden uitvoerig getest en qua toegankelijkheid en leesbaarheid verschillende keren afgetoetst met belangenorganisaties voor slechtzienden. De nieuwe vormgeving is sinds vandaag te zien in de Brusselse stations, tegen eind deze week volgen de stations in de rest van het land.

Het nieuwe design is te zien op alle digitale schermen in de stations: aan de ingangen, in de wachtzaal en de onderdoorgang en op het perron.

Wat is er nieuw?

De nieuwe vormgeving biedt voor de reiziger twee belangrijke voordelen. De leesbaarheid wordt verhoogd en er wordt – zeker bij verstoord treinverkeer – meer belangrijke informatie getoond. Iets waar de reiziger vragende partij voor was, zo bleek uit klantenonderzoeken. Zo zal op de schermen voortaan duidelijk worden getoond wanneer het traject van de trein wordt verlengd of beperkt of als er een tussenliggende halte wordt afgeschaft. Ook als de trein door geplande werken of bij een incident wordt vervangen door een bus zal dat voortaan duidelijk worden getoond op het scherm.

Op de perronschermen, waar tot nu enkel de eerstvolgende trein op dat spoor werd aangekondigd, zal onderaan het scherm ook de trein daarna worden aangekondigd. Iets wat zeer nuttig is voor wie bijvoorbeeld te vroeg op het perron staat en de bevestiging nodig heeft dat hij nog steeds op het juiste perron staat. In stations waar de treinen kort op mekaar volgen maakt dat voor de reiziger een groot verschil.

Dankzij de vernieuwde vormgeving kunnen voor de verschillende treinen ook meer tussenliggende stations worden getoond. Zo zullen op de schermen in de kleinere stations van de eerste vier treinen alle haltes worden getoond.

Betere leesbaarheid, ook voor slechtzienden

Om de leesbaarheid te verhogen wordt de info beter gestructureerd. Er is ook meer kleurcontrast toegevoegd, wat een belangrijk voordeel is voor slechtzienden. Om ervoor te zorgen dat ook voor hen de info op de schermen beter leesbaar is, werd het nieuwe design regelmatig met hen afgetoetst, en dat in verschillende fasen van het project.

Koen Gräser, medewerker bij de Brailleliga:Tijdens de ontwikkeling van het nieuwe design werd ik door NMBS verschillende keren uitgenodigd in een station om de ontwerpen te beoordelen. Ik ben aan één oog blind en ook met mijn ander oog is mijn zicht zeer beperkt. Vroeger was de info voor mij moeilijk leesbaar, maar door kleur en contrast toe te voegen, vind ik de huidige schermindeling beter dan de vroegere. Doordat de tekst op de vertrekschermen nu op één lijn staat, is de info ook logischer geordend.”

Uitgebreid getest

Het nieuwe design was als test al een aantal maanden exclusief te zien in de stations van Dendermonde, Brussel-Luxemburg en Nijvel, waar geluisterd werd naar de feedback van de reizigers. Vanaf vandaag wordt het design verder uitgerold: nu al in de Brusselse stations, later deze week volgen de stations in de rest van het land.