Helft van alle treinstations krijgt een bbox tegen eind van het jaar 

bpost en NMBS slaan de handen in elkaar om het aantal bboxen in treinstations significant uit te breiden. Tegen het einde van het jaar zal zowat de helft van alle stations in ons land over zo’n automaat beschikken waar reizigers 24/7 pakjes kunnen ophalen of versturen.

Het bbox-netwerk van bpost groeit razendsnel: het pakjesbedrijf plaatst dagelijks tot 15 nieuwe automaten in ons land en doet dat liefst op drukbezochte plaatsen. De laatste weken werden daarbij 33 bboxen in treinstations geplaatst. Dankzij nog extra installaties in de komende weken zullen tegen het einde van het jaar 270 treinstations over een automaat van bpost beschikken, dat is zowat de helft van alle stations.

Een half miljoen pakjes, 900.000 reizigers 

Door hun samenwerking te versterken, komen bpost en NMBS tegemoet aan de verwachtingen en het gemak van hun klanten en reizigers. Uit een recent marktonderzoek van bpost (augustus 2025) blijkt dat bijna één op vijf respondenten (19%) het treinstation de ideale plaats vindt om een pakje af te halen of te versturen. Een begrijpelijke keuze, want door het pendelen te combineren met het afhalen of versturen van pakjes, vermijdt men extra verplaatsingen.

Een bbox in het station van Jette.

Bovendien vervoert NMBS dagelijks zo’n 900.000 reizigers en zijn de stations uitgegroeid tot meer dan een plek waar de trein wordt genomen. Zo doen mensen er ook hun boodschappen of gebruiken ze het station als verbindingsweg tussen twee stadsdelen. De samenwerking met bpost, dat meer dan een half miljoen pakjes per dag levert in België, is er dus één in het voordeel van de consument. 

Patrice Couchard, directeur Stations bij NMBS: “Initiatieven zoals de bbox maken onze stations levendiger en zorgen ervoor dat ze meer worden dan alleen een plek om de trein te nemen. Reizen met de trein kan zo worden gecombineerd met het ophalen of het verzenden van een pakje, wat het leven van onze reizigers een stuk eenvoudiger maakt.”
Laurens Himpe, Chief Automated Parcel Officer bij bpost: ​​“Transportknooppunten zoals treinstations zijn echte hotspots voor pakjeslogistiek. Daarom zijn we heel blij om onze samenwerking met NMBS te versterken. Zo kunnen we de bbox verankeren in de stationsomgeving, met extra aandacht voor centrumsteden zoals Brugge, Gent, Namen, Charleroi of Luik."

Naar 2.500 bboxen in de komende weken 

De versnelling van het partnership met NMBS kadert in de ambitie van bpost om tegen het einde van het jaar een netwerk van 2.500 bboxen te hebben. Daarmee zullen er dit jaar meer dan 1.250 automaten bijgeplaatst zijn, een verdubbeling van het netwerk. bpost telt al 656 postkantoren, meer dan 650 postpunten en meer dan 770 pakjespunten. Alles bij elkaar kan de Belg op meer dan 4.500 bpost-punten in ons land voor pakjes terecht. Daarnaast lanceerde bpost ook vier bbox boetieks in Antwerpen en Brussel, waar consumenten, handelaars, e-commerce en overheden van de kluisjes gebruik kunnen maken. 

Britt Monten

Britt Monten

Woordvoerder

Mathieu Goedefroy

Woordvoerder, bnode

Delen

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be