Lancering Flex Abonnement voor flexibel woon-werkverkeer

Pendelaars kunnen vanaf 23 maart 2023 gebruik maken van een nieuwe, flexibele abonnementsformule die inspeelt op het toegenomen belang van telewerk. Werknemers werken immers meer en meer van thuis uit en hebben daarom nood aan vervoersbewijzen die hen toelaten flexibel enkele dagen per week naar hun werkplek te reizen. De verschillende varianten van het Flex Abonnement worden op een gestructureerde manier in verschillende fases gelanceerd.

Telewerk is stevig verankerd in de werkgewoonten van de meeste pendelaars. De coronapandemie heeft dat proces alleen maar versneld. NMBS wil met aangepaste producten de trein nog aantrekkelijker maken voor de telewerker. Een meerderheid van de telewerkers reist gemiddeld 2-3 dagen per week naar hun werkplek. De nieuwe abonnementsformule is daarom op dat reizigerssegment gefocust.

NMBS wil de komende 10 jaar het totaal aantal reizigers met 30% doen toenemen. Gezien het groeiend belang van telewerk is het essentieel om flexibele producten aan de pendelaars aan te bieden om de groeiambities te ondersteunen. ​ ​

NMBS startte in 2021 een pilootproject met 20 ondernemingen en instellingen uit de private en publieke sector. Het Flex Abonnement werd via de werkgever voorgesteld aan de medewerkers. De succesvolle pilootfase bezorgde belangrijke input over de gewijzigde woon-werkgewoontes van pendelaars.

Het nieuwe Flex Abonnement wordt vanaf 23 maart geleidelijk uitgerold naar particulieren en alle andere bedrijven en instellingen in de openbare en privésector, en dat op gefaseerde wijze. Het is een uitsluitend digitaal product dat enkel via de app beschikbaar is.

In een eerste fase (vanaf 23 maart) krijgen particulieren – die doorgaans opteren voor een maandabonnement – de kans via hun smartphone een Flex Abonnement voor 10 reisdagen (Flex 10, voor een maand) aan te schaffen. Het abonnement is koppelbaar aan een abonnement voor een NMBS-parking (aan reizigerstarief). In een latere fase zal ook een koppeling met een abonnement van De Lijn, MIVB of TEC mogelijk worden.

In een tweede fase (vanaf eind april) komen de bedrijven en instellingen aan de beurt ​ die met NMBS al een derdebetalersregeling hebben voor de abonnementen van hun werknemers. Zij zullen van dan af Flex Abonnementen aan hun werknemers kunnen aanbieden: de klant kan kiezen voor een abonnement dat toelaat ofwel 80 of 120 dagen naar keuze binnen een periode van 12 maanden van en naar het werk te reizen, of 6 of 10 dagen naar keuze per maand. Het abonnement is combineerbaar met een abonnement voor De Lijn, de MIVB en de TEC, alsook met een abonnement voor een NMBS-parking (aan reizigerstarief).

De reiziger ​ kiest zelf de reisdagen tijdens de looptijd van zijn of haar abonnement, en dat tussen twee steeds dezelfde vooraf bepaalde stations. Bij aanvang van elke reisdag en voor het instappen in de trein, activeert men deze in de app. Vervolgens wordt dit door de treinbegeleider gescand via een QR-code.

Klanten kunnen uiteraard ook blijven kiezen voor het bestaande abonnementengamma, dat met het Flex Abonnement wordt verrijkt: via een vergelijkende tool kunnen geïnteresseerden de abonnementskeuze maken die best aansluit bij hun behoeften (fulltime abonnement of flexibel abonnement; weblink).

Het Flex Abonnement biedt de reizigers een flexibele abonnementsformule die aangepast is aan hun nieuwe woon-werkgewoontes; een uitsluitend digitaal product, intuïtief en gemakkelijk in gebruik.

Sophie Dutordoir, CEO NMBS: “Wie enkele dagen per week naar de werkplek reist, kan vanaf nu gebruik maken van een op maat gemaakte abonnementsformule. Voordelig, flexibel en dankzij de app zeer gemakkelijk en intuïtief in gebruik. De nieuwe woon-werkreisgewoontes worden op die manier geïntegreerd in het productgamma van NMBS.”
Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: “Het Flex Abonnement is een handige formule voor het toenemend aantal telewerkende pendelaars. Het proefproject toont aan dat de vraag groot is. Als minister van Mobiliteit vind ik het belangrijk dat NMBS met nieuwe tariefformules inspeelt op de veranderde noden om zo meer reizigers te overtuigen om te kiezen voor de trein. Een uitgebreider treinaanbod, meer comfort met toegankelijkere treinen en een aantrekkelijk tariefaanbod: dit gaat hand in hand om van de trein de ruggengraat van onze mobiliteit te maken. Die principes schreven we ook in in het openbaredienstencontract tussen de federale regering en NMBS.”
Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.