Gratis drinkwater in de honderd grootste treinstations

Tegen eind volgend jaar kunnen treinreizigers in zo’n honderd stations gratis hun drinkbus vullen met gefilterd kraantjeswater. Sinds vandaag kan dat al in zes stations, de komende maanden wordt dat verder uitgebreid. Door deze service uiteindelijk in honderd stations aan te bieden, krijgt 80% van alle treinreizigers toegang tot gratis drinkwater. ​

De watertappunten komen in de stations op een gemakkelijk bereikbare plaats te staan. In de stations van Brugge, Brussel-Luxemburg, Gent-Sint-Pieters, Kortrijk, Oostende en Luik-Guillemins zijn ze sinds vandaag beschikbaar. De komende weken volgen onder meer ook de stations van Charleroi-Centraal en Ottignies.

Elk watertappunt is ook toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Daarvoor is er een extra lage knop geplaatst, waarmee het toestel kan worden bediend. Onderaan het watertappunt is een uitsparing voorzien zodat een rolstoelgebruiker er vlot kan bewegen.

Voor de installatie en het onderhoud van de watertappunten werkt NMBS samen met externe Belgische partners.

Plastic afvalberg verkleinen

Door de reizigers de mogelijkheid te bieden hun waterfles gratis te vullen, wil NMBS bijdragen aan het verkleinen van de plastic afvalberg. Het past ook in de visie van NMBS, dat met de trein het duurzame vervoermiddel bij uitstek aanbiedt en zo een belangrijke rol speelt bij het verkleinen van de ecologische voetafdruk van ons land. Wie reist met de trein, produceert tot zes keer minder CO2 dan met de auto.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.