Enjoy a book: boekenruilkasten in de stations van NMBS

In het kader van "Leven in het station" heeft NMBS 42 treinstations uitgerust met een boekenruilkast. Het gaat om een kleine straatbibliotheek waar iedereen gratis boeken kan achterlaten en ontlenen, om zo voor iedereen de toegang tot cultuur te vergemakkelijken.

Vanaf het begin streefde NMBS naar een participatieve uitvoering van het project, rekening houdend met de aspecten inclusie en duurzaamheid.

Het principe van een boekenruilkast in een station

De meeste reizigers zien hun treinreis als tijd voor zichzelf, een tijd om te ontspannen: een op de vijf verklaart deze tijd door te brengen met het lezen van een boek. Met deze boekenruilkasten in de stations worden de reizigers uitgenodigd een boek te lenen, het op hun gemak te lezen tijdens een of meer treinreizen, en het dan in een andere boekenkast achter te laten, bijvoorbeeld in het station waar ze naartoe zijn gereisd. Ze kunnen er tevens hun eigen boeken achterlaten om deze te delen met andere reizigers.

Een concept ontwikkeld door leerlingen en ontworpen door maatwerkbedrijf

Het winnende ontwerp van de boekenruilkast werd gemaakt door een team van derdejaarsleerlingen van de richting "industriële vormgeving" van de school Saint-Luc in Luik, dat de wedstrijd won na een stemronde op de sociale media.

Het concept zet in op recycling door oude treinelementen te hergebruiken. De boekenkasten werden door een maatwerkbedrijf gemaakt op basis van de ontwerpplannen. Deze kasten worden op een participatieve manier beheerd onder de verantwoordelijkheid van NMBS, maar in samenwerking met de gemeentelijke bibliotheken en met vrijwilligers van NMBS, die fungeren als peter of meter van een boekenkast.

Dimitri Temmerman Woordvoerder, NMBS
Bart Crols Woordvoerder, NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in BelgiĆ«. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.