Herinrichting station Cambron-Casteau voor directe toegang tot Pairi Daiza

Het station Cambron-Casteau wordt van 2026 tot 2028 volledig heringericht. Dit project, een samenwerking tussen Infrabel, NMBS en Pairi Daiza, moet het park vlotter bereikbaar maken met de trein en een duurzame oplossing bieden voor de mobiliteitsuitdagingen. Aan de zuidkant van Pairi Daiza komt er een tweede parkingang, die rechtstreeks zal te bereiken zijn vanaf twee nieuwe en langere perrons. Een onderdoorgang, uitgerust met trappen en hellingen die toegankelijk zijn voor reizigers met een beperkte mobiliteit, zal beide perrons met elkaar verbinden. De herinrichting concretiseert de aanbevelingen uit het mobiliteitsplan van het Waalse gewest en heeft tot doel bezoekers en medewerkers van Pairi Daiza te stimuleren om de trein te nemen, door hen een directere, veiligere en milieuvriendelijkere reis aan te bieden.
Pairi Daiza, een succesverhaal dat leidt tot nieuwe mobiliteitsoplossingen
Pairi Daiza, een belangrijke toeristische attractie en economisch succesverhaal van Wallonië, trekt elk jaar meer dan 2,6 miljoen bezoekers van over de hele wereld.
Elke week maken zo’n 2000 reizigers gebruik van het station Cambron-Casteau, dat wordt bediend door moderne treinen die vlot toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld gezinnen met kinderwagens. Sinds 2018 heeft NMBS er haar treinaanbod tijdens het weekend verdubbeld. Elke zaterdag, zondag en feestdag stopt er nu in beide richtingen één trein per uur op de verbinding tussen Geraardsbergen, Aat, Bergen en Quévy.
Tijdens de zomervakantie wordt deze weekenddienst nog versterkt met drie rechtstreekse treinen heen-en-terug vanuit Brussel, afgestemd op de openings- en sluitingstijden van het park. Dankzij deze treinen op de verbinding tussen Brussel, Halle, ’s Gravenbrakel, Soignies en Cambron-Casteau, kunnen reizigers van over het hele land het park gemakkelijker bereiken: rechtstreeks vanuit Brussel, Halle en Soignies of vanuit de meeste steden van het land met één overstap in Brussel.
NMBS biedt bovendien enkele aantrekkelijke producten aan om de mensen te overtuigen om met de trein naar Pairi Daiza te komen, zoals het "Discovery Ticket", dat 40% korting geeft op het treintarief bij aankoop van een toegangsticket voor het park, of het weekendbiljet, waarmee je met een korting van 30% reist. Per volwassene mogen tot vier kinderen jonger dan twaalf jaar gratis meereizen.
Vandaag moeten bezoekers en medewerkers die met de trein naar Pairi Daiza komen nog 1,2 km - ongeveer 15 minuten - wandelen van het station Cambron-Casteau tot aan de ingang van het park. Dit schrikt mensen af om met de trein te komen.
Twee jaar werken en een vernieuwd station voor iedereen
Infrabel en NMBS hebben een oplossing uitgewerkt om Pairi Daiza te ondersteunen en het park vlotter bereikbaar te maken via het spoornet: de volledige herinrichting van het station Cambron-Casteau, op de lijn tussen Aat en Jurbeke. De perrons worden 320 meter verplaatst in de richting van Jurbeke en worden met een twintigtal meter1 verlengd om meer reizigers te kunnen verwelkomen. Een onderdoorgang van drie meter breed en 2,5 meter hoog zal de perrons met elkaar verbinden en zal worden uitgerust met trappen en hellingen die toegankelijk zijn voor personen met een beperkte mobiliteit.
Pairi Daiza van zijn kant zal een tweede ingang bouwen langs de zuidkant van het park, op minder dan 150 meter van de onderdoorgang, zodat het station rechtstreeks verbonden wordt met het park. Deze nieuwe ingang maakt het mogelijk om honderdduizenden bezoekers per jaar met de trein te verwelkomen.
De spoorwerken vertegenwoordigen een budget van 4,8 miljoen euro, waarvan 2,6 miljoen euro wordt geïnvesteerd door Infrabel voor de ruwbouw van de perrons en de nieuwe onderdoorgang, 1,8 miljoen euro door NMBS voor alle uitrustingen en 400 000 euro door Pairi Daiza, bovenop de tien miljoen euro die het Park heeft begroot voor de bouw van de tweede ingang.
Deze infrastructuurwerken, waarvoor in oktober 2025 een vergunning werd aangevraagd, moeten in de zomer van 2026 van start gaan, zodat in 2028 de nieuwe perrons en onderdoorgang in gebruik kunnen worden genomen. Pairi Daiza van zijn kant engageert zich ertoe om datzelfde jaar zijn tweede ingang klaar te hebben.
Verschillende voordelen voor de mobiliteit van reizigers en Wallonië
Dit project vormt een ware hefboom voor een anders ingevulde mobiliteit rond het park. Via deze directe, snelle en veilige verbinding lopen bezoekers na hun aankomst in het station van Cambron-Casteau vlot naar de ingang van het park. Dit project moet zo meer parkbezoekers doen kiezen voor een milieuvriendelijk vervoermiddel, zorgen voor een betere benutting van het station en een optimale bezettingsgraad van de treinen. Om de lokale connectiviteit te versterken, komt er vanaf de Rue du Berceau een beveiligde voetgangers- en fietstoegang en een doorgang die toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit, waar ook buurtbewoners gebruik van kunnen maken. De overweg bij het station van Cambron-Casteau blijft open.
