Enjoy a book: een boekenruilkast in het NMBS-station van Landen

Het NMBS-station van Landen beschikt sinds kort over een boekenruilkast, een kleine straatbibliotheek waar iedereen gratis boeken kan achterlaten en ontlenen, om zo voor iedereen de toegang tot cultuur te vergemakkelijken. Dit project maakt deel van "Leven in het station", een reeks initiatieven waarmee NMBS haar stations doet uitgroeien tot plaatsen waar geleefd wordt.

Sinds eind 2021 heeft NMBS al 48 boekenruilkasten geïnstalleerd.

De meeste reizigers zien hun treinreis als tijd voor zichzelf, een tijd om te ontspannen: een op de vijf verklaart deze tijd door te brengen met het lezen van een boek. Met deze boekenruilkasten in de stations worden de reizigers uitgenodigd een boek te lenen, het op hun gemak te lezen tijdens een of meer treinreizen, en het dan in een andere boekenkast achter te laten, bijvoorbeeld in het station waar ze naartoe zijn gereisd. Ze kunnen er tevens hun eigen boeken achterlaten om deze te delen met andere reizigers.

Deze kasten worden op een participatieve manier beheerd onder de verantwoordelijkheid van NMBS, maar in samenwerking met de gemeentelijke bibliotheken en met vrijwilligers van NMBS, die fungeren als peter of meter van een boekenkast.

In Landen gaat het om een samenwerking met de openbare bibliotheek, Kringwinkel Hageland en een enthousiaste boekenminnende vrijwilliger van NMBS.

“Met dit project willen we de stap naar lezen verkleinen en inzetten op duurzaamheid door boeken een tweede leven te geven”, zegt schepen van Cultuur van Landen, Gary Peeters.