Interoperabele tickets Brupass en Brupass XL nu ook digitaal beschikbaar

De MIVB, NMBS, De Lijn en TEC bieden de Brupass- en Brupass XL-tickets nu ook digitaal aan, elk via hun eigen app. Gebruikers van het openbaar vervoer kunnen dus nog makkelijker interoperabele tickets kopen en ermee reizen op de vier vervoersnetten in een grote zone in en rond Brussel. Brupass en Brupass XL zijn voortaan te koop in de apps van de MIVB, NMBS en TEC en vanaf begin 2024 ook bij De lijn.

Het digitale Brupass- en Brupass XL-ticket voor 1 en 10 ritten is de digitale versie van Brupass en Brupass XL en is beschikbaar op de MOBIB-kaart. De digitale versie van dit ticket komt dus bovenop de tickets die de vier operatoren al aanbieden. Dit volledig digitale ticket koop en valideer je rechtstreeks vanuit de app van de vervoersmaatschappij die deze aflevert. Het is het eerste digitale ticket waarmee de reiziger terecht kan op de vier openbaarvervoersnetten in Brussel en de rand. Voor de MIVB gaat het om een bijkomende nieuwigheid aangezien dit ook haar eerste digitale ticket is.

Welke ook de app is waarin ze gekocht en gevalideerd worden, de digitale tickets kunnen worden gebruikt op de vervoersnetten van de vier openbaarvervoersmaatschappijen NMBS, De Lijn, TEC en de MIVB in de betrokken zone.

In de loop van het eerste kwartaal van 2024 zal het ook worden verkocht door De Lijn bij de volgende softwareaanpassing.

Kopen, betalen en valideren met je smartphone

Met deze praktische en vlot toegankelijke nieuwe mobiele oplossing kunnen reizigers Brupass- en Brupass XL-tickets voor 1 en 10 ritten rechtstreeks en volledig digitaal in de app van de openbaarvervoersoperator naar keuze kopen. Hiervoor heb je geen MOBIB-kaart nodig, je hoeft enkel een account te openen in de app van NMBS, MIVB, De Lijn of TEC. Wie de app al heeft, moet eerst de nieuwe versie downloaden en een account aanmaken.

De reiziger kan in de mobiele app een ticket kopen voor gebruik bij de verschillende operatoren in Brussel: MIVB, De Lijn, TEC en de NMBS. Dit ticket wordt opgeslagen in een portefeuille in de app. Er is dus geen gevaar om het te verliezen. Je hoeft het enkel te activeren wanneer je het wil gebruiken, en dat vóór je in de trein, tram, bus of metro stapt. Je doet dat door het net te kiezen waarop jouw traject begint. Vervolgens krijg je een QR-code, die je moet tonen in geval van een controle. Bij de MIVB kan de QR-code ook worden gebruikt om de toegangspoortjes te openen.

Na activering blijft het digitale ticket 60 minuten geldig, net zoals een klassiek vervoerbewijs, zonder beperking op het aantal overstappen, en dit voor het volledige net van de vier openbaarvervoersmaatschappijen (MIVB, De Lijn, NMBS, TEC) in het Brusselse gewest (Brupass) en de Brusselse rand (Brupass XL).

Het digitale ticket hoeft niet gescand te worden wanneer de reiziger op een tram of bus stapt.

Overstappen moet je alleen in de app aangeven op het moment dat je van het ene op het andere voertuig overstapt, ongeacht of er binnen dezelfde vervoersmaatschappij wordt overgestapt. ​

Het digitale Brupass- of Brupass XL-ticket kost evenveel als het gewone Brupass- of Brupass XL-ticket dat je koopt en laadt op je MOBIB-kaart.

Deze nieuwe digitale oplossing zal op basis van de feedback van de reizigers mogelijk nog evolueren zodat de reizigers de verschillende openbaarvervoersmodi vlot kan combineren.

Nieuwe valideringstoestellen in de metro

Voor de MIVB zijn de Brupass en Brupass XL de eerste tickets die via de app worden aangeboden. Elk metrostation in Brussel beschikt nu over minstens één poortje met een nieuwe lezer, die de QR-codes van de app kan scannen. Deze lezer is ingebouwd in de poortjes, met een glazen bescherming. Er is ook een lezer ingebouwd in de sassen voor PBM. Aan alle zijden rond de lezer zijn stickers aangebracht zodat de reizigers makkelijk kan zien waar ze hun QR-code moeten tonen om de poortjes te openen waarlangs je het station kan binnen- en buitengaan. ​ ​

Bij controles moet de reiziger enkel de code tonen die door de app is aangemaakt.

Reizen rond Brussel en ruime omgeving

Dankzij de Brupass en Brupass XL kunnen reizigers sinds februari 2021 met één enkel ticket en aan een gemeenschappelijk tarief met trein, tram, bus en metro reizen in een perimeter van 11,5 kilometer rond de Brusselse Grote Markt naar de negentien Brusselse gemeenten en ruime periferie. De Brupass XL is daarbij een uitbreiding van de Brupass, die zich beperkt tot het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

"De Brupass is het best verkochte vervoerbewijs van de MIVB. ​ Makkelijke, snelle en efficiënte betaaloplossingen zijn ook een belangrijke dienst voor reizigers. Na het succes van het EMV-systeem is de digitale Brupass een nieuwe innovatie die het gebruik van het openbaar vervoer aantrekkelijker en spontaner maakt”, benadrukt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.
“Voor De Lijn is het digitale ticket Brupass (XL) een nieuwe toevoeging aan haar reeds uitgebreide digitale ticketaanbod. De Lijn wil hiermee haar klanten in de Brusselse regio, die vaak meerdere vervoersmodi gebruiken, optimaal faciliteren op hun reisweg. Het ticket zal tijdens het eerste kwartaal van 2024 beschikbaar zijn in de app van De Lijn’’, stelt Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn.
“De NMBS-app is voor de treinreiziger een belangrijk kanaal om hun tickets te kopen. Dat nu ook de Brupass (XL) zo kan worden aangekocht, maakt het voor de reizigers nog eenvoudiger om met één ticket het openbaar vervoer in en rond Brussel te combineren. Iets waar de trein met ruim 50 stations en bijna 1.400 treinen per dag een zeer grote rol in speelt”, vertelt Sophie Dutordoir, CEO van NMBS.
"Door de gebruikerservaring te vereenvoudigen, zoals we hier doen met dit nieuwe digitale ticket dat door de 4 operatoren wordt gedeeld, kunnen we ervoor zorgen dat meer mensen voor het openbaar vervoer kiezen", besluit Jean-Michel Soors, Algemeen Directeur van TEC.

www.nmbs.be