Ingebruikname nieuwe intermodale brug van het station Sint-Job Ukkel

Metamorfose van de mobiliteit in de buurt

Ukkel, 8 december 2025 – De ingebruikname van de nieuwe brug aan de Jean en Pierre Carsoellaan, die over de spoorlijn Schaarbeek-Halle loopt, is het eindpunt van een groot bouwproject in Ukkel dat twee jaar duurde. Het gemoderniseerde en verbrede bouwwerk verandert helemaal de mobiliteit in de Sint-Jobwijk. Het zorgt voor een vlottere doorstroming van treinen, trams, bussen, auto's, fietsen en voetgangers en biedt tegelijk een aangenamere omgeving die beter is geïntegreerd in het lokale leven. Deze investering, van €10,8 miljoen, is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Infrabel, NMBS, MIVB, Brussel Mobiliteit en Beliris in overleg met de gemeente Ukkel en werd medegefinancierd met steun van het Europese RRF-fonds1.

Een buitengewone werf (2023-2025) voor een nieuwe openbare ruimte

De oude brug is van 1928 en ​ zat op het einde van zijn levensduur. Het « S-vormige traject », met twee opeenvolgende bochten van 90° voor het verkeer (vrachtwagens, auto’s, trams en bussen), verzwakte in de loop der jaren de brugstructuur. De fundering moest al in 2017 worden versterkt en vervanging was noodzakelijk geworden om de veiligheid te garanderen.

Na twee jaar werken is er een nieuwe, bredere brug – 45,8 m in plaats van 11,7 m – gebouwd op enkele meters afstand van de oude brug. Een sleutelmoment tijdens de werf was juli 2024. In één weekend installeerde Infrabel de volledige structuur van de brug. Een puzzel van 29 metalen onderdelen die met behulp van een telescoopkraan werden geplaatst. Door de verbreding van de bovenbouw kunnen nu alle vervoersmodi worden geïntegreerd: trein, tram, bus, auto, fiets... en is er meer ruimte voor voetgangers, met name voor kinderen van scholen in de buurt. ​ De dubbele bocht werd vervangen door een diagonaal tracé om de trams en bussen van MIVB vlotter te laten rijden. Dankzij de nieuwe configuratie kunnen bus- en tramhaltes in rechte lijn worden aangelegd die toegankelijk zijn voor personen met beperkte mobiliteit.

De nieuwe brug ziet er nu uit als een pleintje en verrijkt de openbare ruimte van de Sint-Jobwijk. Aan beide kanten van de weg zijn er voetpaden, bankjes en groene zones aangelegd. Op termijn zal het agentschap Parking.Brussels een fietsenstalling met 72 plaatsen aanleggen. Infrabel vernieuwde en verhoogde de perrons. NMBS deed de inrichting ervan, onder meer om personen met beperkte mobiliteit zelfstandig toegang te geven door de installatie van liften en vloerbekleding met podotactiele geleidelijnen. NMBS installeerde ook grote luifels en banken, net zoals verlichting, geluidsinstallaties, bewegwijzering, digitale schermen en verlichte informatieborden.

Een voorbeeldig intermodaal knooppunt

Het station Sint-Job verwelkomt wekelijks bijna 20.000 reizigers per trein, tram en bus. Ukkel heeft nu over een sterk intermodaal knooppunt, ontworpen om duurzaam vervoer te stimuleren. Gebruikers van NMBS en MIVB profiteren van een optimale verbinding tussen alle vervoersmiddelen

Door de ingebruikname van de nieuwe brug kan ook het treinverkeer weer volledig hernemen na verschillende fasen waarbij er telkens maar één spoor beschikbaar was tijdens de werkzaamheden waardoor de capaciteit op de assen Brussel-Luxemburg – Nijvel en Brussel-Luxemburg – Hal/Enghien beperkt was. Vandaag wordt het station van Sint-Job elke weekdag door 165 S-treinen en in het weekend door bijna 70 treinen bediend (verbindingen S5 Edingen-Sint-Job-Mechelen, S7 Halle-Sint-Job-Vilvoorde, S9 Nijvel-Sint-Job-Leuven-Landen en S19 Charleroi-Nijvel-Sint-Job-Brussel-Airport-Zaventem). Vanaf 15 december 2025 wordt het treinaanbod nog verder uitgebreid. Concreet betekent dit dat het station van Sint-Job op weekdagen door bijna 190 S-treinen zal worden bediend, ofwel 6 treinen per uur ​ en per richting in plaats van de huidige 5.

Sinds 2015 breidt NMBS haar aanbod van ‘S’-treinen uit, namelijk voorstedelijke treinen die in de hoofdstad en haar omgeving rijden. Het S-aanbod omvat vandaag niet minder dan 700 treinen per dag die onder meer de 35 Brusselse stations met elkaar verbinden, met een frequentie die kan oplopen tot 6 S-treinen per uur, afhankelijk van het station. Dit aanbod komt bovenop de IC-treinen die rijden op de lijnen die de grote steden met elkaar verbinden en die door de hoofdstad rijden en stoppen in de belangrijkste stations van de stad. In 2024 telde NMBS bijna 61 miljoen treinreizen in en binnen een straal van 30 km rond Brussel.

Scholen uit de buurt maakten de brug nog mooier

Deze nieuwe openbare ruimte krijgt ook een lokale artistieke tint. Drie buurtscholen werden uitgenodigd om mee de brug te verfraaien door een muurschildering te maken over duurzame mobiliteit. De leerlingen ontwierpen 15 tegels en brachten ze ook aan op de brug. Hierdoor is de infrastructuur niet alleen een plaats waar mensen voorbij komen, het is ook een creatieve plek geworden dat iedereen bewust wil maken over ons klimaat en de mobiliteitskwesties.

1 Het herstel- en veerkrachtmechanisme (RRF), dat in februari 2021 in werking trad, is de belangrijkste motor achter NextGenerationEU – het economische herstelplan van de EU als reactie op de COVID-19-pandemie.

Thomas Baeken

Thomas Baeken

Woordvoerder Infrabel

MIVB : Laurent Vermeersch | laurent.vermeersch@mivb.brussels | 0499/86.65.00

Brussel Mobiliteit : Inge Paemen | ipaemen@gob.brussels | 0499/58.81.99

 

Gemeente Ukkel : Isabelle Welvis | iwelvis@uccle.brussels | 0473/34.03.12

 

 

Delen

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be