Infrabel en de NMBS stellen hun gemeenschappelijk plan voor het hernemen van het treinverkeer in Wallonië voor

Infrabel en de NMBS stellen hun gemeenschappelijk plan voor het hernemen van het treinverkeer in Wallonië voor

Vooruitzichten spoorlijn per spoorlijn

Het treinverkeer in Wallonië blijft ernstig verstoord door het slechte weer in de provincies Luik, Namen, Luxemburg, Waals-Brabant en Henegouwen. Op een dertigtal spoorlijnen kunnen er nog steeds geen treinen rijden. Infrabel en de NMBS stellen lijn per lijn hun plan voor om het verkeer opnieuw in dienst te nemen.

Terwijl heel wat landgenoten getroffen zijn, willen Infrabel en NMBS hun medeleven en steun betuigen aan alle slachtoffers van het noodweer. De spoorwegarbeiders zullen er alles aan doen om diegene die in nood zijn te helpen, namelijk door het treinverkeer te hernemen.

Sinds donderdagochtend zijn op verschillende spoorlijnen treinen geannuleerd. Een uitzonderlijke maatregel om de veiligheid van de passagiers en het spoorwegpersoneel te garanderen. De voorbije dagen en nachten heeft Infrabel zijn spoornet grondig geïnspecteerd. Op plaatsen die moeilijk bereikbaar waren, gebeurde dat met behulp van drones. Nu de schade grotendeels geëvalueerd is, stellen Infrabel en NMBS een gemeenschappelijk plan voor om het treinverkeer geleidelijk aan herop te starten. De spoorlijnen zullen weer in gebruik worden genomen na strenge controles. Op elk traject zullen eerst treinen zonder passagiers rijden om de veiligheid van de infrastructuur te controleren en te waarborgen.

Infrabel en NMBS bedanken hun personeel die er alles aan doen om het treinverkeer zo snel mogelijk te laten hernemen.

Ingebruikname spoor per spoor

Het plan voor de hervatting van het verkeer voorziet in een geleidelijke opstart van de treindienst tussen 19 juli en 30 augustus. De treinen zullen aan beperkte snelheid rijden op bepaalde plaatsen. Het station Luik-Guillemins, dat op donderdag 15 juli gesloten werd, is opnieuw geopend deze vrijdag 16 juli.

Provincie Luik

  • Namen – Luik-Guillemins (L125) : 19 juli
  • Luik-Guillemins – Bomal (L43) : 2 augustus
  • Trois Ponts – Gouvy (L42) : 19 juli
  • Rivage – Trois Ponts (42) : 2 augustus
  • Luik-Guillemins – Verviers (L37) : 30 augustus
  • Pepinster – Spa-Géronstère (L44): 30 augustus
  • Dolhain Gileppe- Welkenraat (L37) : 19 juli
  • Verviers- Dolhain Gileppe (L37) : 2 augustus

Provincies Namen, Luxemburg en Waals-Brabant

  • Gembloers – Jemeppe-sur-Sambre (L144) : 2 augustus
  • Ottignies – Gembloers (161) : 9 augustus
  • Gembloers – Namen (161) : 19 juli
  • Ottignies – Sint-Joris-Weert (L139) : 2 augustus
  • Rochefort-Jemelle – Poix St Hubert (L162): 9 augustus
  • Namen – Dinant (L.154): 19 juli
  • Dinant – Bertrix (L.166) : 19 juli
  • Dinant-Houyet (166) : 9 augustus
  • Poix Saint Hubert-Libramont (162): 19 juli

Provincie Henegouwen

  • Charleroi-Zuid– Couvin (L.132/L.134) : 26 juli
  • Charleroi-Zuid – Ottignies (L.140) : 19 juli
  • Fleurus – Auvelais (L147)
  • Charleroi-Sud – Namur (L130) : 19 juli
  • Charleroi-Zuid et Châtelet (L130C)

Onderstaande kaart geeft een overzicht van ingebruikname volgens kleurcode :

Story image

Vlaanderen

In Vlaanderen zijn er geen ernstige problemen door het noodweer van de voorbije dagen.

Goederenspoorvervoer

Het goederenspoorvervoer is nog steeds ernstig verstoord op verschillende plaatsen. Het goede nieuws is dat de Montzenroute (L24) opnieuw in dienst is. Dit is een belangrijke goederenas tussen onze zeehavens en Duitsland.

De belangrijke goederencorridor North Sea Mediterranean blijft zwaar getroffen door het noodweer. Zowel op de hoofdas als op de alternatieve omleidingsroute is er nog steeds geen treinverkeer mogelijk. Het gaat dan om de volgende spoorlijnen (zie kaart):

L139 (Sint-Joris-Weert – Ottignies)

L140 (Ottignies – Auvelais)

L161 (Ottignies – Gembloers)

L144 (Gembloers – Jemeppe-sur-Sambre)

L154 (Namen – Dinant)

L166 (Dinant – Bertrix)

De vooruitzichten voor de Waalse as, tussen Charleroi en Luik, zijn positief. Op de spoorlijnen 125 en 130 zou men, als alles volgens planning verloopt, volgende week maandag 19 juli opnieuw kunnen rijden.

