Hitte: NMBS schrapt dinsdag preventief aantal P-treinen

MicrosoftTeams-image (90).png

Door de zeer hoge temperaturen die de komende dagen worden verwacht neemt NMBS een aantal preventieve maatregelen om de treinen in alle veiligheid te laten rijden en de reizigers meer comfort te bieden. Zo worden de depannageploegen versterkt en wordt dinsdag een aantal P-treinen geschrapt.

Hittegolven kunnen technische storingen veroorzaken, zowel aan het rollend materieel als aan de infrastructuur van het net. Deze uitzonderlijke zomerse omstandigheden, met zeer hoge temperaturen, kunnen ook bij de reizigers en het treinpersoneel zorgen voor de nodige ongemakken. Daarom worden er, net als bij herfst- en winterweer, preventieve maatregelen genomen.

Aanpassing van het treinaanbod en versterking van de depannagedienst

Dinsdag worden 34 P-treinen geschrapt. Het gaat om treinen die overdag buiten in volle zon geparkeerd staan, of om treinmaterieel dat te gevoelig is voor extreme hitte. Deze piekuurtreinen rijden enkel ’s ochtends en ’s avonds en versterken het reguliere treinaanbod. De betrokken reizigers kunnen dus nog rekenen op andere treinen om op hun bestemming te geraken. De depannageteams worden ook versterkt. De permanentie van de technische teams wordt uitgebreid, meer bepaald voor de experts in ventilatie- en klimaatregelingsinstallaties.

Daarnaast werden er ook preventieve seizoenscontroles uitgevoerd aan de ventilatie-, koel- en klimaatregelingssystemen van het materieel. Tijdens de hittegolf zal verscherpte controle worden uitgeoefend.

Toezicht op het spoornet

Hitte kan de spoorinfrastructuur aantasten. In de sporen kan de temperatuur tot 20°C meer bedragen dan de omgevingstemperatuur, waardoor het metaal kan uitzetten. Hoge temperaturen kunnen ook elektrische problemen veroorzaken op de spoorstoomkringen en bij de bovenleiding. Om de veiligheid van het treinverkeer te garanderen, controleren de ‘warmtebrigades’ van Infrabel de sporen, de wissels, de bovenleiding en de klimaatregeling van de elektrische installaties en de datacenters. Naast deze preventieve maatregelen staat het personeel op elk moment van de dag klaar om in te grijpen bij een probleem.

Informatie aan de reizigers

De reizigers zullen in de stations worden geïnformeerd via de aankondigingen en de berichten op de schermen, maar ook via de sociale media, de app en de website van NMBS. Afhankelijk van hoe de situatie evolueert zullen we beslissen om de maatregel al dan niet voort te zetten. NMBS vraagt haar reizigers daarom de online reisplanner en de website te raadplegen.

NMBS raadt de reizigers ook aan om steeds voldoende water mee te nemen voor tijdens hun treinreis.

 
 
Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS
Frédéric Petit

Frédéric Petit

Woordvoerder Infrabel

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.