Nieuw: NMBS-reisplanner integreert nu de realtimedienstregelingen van al het openbaar vervoer

Als ruggengraat van de mobiliteit in België, wil NMBS ​ het gebruik van de trein maar ook van ​ andere ​ openbaarvervoersmiddelen ​ vergemakkelijken en ​ stimuleren. In dit kader integreert de reisplanner van NMBS nu ook de realtimedienstregeling van de bussen, trams en metro’s van De Lijn, MIVB en TEC, aangevuld met eventuele trajecten te voet, per fiets of met de auto. Deze belangrijke stap voor de intermodaliteit kon gezet worden dankzij een succesvolle samenwerking tussen de vier openbaarvervoersoperatoren.

Tot nu toe werden de realtimedienstregeling van NMBS en van De Lijn al opgenomen in de reisplanner van NMBS. Daar komen nu ook de gegevens van TEC en MIVB bij.

Van deur tot deur reizen in één oogopslag

Concreet kan elke reiziger nu ​ de dienstregelingen in realtime raadplegen voor elk vervoersmiddel dat hij of zij tijdens zijn reis gebruikt – trein, tram, metro en/of bus – inclusief eventuele trajecten te voet, per fiets of met de auto aan het begin en einde van de reis. Het volstaat om daarvoor via de website of app van NMBS de reisplanner te openen, het vertrek- en bestemmingsadres in te voeren, te klikken op 'filters' en de gewenste vervoersmiddelen aan te duiden. ​ De reisplanner toont dan de geactualiseerde informatie over de verschillende stops en trajecten die mogelijk getroffen zijn door werken ​ ​ of een onvoorziene omleiding .

Deze nieuwe service sluit naadloos aan bij het doel van NMBS om haar diensten en informatiekanalen voortdurend te verbeteren en om de intermodaliteit vóór en na elke treinreis te vergemakkelijken.

De vier openbaarvervoersoperatoren zetten vol in op intermodaliteit

Door de realtimegegevens van alle vier de operatoren te integreren, maakt de reisplanner van NMBS intermodaal reizen eenvoudiger voor alle gebruikers van het openbaar vervoer.

Dit sluit aan bij het doel van de Floya-app van MIVB, die vergelijkbare functionaliteiten in realtime biedt voor het openbaar vervoer in Brussel. Bovendien kunnen gebruikers via Floya gedeelde mobiliteitsdiensten zoals fietsen en steps reserveren en betalen.

De app en de website van De Lijn geven ook realtime-informatie weer van ​ alle vier de operatoren, zowel in de routeplanner als op de haltepagina’s. In de app en op de website van De Lijn kan je ook de bussen en trams van De Lijn die onderweg zijn in realtime visualiseren op een kaart. De Lijn werkt intussen verder om haar eigen realtime-info nog verder te verbeteren.

Tegen eind 2024 zal de reisplanner op de website en app van TEC performanter, betrouwbaarder en sneller werken. Deze zal verder snel evolueren, om in 2025 een dynamische planner te kunnen aanbieden, waarin niet alleen de realtimegegevens van TEC, maar ook die van NMBS, MIVB en De Lijn worden geïntegreerd. TEC heeft bovendien de betrouwbaarheid van de in realtime verspreide informatie en de kwaliteitsverbetering van haar gegevens vastgelegd als strategische prioriteit. Tegelijkertijd worden nieuwe versies van de website en app ontwikkeld om de realtime-informatie toegankelijker te maken, en dat via ergonomische en intuïtieve interfaces.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS
Marco Demerling

Marco Demerling

woordvoerder, De Lijn

Laurent Vermeersch

Woordvoerder, MIVB
Stéphane Thiery

Stéphane Thiery

Marketing Director & Woordvoerder, TEC

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be