Hello Belgium Railpass: bijna 3,6 miljoen aanvragen

Pass bruikbaar vanaf 5/10

Bijna 3,6 miljoen mensen hebben de ‘Hello Belgium Railpass’ aangevraagd, de gratis twaalfrittenkaart voor de trein. Aanvragen was mogelijk tot gisterenavond, 30 september om middernacht. Uit een bevraging blijkt dat de overgrote meerderheid de pass zal gebruiken voor een uitstapje naar meer dan 500 bestemmingen die met de trein bereikbaar zijn.

Alle inwoners van België vanaf 12 jaar konden de gratis Railpass aanvragen. Kinderen jonger dan 12 reizen sowieso gratis met de trein, indien ze tijdens de reis begeleid worden. Het call center (02/300.15.15) blijft nog bereikbaar tot en met 16 oktober voor vragen en opvolging. ​ De mensen die de Railpass hebben aangevraagd, kunnen de status van hun aanvraag consulteren via de link die ze in hun bevestigingsmail hebben ontvangen.

De ‘Hello Belgium Railpass’ kan worden gebruikt vanaf maandag 5 oktober 2020 en tot en met woensdag 31 maart 2021. De kaart geeft recht op twee treinritten per maand, bijvoorbeeld één reis heen en terug. Reizen kan tijdens de week na 9 uur en om het even wanneer tijdens het weekend.

De twaalfrittenkaart is geldig voor alle treinen van NMBS, en dat over het volledige Belgische spoornet. Reizigers dienen hun treinkaart in te vullen vòòr ze opstappen, en die spontaan samen met hun identiteitskaart ter controle tonen aan de treinbegeleider.

95% gaat voor vrijetijdsbestemmingen

Het ​ publiek dat de ‘Hello Belgium Railpass’ heeft aangevraagd kent een nagenoeg gelijke verdeling over de ​ verschillende leeftijdscategorieën. ​ 

In een enquête ​ werd ook gevraagd waarvoor mensen denken de Railpass te gebruiken. Bijna iedereen (95%) geeft aan dat te zullen doen tijdens de vrije tijd; voor een uitstapje of een familiebezoek of een bezoek aan vrienden, dit vooral tijdens het weekend. ​ Gezien meer dan 50% aangeeft de pass te willen gebruiken in het weekend, kan dit theoretisch leiden tot een verdubbeling van het aantal klanten in de trein tijdens het weekend.

Tachtig procent gaf aan ook andere bestemmingen dan bijvoorbeeld de kust ​ te willen bezoeken. Dat treft, want de trein biedt reizigers meer dan 500 bestemmingen in eigen land die NMBS ​ via haar communicatiecampagne “Hello Belgium” in de verf zet (meer info op de website www.nmbs.be), en die de ​ toeristische, commerciële, recreatieve en culturele sectoren ondersteunt.

Meer dan twee derde van de aanvragers gaf ook aan van bij de start in oktober gebruik te zullen maken van de Railpass.

Belangrijk is dat de Railpass ook mensen die voorheen nooit de trein namen, aanzet dat alsnog te doen: het gaat om 10% van de aanvragers, 360.000 potentiële nieuwe klanten. Een meerderheid van de aanvragers gaf ook aan meer de trein te zullen gebruiken omwille van de Railpass.

Veilig reizen

Het gebruik van de ‘Hello Belgium Railpass’ over 6 maanden moet een maximale spreiding van de reizigers in de tijd mogelijk maken. NMBS wil haar reizigers in alle veiligheid vervoeren, ook op sanitair vlak. Daarom rijden haar treinen met een maximale samenstelling en een ​ maximaal treinaanbod.

In de treinen, op de perrons en in de stations geldt ​ een algemene mondmaskerverplichting om mekaars gezondheid te beschermen. Daarnaast worden de treinen en stations op regelmatige tijdstippen grondig gereinigd en ontsmet, met bijzondere aandacht voor oppervlakten waar de reizigers mee in contact komen.

De in september gelanceerde Movesafe-app biedt klanten de mogelijkheid de drukte op een gekozen trein te raadplegen. Via kleurcodes wordt de werkelijke bezettingsgraad van een trein getoond zodat de reiziger alsnog kan kiezen een andere trein te nemen.

Om de sanitaire veiligheid te waarborgen, ziet NMBS erop toe dat haar treinen niet overbezet geraken. Dat betekent dat NMBS indien nodig in bepaalde stations een “stop-and-go” procedure kan hanteren om de bezetting van haar treinen te beheersen. ​ 

Mocht de toeloop aan reizigers op een bepaald moment voor een bepaalde bestemming niet toelaten de veiligheid te waarborgen, zal NMBS tot haar spijt reizigers moeten weigeren. Zij vraagt dan ook de richtlijnen strikt te volgen. NMBS zal in dergelijke gevallen reizigers maximaal naar andere treinen begeleiden.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be