Nieuw NMBS-uniform vanaf vandaag zichtbaar voor de reizigers

18 november 2019 - De komende dagen kunnen de treinreizigers een dertigtal NMBS-medewerkers spotten in hun nieuwe uniform. Alle meer dan 4000 NMBS-medewerkers die rechtstreeks in contact komen met de klanten zullen dit uniform vanaf 1 juni 2020 dragen.

Tot eind december zal een panel van treinbegeleiders, onderstationschefs en commercieel bedienden van NMBS hun nieuwe uniform testen in reële omstandigheden, tijdens de uitvoering van hun dagelijkse taken. Zo kan, voor het nieuwe uniform in eindproductie gaat, aan de verschillende stukken van het nieuwe uniform nog de laatste aanpassingen worden aangebracht. De snit wordt bijvoorbeeld geëvalueerd, maar ook de mate waarin de kledij bestand is tegen regen en wind, de koude en herhaaldelijke wasbeurten. Er wordt ook bekeken of er eventueel nog zakken moeten worden toegevoegd.

Het nieuwe uniform bestaat uit een heleboel stukken (waaronder een zomer- en een winterversie, zoals dat ook nu al het geval is), en zal voortaan donkerblauw zijn. Het logo van NMBS zal op de kepie en op de borst prijken. De dames hebben zoals steeds de keuze uit een broek of een rok, en kunnen voortaan ook kiezen voor een kleedje, allemaal in het donkerblauw. Het hemd van de treinbegeleiders wordt lichtblauw, dat van het stationspersoneel (de onderstationschefs en commercieel bedienden) felblauw.

Het nieuwe uniform oogt modern en tijdloos, functioneel en elegant, en verwijst met zijn kleuren resoluut naar ‘NMBS’. Die herkenbaarheid van het NMBS-personeel vormt dan ook een belangrijk aspect, aangezien zij het aanspreekpunt zijn voor de reizigers.

Een Belgisch bedrijf

De keuze voor dit uniform werd gemaakt door een jury bestaande uit leden van verschillende afdelingen van NMBS, door de reizigers, en door de dragers zelf. Alle treinbegeleiders, onderstationschefs en commercieel bedienden hebben uit een selectie foto’s van meerdere modellen mogen kiezen welk uniform hun voorkeur wegdroeg. Een panel kon ook de prototypes evalueren van de firma’s die geselecteerd waren voor de eindfase, om de kwaliteit van de materialen en de stoffen te testen. Ook de NMBS-reizigers werden geraadpleegd om te weten te komen welk uniform zij verkozen uit de eindselectie.

Na afloop van dit proces werd uiteindelijk gekozen voor de firma Xandres, die naar aanleiding van een overheidsopdracht geselecteerd werd op basis van de kwaliteit, het design, de draagbaarheid, het comfort en de functionaliteit van haar voorstel, maar ook voor het duurzame karakter ervan. Deze Belgische firma kreeg de opdracht toegewezen voor een periode van 4 jaar, die 8 keer verlengd kan worden met een periode van telkens één jaar.

Er wordt een webshop gelanceerd waarop de NMBS-medewerkers via hun smartphone rechtstreeks de gewenste stukken kunnen kiezen, en dat aan de hand van een puntensysteem.

Duurzaamheid

Voor NMBS was het aspect ‘duurzaamheid’ van groot belang. De gekozen firma stelt een duurzaamheidsplan voor waarin rekening wordt gehouden met de grondstoffen, de sociale aspecten, het productieproces en de recyclage:

• De arbeidsomstandigheden worden strikt nageleefd.
  • Het textiel wordt in de mate van het mogelijke gemaakt van natuurlijke vezels.
  • De milieunormen worden strikt nageleefd.
  • Elk stuk uit de collectie zal gerecycleerd worden voor nieuwe doeleinden. Zo zullen de stoffen verwerkt worden tot draad om nieuwe kledij te maken, stoffen om meubels mee te stofferen en isolatiemateriaal, bijvoorbeeld geluidsisolatie.

De huidige uniformen, die ondertussen al tien jaar oud zijn, zullen op hun beurt gerecycleerd worden.

Van begin november tot eind januari 2020 worden de maten genomen van alle treinbegeleiders en al het stations- en verkooppersoneel van NMBS. Daarna gaan de uniformen in productie tussen januari en april 2020. In juni 2020 zullen de ruim 4000 betrokken NMBS-medewerkers hun nieuwe uniform kunnen aantrekken.