Einde van een tijdperk met het afscheid van de iconische "tweetjes"

NMBS neemt met de invoering van het nieuwe vervoersplan afscheid van haar oudste treinmaterieel, de MS 66-79 tweeledige motorstellen die gedurende een halve eeuw België hebben doorkruist en vele duizenden reizigers hebben vervoerd.

De meeste treinreizigers hebben wel eens op de typische tegenover mekaar geplaatste twee- en driezitsbanken gezeten. Dit type trein werd gebouwd tussen 1966 en 1980 en gerenoveerd tussen 1999 en 2007. De laatste rijtuigen zwaaien eind deze week af met de start van het nieuwe vervoersplan ( vanaf 15 december 2024). De "tweetjes" of "groentjes" (omwille van de toenmalige groene buitenkleur) gaan dan verdiend met pensioen.

“Deze motorstellen hebben zovele jaren deel uitgemaakt van het spoordecor en ganse generaties naar hun werk, school, de zee of de Ardennen vervoerd. Talloze treinbestuurders zoals ik hebben hun opleiding in dit materieel gehad. Met het afscheid van de iconische “klassiekjes” wordt weliswaar een belangrijk hoofdstuk afgesloten maar de instroom van de nieuwe M7-dubbeldeksrijtuigen voegt dan weer een boeiend stuk aan ons beroep toe. Want net de variatie van materieel en technieken maakt de job van treinbestuurder zo boeiend,” zegt een van onze treinbestuurders, Hans Van de Vyver.

Het gros van de motorstellen werd de afgelopen jaren al uitgefaseerd en onder meer vervangen door de nieuwere Desiro drieledige motorstellen. Enkele stellen deden nog dienst op een aantal L- en S-verbindingen rond Doornik, Charleroi en Bergen.

Ook voor internationaal treinverkeer

Elk MS 66-79 motorstel telde 180 zitplaatsen en haalde een topsnelheid van 140 km/uur. Ze konden probleemloos met andere motorstellen gekoppeld worden om het aantal zitplaatsen te verhogen. De veelzijdigheid van het treintype maakte dat het ook voor het grensoverschrijdende verkeer werd ingezet (bijvoorbeeld tussen Luik en Aken, waar ze eind 2023 vervangen werden).

Een tweede leven dankzij recyclage

De motorstellen hebben een gewicht van 104 ton. Wanneer ze buiten dienst worden genomen, betekent dat niet dat ze naar de schroothoop gaan. Na recyclage (recyclagegraad van meer dan 90%) krijgen de grondstoffen een tweede leven.

Eén van de motorstellen zal worden bewaard in de collectie van Train World, het museum van NMBS.

NMBS investeert volop in de vernieuwing van haar treinvloot. Tegen 2032 vernieuwt ze de helft van haar vloot, onder meer met de instroom van de M7-dubbeldeksrijtuigen, die onverminderd verder gaat. NMBS heeft ook nieuwe locomotieven besteld die de volgende jaren zullen geleverd worden en beoogt ook de aankoop van nieuwe motorstellen.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

 

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be