Na één jaar op het spoor: OUIGO, EuroCity en Eurocity Direct overtuigen meer dan 4,5 miljoen reizigers

De internationale treinen OUIGO, EuroCity en Eurocity Direct vieren hun eerste verjaardag. En het succes mag gezien worden. De verbindingen EuroCity Brussel-Rotterdam en Eurocity Direct tussen Brussel en Amsterdam trokken in hun eerste jaar samen ruim 3,5 miljoen reizigers. Bijna één miljoen reizigers kozen sinds de lancering voor de verbinding Brussel-Parijs met OUIGO Train Classique.
Op 15 december 2024 lanceerde NMBS, in samenwerking met de Nederlandse operator NS, twee nieuwe verbindingen naar Nederland. De Eurocity Direct verbindt Brussel-Zuid met Amsterdam-Zuid in slechts twee uur, met zestien heen-en-terugritten per dag. De EuroCity rijdt dan weer tussen Brussel en Rotterdam via Brussels Airport (Zaventem), eveneens met zestien heen-en-terugritten per dag.
In het eerste jaar dat deze treinen in gebruik waren, hebben ruim 3,5 miljoen reizigers gebruik gemaakt van de EuroCity en de Eurocity Direct. Deze treinen bleken bijzonder populair tijdens de schoolvakanties en op feestdagen.
Aantrekkelijke tarieven
EuroCity en Eurocity Direct hebben zeer aantrekkelijke tarieven. Zo staat de reiziger met de Eurocity Direct al vanaf 25 euro vanuit Brussel in Amsterdam. Met een flex-tarief kan de klant op de vermelde reisdatum bovendien eender welke trein nemen.
Voor de EuroCity naar Rotterdam zijn er vanuit Brussel al tickets beschikbaar vanaf 13,60 euro. De treinen zijn er zowel voor zakenreizigers als voor vrijetijdsreizigers die graag deze twee grote steden van Nederland willen verkennen. Ze doen dat bovendien op een duurzame wijze. Reizen per trein is niet enkel comfortabel en snel reizen, maar ook goed voor het klimaat. Reizen per trein stoot immers veel minder CO2 uit dan dezelfde reis per vliegtuig of met de auto.
Aanbod naar Parijs kent groot succes
Sinds 19 december 2024 exploiteert NMBS in samenwerking met SNCF Voyageurs het OUIGO-aanbod. Op die manier wordt een verbinding Brussel-Parijs in drie uur tijd aangeboden, met drie heen-en-terugritten per dag, zowel tijdens de week als in het weekend.
Meer dan één miljoen reizigers kozen in het eerste jaar voor OUIGO om naar een van beide hoofdsteden te reizen. De treinen waren vooral druk bezet tijdens de eindejaarsperiode, verlengde weekends en schoolvakanties. Tijdens de vakantieperiodes waren gezinnen opvallend aanwezig op de OUIGO-treinen Brussel-Parijs: een op de tien verkochte tickets was een kinderticket. Gezien het succes van deze trein sinds de lancering, worden toekomstige uitbreidingen momenteel bestudeerd.
Parijs is een bijzonder populaire bestemming. Deze nieuwe treinverbinding biedt de reizigers een duurzame optie tegen aantrekkelijke prijzen: de CO2-voetafdruk van deze treinreis ligt vijf keer lager dan bij hetzelfde traject per auto of bus.
Brussel-Zuid, draaischijf van de internationale treinen
Deze klassieke treinen vormen een snel, ecologisch en comfortabel alternatief voor de auto. Tickets zijn verkrijgbaar tegen een scherpe prijs en blijken in het bijzonder aantrekkelijk voor lastminutereizen.
Ze versterken de rol van station Brussel-Zuid als spoorhub in het hart van Europa, die wekelijks bijna 300.000 internationale reizigers in doorreis telt.
Dankzij de uitbreiding van het aanbod en de centrale ligging van Brussel en België weet de trein steeds meer reizigers te overtuigen als het meest duurzame vervoersmiddel binnen België en Europa. Zo versnellen we de modal shift en bouwen we aan een koolstofarme mobiliteit.
NMBS biedt momenteel treinreizen aan naar meer dan zesduizend bestemmingen in veertien Europese landen, waaronder meer dan duizend op minder dan zes uur sporen van Brussel en met maximaal één overstap.
Tickets kunnen aangekocht worden via de website en de app van NMBS Internationaal en via alle internationale verkoopkanalen.
Dimitri Temmerman