De spoorlijn tussen Luik en de Nederlandse grens bij Maastricht is gesloten aan de grensovergang. Daar is de waterschade ook aanzienlijk en zijn de vooruitzichten voor herstel pas tegen 2 augustus.

Infrabel is in nauw overleg met zijn klanten en de buitenlandse infrastructuurbeheerders om oplossingen te zoeken en te kunnen aanbieden.

In Vlaanderen kunnen de goederentreinen rijden tussen de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent. Ook is er goederenverkeer mogelijk tussen de havens en Nederland en Frankrijk. De lokale hub van Genk-Goederen is eveneens bereikbaar vanuit Vlaanderen en Duitsland.

Hoge snelheidslijn

De enige hogesnelheidslijn, die door het noodweer getroffen was, tussen Luik en de Duitse grens is deze namiddag terug in dienst genomen.

Herstellingswerken zijn volop bezig

De schade is gigantisch. Vele spoorlijnen zijn versperd, een brug is ingestort, modderstromen hebben de ballast verplaatst en vele baanvakken en locaties zijn niet meer bereikbaar omwille van grondverzakkingen onder de spoorinfrastructuur. Meerdere kunstwerken en elektrische installaties zijn beschadigd.

De werkzaamheden om de spoorinfrastructuur op te ruimen en te herstellen zijn volop bezig. Honderdtallen spoorwegarbeiders werken de klok rond om de schade door de overstromingen zo snel mogelijk aan te pakken. Een deel van het personeel van Infrabel keerde terug uit vakantie om hun collega's in de overstroomde gebieden te helpen. De infrastructuurbeheerder doet ook een beroep op aannemers.

Alternatief vervoersplan tijdens het hernemen van het treinverkeer

Het alternatief vervoersplan dat de volgende weken aangeboden zal worden, zal rekening houden met de beschikbaarheid van de spoorinfrastructuur. Daar waar er nog geen treinverkeer kan voorzien worden, zullen vervangingsbussen ingelegd worden in de mate van het mogelijke. Voor de details met betrekking tot het alternatief vervoersplan wordt verwezen naar de website van de NMBS (www.nmbs.be), die regelmatig zal geactualiseerd worden.

Georges Gilkinet, Federaal Minister van Mobiliteit:  "Alle steun voor iedereen die getroffen werd, een geliefde verloor of schade leed bij deze ongeziene overstromingen. Ik wil iedereen bedanken die nu solidair is met de inwoners van de getroffen gebieden. Ik wil ook de teams van Infrabel en NMBS extra bedanken voor hun enorme inspanningen in deze extreme weersomstandigheden. Met NMBS en Infrabel maken we een eerste stand van zaken op en we informeren iedereen zo goed als mogelijk. De veiligheid van de reizigers en het personeel komt om de eerste plaats en er wordt geen enkel risico genomen. De komende dagen zal de precieze omvang van de schade duidelijk worden. Pas als de getroffen spoorlijnen opnieuw toegankelijk zijn, kunnen we een volledige diagnose stellen. Maar het is nu al duidelijk dat er heel wat middelen en tijd nodig zullen zijn om het netwerk te herstellen."
Benoît Gilson, CEO van Infrabel: "Het slechte weer heeft ons eindelijk wat ademruimte gegeven. Eindelijk kunnen we de schade aan de spoorinfrastructuur objectief bekijken. We hebben een tijdschema opgesteld voor de werkzaamheden die we moeten uitvoeren om de door de overstromingen getroffen lijnen voor passagiers- en goederenvervoer geleidelijk weer in gebruik te nemen. Onze mensen zullen elke spoorlijn controleren voordat ze weer in gebruik wordt genomen om de veiligheid te garanderen.”
Sophie Dutordoir, CEO van NMBS : “Het zware noodweer dat een groot deel van ons land trof, heeft rampzalige gevolgen gehad. In de eerste plaats denk ik aan alle burgers die door deze zware overstromingen zijn getroffen. In nauwe samenwerking met Infrabel, zetten de medewerkers van NMBS alles in om geleidelijk de treindienst te herstellen in die zones waar verplaatsingen mogelijk zijn rekening houdend met de veiligheidssituatie van het spoornet. Dit plan integreert vervangingsbussen op verbindingen waar het nog niet mogelijk is treinen in te zetten. De absolute prioriteit blijft de veiligheid van onze reizigers en het spoorpersoneel.”
Bart Crols
Bart Crols Woordvoerder NMBS
Charlotte Verbeke
Charlotte Verbeke Persattaché, Infrabel
Litte Frooninckx
Litte Frooninckx Woordvoerster, Kabinet Georges Gilkinet

 

Over NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.