Door comfort, toegankelijkheid en duurzaamheid te combineren, illustreert dit project perfect de gezamenlijke wil van Infrabel, NMBS en Pairi Daiza om oplossingen te vinden om de toeristische mobiliteit van de toekomst in goede banen te leiden.
1 Het toekomstige perron van spoor A wordt verlengd van 250 m naar 271 m, en het toekomstige perron van spoor B van 250 naar 256 m.
Sophie Dutordoir, CEO NMBS:"Vandaag komt minder dan 3% van de bezoekers van Pairi Daiza met de trein. En dat heeft niets te maken met het beschikbare aantal plaatsen. TOp weekenddagen stoppen hier 32 moderne treinen, en zes extra treinen tijdens het hoogseizoen. Elke dag zouden meer dan 1.200 extra bezoekers met de trein naar Cambron-Casteau kunnen komen, wat het aandeel bezoekers dat met de trein komt op 10% zou brengen. Daarom was het nodig om het traject tussen het station en het park te verkorten, en daarbij ook mensen met een beperkte mobiliteit en gezinnen met kinderen niet uit het oog te verliezen. Daarnaast is er speciaal voor Pairi Daiza een Discovery Ticket, waarmee je met een toegangsticket voor het park 40% korting krijgt op de prijs van de treinrit. En kinderen jonger dan 12 jaar reizen sowieso gratis. Dit project is een mooi voorbeeld van hoe publieke en private spelers door met elkaar samen te werken een project kunnen realiseren dat de zachte mobiliteit ten goede komt."
Benoit Gilson, CEO Infrabel:"Dit project is het resultaat van een schitterende samenwerking tussen Infrabel, NMBS en Pairi Daiza. Samen willen we de trein nog aantrekkelijker maken en deze unieke site waar Wallonië bijzonder fier op is, beter bereikbaar maken. De herinrichting van de infrastructuur in het station Cambron-Casteau is een concrete stap in de richting van een eenvoudigere mobiliteit voor iedereen. Ik wil de ministers Jean-Luc Crucke en François Desquesnes hartelijk bedanken voor hun vertrouwen en onschatbare steun voor dit project."
Eric Domb, voorzitter en oprichter van Pairi Daiza: "Sommige mensen twijfelden eraan of de trein ooit de eerste keuze zou worden om de ingang van Pairi Daiza, de meest bezochte toeristische attractie van België, te bereiken. Dankzij de uitstekende samenwerking tussen Infrabel, NMBS, de overheid en onze teams krijgt dit project vandaag vorm. Dit is een belangrijke stap, want een levendig park moet eenvoudig bereikbaar zijn. Pairi Daiza zal altijd blijven inzetten op de trein en ook alle initiatieven die het gebruik ervan aanmoedigen, met het oog op een duurzame en gedeelde mobiliteit actief te ondersteunen. We zijn er meer dan ooit van overtuigd dat de trein het begin van de reis is."
Jean-Luc Crucke, federaal minister van Mobiliteit: "Met deze nieuwe inrichting tonen we dat een zachtere mobiliteit geen beperking is, maar een opstapje naar een coherent mobiliteitsbeleid. Dit project belichaamt namelijk een concrete visie op de mobiliteit van de toekomst : toegankelijk, duurzaam en milieuvriendelijk. We laten ook zien dat een ambitieus mobiliteitsbeleid zowel de economische aantrekkelijkheid als de bescherming van het klimaat en het milieu ten goede kan komen. Door het park beter bereikbaar te maken met de trein, geven we elke bezoeker de kans om een eenvoudig en praktisch gebaar te stellen ten voordele van het klimaat, en door mobiliteit en sensibilisering te combineren, maken we van de treinrit een leermoment, vooral voor de jongste bezoekers: door hen te leren dat ze zich op een andere manier kunnen verplaatsen dragen we al bij aan de transitie."
François Desquesnes, Waals minister van Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit, en Infrastructuur in de Waalse regering:"Met dit project tonen we aan dat het mogelijk is om toerisme, regionale ontwikkeling en duurzame mobiliteit met elkaar te verzoenen. De herinrichting van het station Cambron-Casteau is een concreet voorbeeld van het mobiliteitsplan van het Gewest, dat als doel heeft om de toegangsmogelijkheden tot het park te diversifiëren en het doorgaand verkeer zoveel mogelijk te weren van de lokale wegen. De herinrichting van het station Cambron-Casteau biedt een praktisch alternatief voor de auto en versterkt de intermodaliteit ten voordele van iedereen. Door het spoor tot bij de toegang van Pairi Daiza te brengen, bouwen we aan een Wallonië dat meer verbonden, toegankelijker en milieuvriendelijker is. Als sluitstuk van dit project wordt er nog een weg aangelegd die het park rechtstreeks verbindt met de N57 (oostelijke ringweg van Gages en by-pass van Mauvinage) en een afgescheiden fietspad dat het park rechtstreeks verbindt met de Ravel van de Dender. Deze drie projecten (spoor, weg en fiets) zullen bijdragen tot een rustigere mobiliteit in de gemeenten rond het park.“

Dimitri Temmerman
Thomas Baeken
Pairi Daiza Claire Gilissen | woordvoerder |+32 479 977 651 | claire.gilissen@pairidaiza.eu



