Kerstboom reist in trein tussen Wenen en Brussel

De reizigers van de Nightjet van Wenen naar Brussel worden in de nacht van dinsdag 23/11 op woensdag 24/11 in een vroege kerstsfeer gedompeld dankzij de aanwezigheid van een wel heel bijzondere gast: een meer dan 4 meter hoge kerstboom die in december de Brusselse zetel van Europees Parlement zal opluisteren. De Nightjet – die drie keer per week rijdt tussen Wenen en Brussel – wordt voor het vervoer van deze speciale gast uitgerust met een speciale bagagewagon.

Het is al de 24ste keer dat een kerstboom uit Oostenrijk het Europees Parlement in de kerstsfeer zal doen baden, maar wel de eerste keer dat de boom via het spoor zal vervoerd worden, een mooie afsluiter van dit Europees jaar van het Spoor. Het is ook winst uittellen voor het milieu want de boom is enerzijds afkomstig uit duurzame bosbouw en wordt anderzijds vervoerd door het vervoersmiddel dat het minste CO2 uitstoot.

De volledig ingepakte boom wordt dinsdagavond officieel uitgewuifd in Wenen en komt woensdag 24/11 om 9u55 in Brussel-Zuid aan: een mooi kerstgeschenk voor de hoofdstad van Europa. De boom wordt voorzichtig op het perron uitgeladen en vervolgt daarna zijn weg naar het Europees Parlement.

De Nightjet tussen Wenen en Brussel is het resultaat van een partnerschap tussen ÖBB, de Oostenrijkse spoormaatschappij, en NMBS.

Bart Crols Woordvoerder, NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in BelgiĆ«. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.